۱۳۹۵ بهمن ۲۲, جمعه

فاشیسم (2)


سخنرانی برتولت برشت
در نخستین کنگرهٔ جهانی نویسندگان
(پاریس، ژوئن ۱۹۳۵)

1
آیا هیچ راهی وجود ندارد که
مانع چشم بستن انسان‌ ها به روی فجایع شود؟

2
چرا آدمی در برابر فجایع خود را به ‌کوری می ‌زند؟

3
برای این که امکانی برای مقابله با آن نمی ‌بیند.

4
انسان خود را با درد انسان دیگری که
کمکی برای او از دستش برنمی ‌آید
مشغول نمی ‌دارد.

5
آدمی وقتی می ‌تواند از فرود ضربه جلوگیری کند
که بداند ضربه چه هنگام فرود می ‌آید
و بر چه چیز فرود می آید،
چرا فرود می ‌آید
و هدف از آن چیست.

6
و تنها هنگامی که انسان بتواند از فرود ضربه جلوگیری کند،
یا حتی کمترین امکانی برای جلوگیری از آن وجود داشته باشد، می ‌تواند با قربانی همدردی نشان دهد.

7
البته هنگامی هم که ضربات فاجعه
 صفیرکشان بر سر قربانی فرود می ‌آیند،
 آدمی می‌تواند به‌ همدردی برخیزد
ولی نه برای مدت چندان درازی.

8
به‌ راستی چرا چنین ضربه‌ ای فرود می ‌آید؟

9
چرا فرهنگ را همچون زباله‌ ی بی ‌ارزشی
 ‌دور می ‌ریزند؟

10
منظورم آن ته‌ ماندهٔ فرهنگی است که هنوز برای‌ مان باقی مانده.

11
چرا میلیون‌ ها انسان، کم و بیش، از هستی ساقط می‌شوند،
 میلیون‌ها انسانی که اکثرشان چنین فقیر و بی ‌چیزند؟

12
برخی از ما به این سؤال پاسخی دارند و
خواهند گفت:
«علت تمامی این نابسامانی ‌ها خشونت و درنده ‌خوئی است.»

13
اینها بر این تصورند که شاهد طغیان دهشتناک جمع وسیعی از بشریت اند که
 پیوسته گسترده ‌تر و گسترده ‌تر می‌شود.

14
جریانی نفرت ‌انگیز و بی ‌دلیل،
طغیانی که ناگهان ظهور می ‌کند و
 احتمالاً، با امید فراوان، به ‌همان ناگهانی نیز فرو می‌نشنید.

15
غلیان بی‌امان توحشی غریزی که
مدتی دراز سرکوب شده یا به‌ خوابی آرام فرو رفته بوده است.

16
آنها که چنین پاسخی می‌آورند، خود نیز احساس می ‌کنند که
 این پاسخ برد چندانی ندارد.

17
و نیز خود به‌ خوبی می ‌دانند که
نمی‌توان خشونت و درنده‌ خوئی را
 با تکیه بر نیروهای غریزی، نیروهای شکست ‌ناپذیر اهریمنی، توجیه کرد.

18
در نتیجه،
اینها از بی ‌توجهی به‌ تربیت نوع بشر سخن می ‌گویند:

الف
«چیزی در این میانه نادیده گرفته شده یا در شتابی که داشته ‌اند به‌ آن توجه نکرده ‌اند
و حالا باید جبرانش کرد.

ب
باید با محبت و مهربانی
به ‌مقابلهٔ خشونت رفت.

پ
باید به ‌الفاظ بزرگ توسل جست،  
به‌سوگند هائی که در گذشته مؤثر افتاده‌ اند،
به ‌مفاهیم جاودانی «عشق به ‌آزادی، احترام به‌ عزت بشری و عدالت»
 ـ مفاهیمی که تأثیر شان  بلحاظ تاریخی به‌ ثبوت رسیده است.

19
به همین دلیل
  به‌ سوگند های بزرگ توسل می‌ جویند.

20
 امّا حاصل آن چیست؟

21
هنگامی که به‌ فاشیسم، نسبت خشونت بدهند،
او با تمجید تعصب ‌آمیز خشونت پاسخ می ‌گوید.

22
 چون به‌ تعصب متهمش کنند
به ‌ستایش تعصب دست می‌زند

23
 و زمانی که با اتّهام «تحقیر خرد» مواجه شود،
 با خیالی آسوده به ‌نفی خرد می‌پردازد.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر