۱۳۹۵ بهمن ۲۹, جمعه

فرم های حرکت ماده (5) (بخش آخر)


پروفسور دکتر گونتر کروبر  
برگردان
 شین میم شین

 ث
فرم های حرکت ماده از دید 
فلسفه مارکسیستی

1
·       فلسفه مارکسیستی به وحدت و پیوند فرم های منفرد حرکت ماده باور دارد.
2
·       فلسفه مارکسیستی به تبدیل فرم های منفرد حرکت ماده به یکدیگر باور دارد.

3
·       فلسفه مارکسیستی به توسعه طبیعی فرم های منفرد حرکت ماده از یکدیگر تأکید می ورزد.

4
·       فلسفه مارکسیستی هرگونه جهان بینی پلورالیستی را که معتقد به عدم وجود پیوند میان فرم های مختلف حرکت ماده است، مطرود می داند.

5

ویتالیسم
اثری از
 اینگرید شفر کت


·       فلسفه مارکسیستی ویتالیسم را که فرم های عالی تر حرکت ماده ـ مثلا حیات ـ را ناشی از فرم های نازلتر می داند که در نتیجه وارد عمل شدن یک «مثبت غیرمادی» تحق می یابند، رد می کند.

·       (ویتالسم شیوه توضیح ایدئالیستی پدیده ها و قانونمندی های خاص ماده زنده است، که بنا بر آن، فاکتورهای غیرمادی ماورای تجربی وجود دارند که مواد فیزیکی ـ شیمیائی بیجان و بی حرکت را به فونکسیون های ویژه ارگانیسم ها قادر می سازند. مترجم)

6
·       فلسفه مارکسیستی با تأکید بر خودویژگی کیفی فرم های منفرد حرکت ماده، مکانیسیسم  را رد می کند، که فرم های عالی تر حرکت را به فرم های نازلتر و سرانجام به فرم مکانیکی آن تقلیل می دهد.

·       (مکانیسیسم عبارت از جریانی در طبیعتفلسفه است که طبیعت و حوادث طبیعی، حیات و رفتار را بطرز مکانیکی صرف و یا بطور علی توضیح می دهد. مترجم)

·       مراجعه کنید به دایرة المعارف فلسفه بورژوائی واپسین در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

7
·       تئوری فرم های حرکت ماده حاوی اهمیت تئوریکی ـ علمی و متدئولوژیکی بزرگی است.

·       مراجعه کنید به طبقه بندی علوم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

8
·       فلسفه مارکسیستی با تأکید بر این نکته که علوم منفرد، هر کدام فرم مشخصی از حرکت ماده را موضوع کار خود قرار می دهند، میان این علوم پیوند تنگاتنگی می بیند و بر آن است که این علوم می توانند شامل و مشمول یکدیگر شوند.
·       بدین طریق امکان آن پدید می آید که متدهای هر علم منفرد در علوم دیگر نیز مورد استفاده قرار گیرند.

9
·       علوم باصطلاح سرحدی مانند بیوفیزیک و بیوشیمی به این طریق اهمیت خاصی کسب می کنند.

·       مراجعه کنید به حرکت، توسعه، تغییر در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر