ویرایش و تحلیل از
یدالله سلطان پور
چریک
در قصه ها و تخیلات جوان ها
قهرمان
نجات و پیروزی بود
·
این ارزیابی حیدر،
در خطوط کلی اش درست است.
·
ولی رئالیستی
نیست.
·
در ایران پس از
انقلاب بورژوائی سفید، «ابر و باد و مه و خورشید و فلک» به کار می افتند تا انقلاب
بورژوائی سفید به گور سپرده شود و ارتجاع فئودالی ـ روحانی مجددا به قدرت رسد.
·
یکی از ثمرات
زهراگین این تشبثات ارتجاعی، تشکیل جو چریکی بود.
·
جو چریکی (آوانتوریسم
چپ و راست) دانش آموزان و جوانان بی خرد و بی خبر از خرد متعلق به اقشار بینابینی
را ـ خواه و ناخواه ـ با خود می برد.
·
بسان بادها که
ابرهای سرگردان را به هم پیوند می دهند و با خود می برند.
·
شناخت و شعوری در
بین نبوده است.
·
چریکیسم ـ بسان
می نی ژوپ ـ در میان اقشار اشرافی ـ اعیانی ـ بورژوائی ـ خرده بورژوائی ـ شمال
شهری مد شده بود.
·
سؤال این است که
چرا و به چه دلیل؟
1
چریک در قصه ها و تخیلات جوان ها
قهرمان نجات و پیروزی بود
·
یکی از دلایل
تشکیل جو چریکی در ایران آن زمان، حمایت اشرافیت بنده دار و فئودال و روحانی و
بخشی از بورژوازی از جریانات چریکی لائیک و مذهبی بود.
·
این حمایت از
جریانات چریکی، به دلیل ماهیت طبقاتی فئودالی این جریانات بود.
2
چریک در قصه ها و تخیلات جوان ها
قهرمان نجات و پیروزی بود
·
حیرت انگیز اما کیفیت
طبقاتی اقشار و طبقات اجتماعی در این سامان بی سامان است:
الف
بورژوازی
1
·
در ویکی پیدیا آمده
است که جبهه ملی به مثابه طویله بورژوازی، با انقلاب بورژوائی سفید و بویژه با
اصلاحات ارضی به مخالفت برمی خیزد.
·
این مخالفت بی دلیل
نیست، ولی بغایت حیرت انگیز است.
·
سؤال این است که
دلیل و یا دلایل جبهه ملی کذائی چیست و یا چیستند؟
2
·
به احتمال قوی،
نهضت آزادی تحت رهبری مهدی بازرگان هم علیرغم طویله بورژوازی بودن، با انقلاب بورژوائی
سفید به مخالفت می پردازد.
·
چون در غیر این
صورت، پس از شکست انقلاب بورژوائی سفید نمی بایستی مهدی بازرگان به مقام ریاست
دولت موقت عنگلاب اسلامی منصوب شود.
·
مخالفت این طویله
بورژوائی با انقلاب بورژوائی سفید، حیرت انگیزتر از مخالفت جبهه ملی با آن است.
·
سؤال اما همچنان
و هنوز این است که چرا و به چه دلیل؟
3
طاهر احمد زاده
·
خاستگاه طبقاتی سران
سازمان فدائی، فقط فئودالی نیست.
·
خاستگاه طبقاتی سران
سازمان فدائی ضمنا بورژوائی ـ سنتی ـ بازاری و خرده بورژوائی است.
·
اگر مخالفت اشرافیت
بنده دار و فئودال و روحانی با انقلاب بورژوائی سفید به نیت بازپس ستانی امتیازات طبقاتی،
منطقی و قابل فهم و مقبول باشد، مخالفت بورژوازی تجاری و خرده بورژوازی و
روشنفکریت وابسته بدان، حیرت انگیز و ضمنا سؤال برانگیز است.
4
·
خاستگاه طبقاتی سران
سازمان مجاهدین خلق نیز فقط فئودالی نیست.
·
ضمنا بورژوائی ـ
سنتی ـ بازاری و خرده بورژوائی است.
·
سؤال این است که
چرا و به چه دلیل؟
5
چریک در قصه ها و تخیلات جوان ها
قهرمان نجات و پیروزی بود
·
دلیل مخالفت بورژوازی
تجاری و خرده بورژوازی سنتی ـ بازاری با انقلاب بورژوائی سفید، از سوئی همان دلیل بورژوازی
تجاری انگلیس در مخالفت با انقلاب بورژوائی انگلیس است:
·
بورژوازی تجاری بهترین
مشتریانش را در اشرافیت بنده دار و فئودال و روحانی دارد.
·
ضمنا پیوندهای متنوع
دیرین با اشرافیت بنده دار و فئودال و روحانی دارد.
·
این پیوند ها چه
بسا وصلتی ـ خصلتی ـ ایده ئولوژیکی اند:
الف
·
مثلا زنان بسیاری
از اعضای اشرافیت بنده دار و فئودال و روحانی از بورژوازی تجاری اند و زنان بسیاری
از بورژواها از اشرافیت بنده دار و فئودال و روحانی اند.
ب
·
بورژوازی تجاری و
خرده بورژوازی، بلحاظ ایده ئولوژیکی فرق زیادی با اشرافیت بنده دار و فئودال و
روحانی ندارد.
·
هر دو مذهبی،
خرافی، بی خرد و خردستیز اند.
پ
·
بورژوازی تجاری،
به لحاظ خصلتی ـ طبقاتی نیز بورژوا به معنی واقعی کلمه نیست.
·
بورژوازی تجاری، نه،
از روشنگری خبر دارد، نه حامل تمایلات ترقی اجتماعی طلبانه است.
·
نه از هومانیسم خبر
دارد و نه وطن دارد.
ت
·
واسیلیان در اثرش
تحت عنوان «چنگیزخان» از خیانت بورژوازی تجاری، به ایران گزارش داده است.
·
تجار ایرانی دقیق
ترین و استراتژیکی ترین اطلاعات راجع به ایران را در اختیار خان مغول می گذارند.
ث
·
دهخدا در میراث انتقادی
ـ اجتماعی تند و تیزش تحت عنوان «چرند و پرند» نیز احتمالا از این خصلت بورژوازی تجاری،
تحت عنوان خاین به وطن پرده برمی دارد.
·
مراجعه کنید به چنگی از الماسگنج «چرند و پرند» در تارنمای
دایرة المعارف روشنگری
1
2
3
6
چریک در قصه ها و تخیلات جوان ها
قهرمان نجات و پیروزی بود
·
بورژوازی تجاری و
خرده بورژوازی بازاری ـ سنتی از سوی دیگر در پیشرفت جامعه و نوسازی کاپیتالیستی آن،
ورشکستگی خود را و کسادی بازار خود را می دید.
·
به همین دلیل در هراس
از توسعه و تحکیم انقلاب بورژوائی سفید، به تشکیل جبهه واحد ضد انقلابی ـ ضد بورژوائی
با اشرافیت بنده دار و فئودال و روحانی مبادرت می ورزید.
7
چریک در قصه ها و تخیلات جوان ها
قهرمان نجات و پیروزی بود
·
به همین دلیل، اولین
بمب های سازمان مجاهدین خلق و دیگر گروه های تروریستی ـ اسلامی ـ فئودالی دم در
فروشگاه های بزرگ منفجر می شدند.
8
چریک در قصه ها و تخیلات جوان ها
قهرمان نجات و پیروزی بود
·
طبقه حاکمه برخاسته
از انقلاب بورژوائی سفید، اگرچه مناسبات تولیدی سرمایه داری را یکشبه برقرار ساخته
بود و با اقدام به اصلاحات ارضی، زمین را از زیر پای اشرافیت بنده دار و فئودال و
روحانی خالی ساخته بود و با توسعه صنایع و کارخانجات از حمایت وسیع توده های
دهقانی و کارگری برخوردار شده بود، اما به روبنای ایده ئولوژیکی جامعه دست نزده
بود.
·
مذهب نه تنها به
عنوان روبنای ایده ئولوژیکی جامعه دست نخورده مانده بود، بلکه حتی مورد حمایت طبقه
حاکمه بورژوائی واپسین مدرن قرار می گرفت.
·
همین طبقه حاکمه جدید
بود که به آثار ضد علمی، خرافی و ضد مارکسیستی ـ لنینیستی اجامر فئودالی، فوندامنتالیستی
ـ مذهبی جایزه سلطنتی می داد.
9
چریک در قصه ها و تخیلات جوان ها
قهرمان نجات و پیروزی بود
·
این بدان معنی
است که بورژوازی بطور کلی، دیگر نه بورژوازی آغازین انقلابی، ضد فئودالی قاطع و
پیگیر و ضد روحانی و ضد مذهبی، بلکه بورژوازی واپسین است که بلحاظ ایده ئولوژیکی فرقی
با اشرافیت بنده دار و فئودال و روحانی ندارد.
·
ساواکی ها و
طرفداران انقلاب بورژوائی سفید، فاقد ایده ئولوژی بورژوائی بودند.
·
حتی بی خبر از
لیبرالیسم بودند.
·
در زرادخانه تئوریکی اجامر انقلاب بورژوائی سفید، متلک به آخوند و تحقیر آخوند و تشبیه آخوند به
زن و عیاشی و الواطی و بی بند و باری و سکسیسم و غیره یافت می شد.
·
این فقر فلسفی و
بی توشگی ایده ئولوژیکی، به تقویت نفوذ و حقانیت و اعتبار اشرافیت بنده دار و
فئودال و روحانی منتهی می شد.
·
به همین دلیل بمب
های سازمان مجاهدین خلق و دیگر تروریست های مذهبی، دم در مجلات پلی بوئیستی ـ
سکسیستی منفجر می شدند و اخوندهای اوپورتوینست از تبدیل کشور به جنده خانه دم می
زدند.
10
چریک در قصه ها و تخیلات جوان ها
قهرمان نجات و پیروزی بود
·
تمام هم و غم رژیم
برخاسته از انقلاب بورژوائی سفید، سرکوب حتی نطفه های بی رمق حزب توده بود.
·
مشاوران یانکی و
بانکی و مانکی، تنها حربه ایده ئولوژیکی که می شناختند، در اختیار داشتند و در
اختیار رژیم شاه قرار می دادند، آنتی کمونیسم بود.
·
خالی بودن عرصه
از حزب توده اما به تضعیف مواضع انقلاب ضد فئودالی سفید و به تقویت مواضع ایده
ئولوژیکی اشرافیت بنده دار و فئودال و روحانی می انجامید.
·
ضمنا باید
خاطرنشان شد که حزب توده از همه سو، تحت بمباران ایده ئولوژیکی بی امان قرار داشت:
·
هم از سوی
روحانیت، هم از سوی دولت و هم از سوی توله کثیف فدائی و مجاهد و لیملام و دیمدام اشرافیت
بنده دار و فئودال و هم از سوی طیف رنگارنگ جریانات تروریستی ـ فاشیستی ـ فوندامنتالیستی.
11
چریک در قصه ها و تخیلات جوان ها
قهرمان نجات و پیروزی بود
·
با توجه به این
شراط عینی و ذهنی می توان هم به دلایل تشکیل جو چریکی پی برد و هم به طویله وارگی
کنونی کشور.
·
در این سامان بی
سامان، حتی احدی یافت نمی شود که امید انگیزباشد.
·
دریغ از سواد
·
دریغ از صداقت
·
دریغ از هومانیسم
·
دریغ از همبستگی
·
دریغ از شناخت و
شعور
·
دریغ از وطن
پرستی
·
دریغ از احساس
مسئولیت
·
دریغ از شخصیت
·
دریغ از آدمیت.
·
تا چشم کار می
کند، خریت، خودستیزی، خردستیزی، خودفروشی
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر