۱۳۹۵ اسفند ۳, سه‌شنبه

حیدر مهرگان و «حماسه» ی گلسرخی (4)


ویرایش و تحلیل از
یدالله سلطان پور

چریک در قصه ها و تخیلات جوان ها
قهرمان نجات و پیروزی بود

·       این ارزیابی حیدر، در خطوط کلی اش درست است.
·       ولی رئالیستی نیست.

·       در ایران پس از انقلاب بورژوائی سفید، «ابر و باد و مه و خورشید و فلک» به کار می افتند تا انقلاب بورژوائی سفید به گور سپرده شود و ارتجاع فئودالی ـ روحانی مجددا به قدرت رسد.
·       یکی از ثمرات زهراگین این تشبثات ارتجاعی، تشکیل جو چریکی بود.
·       جو چریکی (آوانتوریسم چپ و راست) دانش آموزان و جوانان بی خرد و بی خبر از خرد متعلق به اقشار بینابینی را ـ خواه و ناخواه ـ با خود می برد.
·       بسان بادها که ابرهای سرگردان را به هم پیوند می دهند و با خود می برند.

·       شناخت و شعوری در بین نبوده است

·       چریکیسم ـ بسان می نی ژوپ ـ در میان اقشار اشرافی ـ اعیانی ـ بورژوائی ـ خرده بورژوائی ـ شمال شهری مد شده بود.

·       سؤال این است که چرا و به چه دلیل؟ 

1
چریک در قصه ها و تخیلات جوان ها
قهرمان نجات و پیروزی بود

·       یکی از دلایل تشکیل جو چریکی در ایران آن زمان، حمایت اشرافیت بنده دار و فئودال و روحانی و بخشی از بورژوازی از جریانات چریکی لائیک و مذهبی بود.
·       این حمایت از جریانات چریکی، به دلیل ماهیت طبقاتی فئودالی این جریانات بود.

2
چریک در قصه ها و تخیلات جوان ها
قهرمان نجات و پیروزی بود

·       حیرت انگیز اما کیفیت طبقاتی اقشار و طبقات اجتماعی در این سامان بی سامان است:

الف
بورژوازی

1

·       در ویکی پیدیا آمده است که جبهه ملی به مثابه طویله بورژوازی، با انقلاب بورژوائی سفید و بویژه با اصلاحات ارضی به مخالفت برمی خیزد.

·       این مخالفت بی دلیل نیست، ولی بغایت حیرت انگیز است.

·       سؤال این است که دلیل و یا دلایل جبهه ملی کذائی چیست و یا چیستند؟  

2

·       به احتمال قوی، نهضت آزادی تحت رهبری مهدی بازرگان هم علیرغم طویله بورژوازی بودن، با انقلاب بورژوائی سفید به مخالفت می پردازد.

·       چون در غیر این صورت، پس از شکست انقلاب بورژوائی سفید نمی بایستی مهدی بازرگان به مقام ریاست دولت موقت عنگلاب اسلامی منصوب شود.

·       مخالفت این طویله بورژوائی با انقلاب بورژوائی سفید، حیرت انگیزتر از مخالفت جبهه ملی با آن است.

·       سؤال اما همچنان و هنوز این است که چرا و به چه دلیل؟

3

طاهر احمد زاده

·       خاستگاه طبقاتی سران سازمان فدائی،  فقط فئودالی نیست.
·       خاستگاه طبقاتی سران سازمان فدائی ضمنا بورژوائی ـ سنتی ـ بازاری و خرده بورژوائی است.

·       اگر مخالفت اشرافیت بنده دار و فئودال و روحانی با انقلاب بورژوائی سفید به نیت بازپس ستانی امتیازات طبقاتی، منطقی و قابل فهم و مقبول باشد، مخالفت بورژوازی تجاری و خرده بورژوازی و روشنفکریت وابسته بدان، حیرت انگیز و ضمنا سؤال برانگیز است.

4
·       خاستگاه طبقاتی سران سازمان مجاهدین خلق نیز فقط فئودالی نیست.
·       ضمنا بورژوائی ـ سنتی ـ بازاری و خرده بورژوائی است.

·       سؤال این است که چرا و به چه دلیل؟  

5

چریک در قصه ها و تخیلات جوان ها
قهرمان نجات و پیروزی بود

·       دلیل مخالفت بورژوازی تجاری و خرده بورژوازی سنتی ـ بازاری با انقلاب بورژوائی سفید، از سوئی همان دلیل بورژوازی تجاری انگلیس در مخالفت با انقلاب بورژوائی انگلیس است:
·       بورژوازی تجاری بهترین مشتریانش را در اشرافیت بنده دار و فئودال و روحانی دارد.
·       ضمنا پیوندهای متنوع دیرین با اشرافیت بنده دار و فئودال و روحانی دارد.

·       این پیوند ها چه بسا وصلتی ـ خصلتی ـ ایده ئولوژیکی اند:

الف
·       مثلا زنان بسیاری از اعضای اشرافیت بنده دار و فئودال و روحانی از بورژوازی تجاری اند و زنان بسیاری از بورژواها از اشرافیت بنده دار و فئودال و روحانی اند.

ب
·       بورژوازی تجاری و خرده بورژوازی، بلحاظ ایده ئولوژیکی فرق زیادی با اشرافیت بنده دار و فئودال و روحانی ندارد.
·       هر دو مذهبی، خرافی، بی خرد و خردستیز اند.

پ
·       بورژوازی تجاری، به لحاظ خصلتی ـ طبقاتی نیز بورژوا به معنی واقعی کلمه نیست.
·       بورژوازی تجاری، نه، از روشنگری خبر دارد، نه حامل تمایلات ترقی اجتماعی طلبانه است.
·       نه از هومانیسم خبر دارد و نه وطن دارد.

ت

·       واسیلیان در اثرش تحت عنوان «چنگیزخان» از خیانت بورژوازی تجاری، به ایران گزارش داده است.

·       تجار ایرانی دقیق ترین و استراتژیکی ترین اطلاعات راجع به ایران را در اختیار خان مغول می گذارند.

ث

·       دهخدا در میراث انتقادی ـ اجتماعی تند و تیزش تحت عنوان «چرند و پرند» نیز احتمالا از این خصلت بورژوازی تجاری، تحت عنوان خاین به وطن پرده برمی دارد.

·       مراجعه کنید به چنگی از الماسگنج «چرند و پرند» در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

1

2

3


6
چریک در قصه ها و تخیلات جوان ها
قهرمان نجات و پیروزی بود

·       بورژوازی تجاری و خرده بورژوازی بازاری ـ سنتی از سوی دیگر در پیشرفت جامعه و نوسازی کاپیتالیستی آن، ورشکستگی خود را و کسادی بازار خود را می دید.
·       به همین دلیل در هراس از توسعه و تحکیم انقلاب بورژوائی سفید، به تشکیل جبهه واحد ضد انقلابی ـ ضد بورژوائی با اشرافیت بنده دار و فئودال و روحانی مبادرت می ورزید.

7
چریک در قصه ها و تخیلات جوان ها
قهرمان نجات و پیروزی بود

·       به همین دلیل، اولین بمب های سازمان مجاهدین خلق و دیگر گروه های تروریستی ـ اسلامی ـ فئودالی دم در فروشگاه های بزرگ منفجر می شدند.

8
چریک در قصه ها و تخیلات جوان ها
قهرمان نجات و پیروزی بود

·       طبقه حاکمه برخاسته از انقلاب بورژوائی سفید، اگرچه مناسبات تولیدی سرمایه داری را یکشبه برقرار ساخته بود و با اقدام به اصلاحات ارضی، زمین را از زیر پای اشرافیت بنده دار و فئودال و روحانی خالی ساخته بود و با توسعه صنایع و کارخانجات از حمایت وسیع توده های دهقانی و کارگری برخوردار شده بود، اما به روبنای ایده ئولوژیکی جامعه دست نزده بود.
·       مذهب نه تنها به عنوان روبنای ایده ئولوژیکی جامعه دست نخورده مانده بود، بلکه حتی مورد حمایت طبقه حاکمه بورژوائی واپسین مدرن قرار می گرفت.
·       همین طبقه حاکمه جدید بود که به آثار ضد علمی، خرافی و ضد مارکسیستی ـ لنینیستی اجامر فئودالی، فوندامنتالیستی ـ مذهبی جایزه سلطنتی می داد.

9
چریک در قصه ها و تخیلات جوان ها
قهرمان نجات و پیروزی بود

·       این بدان معنی است که بورژوازی بطور کلی، دیگر نه بورژوازی آغازین انقلابی، ضد فئودالی قاطع و پیگیر و ضد روحانی و ضد مذهبی، بلکه بورژوازی واپسین است که بلحاظ ایده ئولوژیکی فرقی با اشرافیت بنده دار و فئودال و روحانی ندارد.

·       ساواکی ها و طرفداران انقلاب بورژوائی سفید، فاقد ایده ئولوژی بورژوائی بودند.
·       حتی بی خبر از لیبرالیسم بودند.

·       در زرادخانه تئوریکی اجامر انقلاب بورژوائی سفید، متلک به آخوند و تحقیر آخوند و تشبیه آخوند به زن و عیاشی و الواطی و بی بند و باری و سکسیسم و غیره یافت می شد.

·       این فقر فلسفی و بی توشگی ایده ئولوژیکی، به تقویت نفوذ و حقانیت و اعتبار اشرافیت بنده دار و فئودال و روحانی منتهی می شد.

·       به همین دلیل بمب های سازمان مجاهدین خلق و دیگر تروریست های مذهبی،  دم در مجلات پلی بوئیستی ـ سکسیستی منفجر می شدند و اخوندهای اوپورتوینست از تبدیل کشور به جنده خانه دم می زدند.

10
چریک در قصه ها و تخیلات جوان ها
قهرمان نجات و پیروزی بود

·       تمام هم و غم رژیم برخاسته از انقلاب بورژوائی سفید، سرکوب حتی نطفه های بی رمق حزب توده بود.

·       مشاوران یانکی و بانکی و مانکی، تنها حربه ایده ئولوژیکی که می شناختند، در اختیار داشتند و در اختیار رژیم شاه قرار می دادند، آنتی کمونیسم بود.

·       خالی بودن عرصه از حزب توده اما به تضعیف مواضع انقلاب ضد فئودالی سفید و به تقویت مواضع ایده ئولوژیکی اشرافیت بنده دار و فئودال و روحانی می انجامید.

·       ضمنا باید خاطرنشان شد که حزب توده از همه سو، تحت بمباران ایده ئولوژیکی بی امان قرار داشت:
·       هم از سوی روحانیت، هم از سوی دولت و هم از سوی توله کثیف فدائی و مجاهد و لیملام و دیمدام اشرافیت بنده دار و فئودال و هم از سوی طیف رنگارنگ  جریانات تروریستی ـ فاشیستی ـ فوندامنتالیستی.
  
11
چریک در قصه ها و تخیلات جوان ها
قهرمان نجات و پیروزی بود

·       با توجه به این شراط عینی و ذهنی می توان هم به دلایل تشکیل جو چریکی پی برد و هم به طویله وارگی کنونی کشور.
·       در این سامان بی سامان، حتی احدی یافت نمی شود که امید انگیزباشد.
·       دریغ از سواد
·       دریغ از صداقت
·       دریغ از هومانیسم
·       دریغ از همبستگی
·       دریغ از شناخت و شعور
·       دریغ از وطن پرستی
·       دریغ از احساس مسئولیت
·       دریغ از شخصیت
·       دریغ از آدمیت.

·       تا چشم کار می کند، خریت، خودستیزی، خردستیزی، خودفروشی

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر