۱۳۹۵ اسفند ۷, شنبه

سفری ـ نظری ـ ابراز نظری ـ گذری (417)


جمعبندی از
مسعود بهبودی

حریف

شعرپیری (شعر سالخورده ای)، غریب و دربدرم
عاشقانه است، حرف پشت سرم

شعرمن، عاشقانه است، ولی
خودم ازشعرم، عاشقانه تر ام
(این تصور «عاشقانه تر بودن کسی»،
به احتمال قوی، مطلقا بکر و بدیع است)

همه،
فامیل و قوم وخویش من اند
هرچه زیبایی است، دور و برم

«دوستت دارم و ...»،
همین کافی است
من همین، چند حرف مختصرم

تا مرا لمس می کنی،
چون برق
از میان تن تو، می گذرم

و درآغوش تو
ـ به جان خودت ـ
ازخودم
ـ عاشقانه ـ
بی خبرم

مثل عطر تن تو ام، هر جا
می روی، با خودت بیا ببر ام (مرا ببر)

پایان
ویرایش از تارنمای دایرة المعارف روشنگری

با اینهمه زیبایی
کمبود محبت داری؟
آیینه ای بیاب و تماشا کن
تا غوطه زنی به مهردریائی

ای تهمینه دیلمی
به چه دلیل به این نتیجه کج و کوله رسیده ای که
فرخ نگهدار
استیوپید است؟

1
خودت خیلی علامه و هوشمندی؟

2
فرخ نگهدار اصلا آدم بدی نیست.

3
فرخ نگهدار صادق ترین فرد و ضمنا با سواد ترین فرد
در این دار و دسته فدائیان فئودالی دیروز و
فدائیان بورژوائی امروز است.

4
او قبلا طرفدار اشرافیت بنده دار و فئودال و روحانی بوده و اکنون طرفدار نظام سرمایه داری است.
صلاح مملکت خویش فرخان دانند.

5
فرخ نگهدار آدم ریاکاری نیست.
او باکی از نشان دادن سنگر طبقاتی خود و دفاع از آن ندارد.

6
می توان نظرات او را نقد کرد
باید هم نقد کرد.

7
ولی شخص و شخصیت کسی را
نباید به دلیل نظرش تخریب کرد.

8
همه می توانند در نظرشان تجدید نظر کنند.
مهم خود نظر است
نه صاحب نظر

9
تو اگر ایرادی داری متمدنانه مطرح کن.

10
مثل شاعری که مطرح کرده است:

ز فرخ تا فرح
یک نقطه فرق است
در این یک نقطه
خلق خفته غرق است.

10
بخوان و آدم شو

ای بنفشه ی نهنگ
ضد مهر
بالاخره
چیست؟

هر چیز ضدی دارد.

1
ضد سیاهی
سپیدی است.

2
ضد ظلمت
نور است.

3
ضد مهر و یا محبت چیست؟

4
ضد مهر
بی تردید
گستاخی نیست.

5
گستاخی یعنی بی حیائی

6
ضد بی حیائی
با حیائی است
شرمگینی است
اخلاقمندی است

به چه دلیل به این نتیجه رسیده اید که تربیت بابک
بی عیب و نقص بوده است؟

1
تربیت کودک
اصلا و اساسا
در چند و چون کودک
چه وزنی دارد؟

2
از 5 بچه
علیرغم تربیت واحد
5 آدم مطلقا متفاوت پدید می آیند.

3
هر کودک
ـ خواه و ناخواه ـ
نافی مادر و پدر خویش است.
اصل این است.

4
کریم حتی از این حقیقت ماتریالیستی ـ دیالک تیکی
خبر داشته است:
انما اولادکم و ... فتنه
عدو لکم.
کودکان تان اعدای شما هستند.

5
راز سر به مهر توسعه و تکامل در هستی
حتی در عالم نباتات و جانوران
همین قانون دیالک تیکی «نفی نفی» است.

6
مادر و پدر بابک هم
ـ به نوبه خود ـ
نافی دیالک تیکی والدین خود بوده اند.

7
هادی
به احتمال قوی
توده ای بوده است
در سنگر بی همه چیزان مولد همه چیز
بوده است.

8
همه فرزندان همه توده ای ها
ضد توده ای اند.
حتی اگر به رهبری دار و دسته های موسوم به حزب توده
رسیده باشند.

9
بابک
بسان بقیه فدائیان
اصلا سواد نظری نداشته است.

عقل
ـ در راه عشق ـ
نابینا ست

عاقلی
کار بوعلی سینا ست

عقل و عشق
در یک ظرف نمی گنجند.
اگر عاشق باشی، عاقل نیستی و
اگر عاقل باشی، عاشق نمی شوی.
البته سراینده ی این بیت خواسته
عشق را آن هم عشق از نوع عرفانی اش را
بر عقل برتر شمرد که
بنظر من مردود است.
حریف

ممنون
آره.
عرفان خردستیز است
عرفان
پای استدلالیان (خردگرایان) را
چوبین و غیرقابل تمکین می داند

1
اما بهتر است بدانیم که
میان غریزه و عقل
دیوار نفوذ ناپذیر کشیده نشده است.

2
میان غریزه و عقل
رابطه دیالک تیکی برقرار است:

3
یعنی غریزه و عقل
در آن واحد
با هم اند و بر هم اند.

4
در وحدت و تضاد قرار دارند.

5
غریزه
قوی تر و قدیمی تر
از عقل است.

6
غریزه
بهترین حامی موجود زنده است.

7
غریزه پیشفرم عقل است.

8
در اثر کار مادی و در روند کار مادی
غریزه بخشا
به عقل استحاله یافته است.

9
دیالک تیک غریزه و عقل
دیالک تیکی
صرفنظر ناپذیر و الزامی است:

10
تخریب این دیالک تیک
پایان آدمیت آدم ها ست.

الف
تبعید عقل
به جنون منجر می شود
به قول فرانسیسکو گویا:
خواب خرد به تولد هیولا می انجامد.

ب
خواب ممنتان (آنی، لحظه ای) غریزه
حتی
به مرگ می انجامد.
غریزه در خواب حتی فعال است و
تنفس اندام را و روند سوخت و ساز سلولی آن را
کنترل و هدایت می کند.
یعنی آنجا که عقل در خواب است.

آره
مشد علی.
غیر از روشنفکران توده ای
بقیه ی روشنفکران عیران
پایگاه و خاستگاه طبقاتی فئودالی دارند
و حامل ایده ئولوژی فاشیستی و فوندامنتالیستی اند.
از فدائی تا مجاهد
از لیملام تا دیمدام
از مش مهدی بازرگان تا شریعتی شیاد
از جلال آل احمد تا احمد شاملو

بروید جلوی سفارت عزرائیل
تظاهرات کنید که حامی عردوغانیسم است
و نه در هتل و موتل

بشنو
ولی باور مکن.

1
دوست اگر دوست باشد
تو را تنها نمی گذارد.

2
دشمن است که ماسک دوست بر سر کشیده است.

برای دادن پاسخ به این پرسش
به شناخت افزار دیالک تیکی زیر نیاز هست:
دیالک تیک غریزه و ایکس

1
سیطره عشق
ـ در تحلیل نهائی ـ
به معنی سیطره غریزه است
و سیطره غریزه
به معنی تهدید، تخریب و تبعید ایکس است.

2
عشق دلربا ترین و لذت بخش ترین وسیله برای تخریب خانه ایکس است

3
به همین دلیل
بد ترین و سرسخت ترین ایکس ستیزان در طول تاریخ
پیگیر ترین و رادیکال ترین مدافعان و مبلغان عشق اند.

ارما بومبک:
اگر می توانستم یک بار دیگر به دنیا بیایم، کمتر حرف می زدم و بیشتر گوش می کردم.
دوستانم را برای صرف غذا به خانه ام دعوت می کردم
حتی اگر فرش خانه ام کثیف و لکه دار و
یا کاناپه ام ساییده و فرسوده شده بود.

آره.

1
اگر دوباره به دنیا می آمدی
حتی لحظه ای نمی توانستی
به جفنگیات این و آن گوش دهی و
آرزوی برگشت به گور نکنی.

2
اگر دوباره به دنیا می آمدی
اصلا دوستی پیدا نمی کردی
تا
بی هراس از فرود خنجر از پشت
به خانه ات دعوت کنی.

3
آخر الزمان است
عصر دجال ها ست.

4
جامعه دیگر نه جامعه، بلکه جنگل است.

5
قحط دوست و دوستی است.

6
آدمیان آدمی واره
لیاقت دوستی با همنوع را دیگر ندارند.

7
حالا بگو ببینیم
چرا؟


آتاتورکِ ضد آتاتورک
ترجمه هانا اسمخانی

مجسمه مصطفی کمال آتاتورک،
رهبر سابق ترکیه در ماه دسامبر (آذر- دی)
از وسط مهم ‌ترین میدان شهر ریزه،
شهری در کنار مزارع چای در ساحل دریای سیاه برداشته شد. غیبت این مجسمه نشانه ‌ای مهم از سرنوشت آینده ترکیه است.

ریزه محل تولد رئیس‌جمهور رجب طیب اردوغان است
و منتقدان او دائما این پرسش را پیش می ‌کشند که
اردوغان پس از 15 سال قدرتمداری قرار است
چه انجام بدهد.
منتقدان می‌گویند که او در صدد ریشه‌ کن کردن دولت سکولاری آتاتورک است که از فروپاشی امپراتوری عثمانی ناشی شده بود و در مقابل می ‌خواهد جمهوری اقتدارگرای اسلامی خودش را جانشین آن کند.
نابی آوه‌ چی، مشاور پیشین اردوغان و وزیر کنونی فرهنگ و توریسم ترکیه
می ‌گوید این کشور در حال تغییر است.
او مدعی است که این تغییر نیازی به نابودی جمهوری آتاتورک و دموکراسی ترکیه ندارد.
آوچی منتقدان اردوغان را متهم می ‌کند که
دائما در حال انتقاد کردن هستند.
او می ‌گوید منتقدان اصرار دارند که ما در حال قرار دادن ترکیه در وضعیت ابتدای قرن بیستم هستیم
اما جهان از آن زمان تا به حال بسیار تغییر کرده است.
آوچی از جمله به
فروپاشی شوروی،
بهار عربی و
تغییرات ژئوپولتیک منطقه
اشاره می‌کند و می‌گوید:
ما در حال قرار دادن ترکیه در وضعیت جدیدی که مربوط به آینده است، هستیم.
با وجود این،
او هرگز به اقدامات اردوغان برای افزایش قدرت اشاره نمی‌کند از جمله اینکه قرار است رفراندوم تغییر قانون اساسی در ماه آوریل (فروردین) در ترکیه برگزار شود که
نتیجه آن تمرکز قدرت در دست رئیس ‌جمهور
و لغو منصب نخست وزیری است.
همچنین رئیس‌ جمهور نظارت گسترده‌ تری بر دستگاه قضایی پیدا می ‌کند.
در ریزه یعنی هزار کیلومتر در شرق شهر استامبول،
برخی ترک ها که با غرب‌ گرایی که آتاتورک به ترکیه آورده بود مخالفند،
از برداشته شدن مجسمه آتاتورک از میدان اصلی این شهر خوشحال هستند.
وب‌ سایت متعلق به روزنامه اسلام ‌گرای محلی آکیت درباره برداشته شدن مجسمه آتاتورک می ‌نویسد:
«خدا را شکر که ریزه اینک آزاد شده است»

سکولاریست‌ ها از برداشته شدن مجسمه آتاتورک از شهر ریزه عصبانی هستند.
قرار است به جای مجسمه آتاتورک مجسمه کشته‌ شدگان مقاومت در برابر کودتای ضد اردوغانی نصب شود.
سکولاریست ‌ها این جریان را نمادی از تلاش اردوغان برای جایگزین کردن خود با آتاتورک می‌ دانند.
ماه گذشته نیز وزیر آموزش و پرورش پیش ‌نویس جدیدی از طرح‌ های درسی برای مدارس ارائه کرد که
در آن سرفصل‌ های مربوط به آتاتورک محدود شده بود و تئوری ‌های مربوط به تکامل حذف شده
ضمنا البته جهاد طبق ارزش ‌های اسلامی نیز با کاهش رو به‌ رو شده بودند.
وزیر آموزش و پرورش گفته بود که این تغییرات مطابق با خواست اردوغان انجام می ‌شود.
همه این ها نشان می دهد که چرا سونر کاگاپتی نویسنده کتاب «سلطان جدید» که به زندگی اردوغان اختصاص دارد،
وی را «آتاتورکِ ضد آتاتورک» خوانده است.
در حالی که حامیان اردوغان اصرار دارند که
وی صرفا در حال زمینه‌ سازی برای بازتاب ارزش‌ های اساسی اکثریت مردم ترکیه است،
اما مخالفان وی می ‌گویند که اردوغان برنامه چند وجهی برای ارتقای سطح خود به آتاتورک جدیدی را آغاز کرده است.
به نظر این عده،
وی با تغییر قانون اساسی سعی کرده که
اختیارات سیاسی لازم را به دست آورد.
از سوی دیگر او تلاش کرده که
ابعاد مذهبی پروژه خود را نیز تقویت کند.
اکنون هزاران مسجد جدید در بسیاری از مناطق ترکیه ساخته شده است.
تعداد دانش‌آموزان مدارس مذهبی در ترکیه که اردوغان نیز زمانی در این مدارس تحصیل کرده بود
از تعداد 71 هزار نفر در سال 2002
یعنی زمان به قدرت رسیدن حزب عدالت و توسعه
به رقم 5/1میلیون نفر در سال گذشته رسیده است.

در همین حال،
بسیاری از اسامی خیابان ‌ها و امکنه ی عمومی
پس از شکست کودتا در حال تغییر هستند.
به این خیابان‌ ها اسامی کسانی داده می شود
که در مقابل کودتا کشته شده‌ اند.
در دوره جدید،
همچنین عملا تلاش‌ها برای پیوستن به اتحادیه اروپا از سوی ترکیه متوقف شد.
توجه آنکارا در سیاست خارجی
عموما به سوی کشورهای خاورمیانه چرخید.
وقتی «انقلاب» ‌های عربی در کشورهای منطقه صورت گرفتند،
ترکیه به سرعت از این تغییرات حمایت کرد.
این تغییرات می ‌توانست به تشکیل جنبش‌ های اسلام‌ گرایی منجر شود که
اردوغان خود در داخل ترکیه در پی آن بود.
این تغییرات اما با نتیجه مثبت پایان نیافتند و
تکان‌دهنده ‌تر برای اردوغان آن بود که
شیوه‌های اعتراضی مشابه شیوه‌ های اعتراضی «انقلاب» ‌های عربی در مقابل چشمان او در میدان تقسیم و به دلیل مسائل زیست محیطی در ترکیه رخ دادند.
شکست در عرصه سیاست خارجی باعث شد
تا اردوغان هر چه بیشتر به تقویت قدرت در داخل مشغول شود. حالا خیلی‌ ها بر آن اند که تغییر قانون اساسی حاصل تمامی معادلات اردوغان برای رسیدن به یک قدرت برتر بوده است.
به نظر مخالفان اردوغان
او برای تبدیل شدن به یک آتاتورک جدید راه‌ های زیادی را آزموده و حالا تغییر قانون اساسی را
راحت ‌ترین و کوتاه ‌ترین راه می ‌داند.

پایان
ویرایش از دایرة المعارف روشنگری

1
عشق آرام بخش نیست.
آرامش ستیز است

2
عشق حقه و شعبده و ترفند طبیعت مادر است
تا تولید مثل و تکثیر نوع و غیره صورت گیرد.

3
عشق چیزی ایراسیونال (ضد عقلی) است.

4
عشق
اصلا
رابطه نیست.

5
رابطه باید دو طرفه باشد.

6
عشق همیشه یکطرفه است.

7
اگر عشق
احیانا
دو طرفه شود
دیگر عشق نخواهد بود.

8
چه خواهد بود؟

9
عشق رود یکسویه ای است.
راه بی بازگشتی است.
خیابان بن بستی است.

10
عشق در دیالک تیکی از عشق و نفرت وجود دارد.

11
عشق
در طرفة العینی می تواند به نفرت استحاله یابد.

12
عشق محکوم به شکست است.

13
عشق
کارخانه عقل آدمی را تعطیل می کند
و از آدم جانوری تشکیل می دهد.
جانور خود خواه خود پرست بی رحم درنده ای.

14
عقل مانع و مزاحم تشکیل عشق است.

15
درست به دلیل فونکسیون ایراسیونالیستی (خردستیزی) عشق است که
 خردستیزان لاشخور تاریخ
به ایدئالیزه کردن آن کمر بسته اند و
از آن چیزی ورجاوندساز
ساخته اند:
هرگز نمیرد آن که دلش زنده شد به عشق
ثبت است بر جریده عالم دوام او

16
این جفنگیات
شگردهای ضد توده ای طبقه حاکمه انگل در طول تاریخ اند.

17
زنده باد عقل کل اندیش
یار وفادار آدمیان

لامصب

1
فرد مذهبی که نمی تواند دگم باشد.

2
دگم یعنی آیه، روایت، حدیث، خبر

3
دگم و یا جزم یعنی
حکمی معتبر برای همه زمان ها و همه مکان ها

4
فرد مذهبی می تواند دگم اندیش باشد
پیرو دگماتیسم باشد
جزمگرا باشد و یا نباشد.

5
مذهب چیست؟

6
مذهب فرمی از شعور اجتماعی است.

7
ستون فقرات مذاهب
اتیک و اخلاق است.
هومانیسم و همبستگی و حتی «سوسیالیسم» است.

8
اگر مذاهب نبودند
همبودی (اجتماعی)،
جامعه ای
تشکیل نمی شد.

9
آدم اصلا آدم نمی شد.

10
حیوان می ماند و در جنگل می زیست و
از گوشت و خون همنوعانش تغذیه می کرد.

11
به قول عیسی ابن مریم:
«آدم که الاغ نیست تا فقط با نان زنده باشد.
آدم به روح نیاز دارد.»

12
مذهب
روح و شعور جامعه بشری است.

13
مذهب
روح و شعور جامعه ی بی روح و بی شعور
 است.

14
حریفی به نام فریدریش انگلس گفته:
همبود های مسیحی آغازین
نمایندگان سوسیالیسم بوده اند.

15
بی دلیل نیست که مذاهب
حتی پس از محو شالوده های اقتصادی و اجتماعی شان
همچنان و هنوز
فعال و مؤثر اند.

16
آته ئیسم
که بهتر از ایمان به خدا و دین و آیین نیست.

17
مذهب را و هر بینش غیر علمی، نامعاصر و خرافی را
فقط می توان از موضع
مارکسیسم ـ لنینیسم
نقد و نفی دیالک تیکی کرد و
با ایده ئولوژی بهتری جایگزین ساخت.

18
نفی دیالک تیکی مذهب
یعنی حفظ عناصر مترقی و انسانی و بالنده مذهب و
حذف عناصر نامعاصر و مضر آن.

19
ما هزاران مذهبی می شناسیم
که علمی اندیش تر از
بعضی از مدعیان بی خبر از خدا و خرما هستند.

20
سعدی فقیه است.
شیخ است.

21
یک میلیونم رئالیسم و راسیونالیسم سعدی را
رهبران عه ز آب سیاسی
عیران و جهان حتی ندارند.

22

شیخ محمد خیابانی
مذهبی است.
بلشویک تر از همه سران عه ز آب کم و نیست است.

23
تو
اصلا
کجائی تا شویم ما چاکرت
ای بی خبر؟

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر