۱۳۹۵ دی ۱۵, چهارشنبه

سیری در فرمایشات محمد مجتهدی شبستری (8)


 محمد مجتهد شبستری
(۱۳۱۵ در شبستر)
چرا مراجع تقلید را به مناظره طلبیدم و چرا آنان نیامدند؟
(۰۵ دی ۱۳۹۵)
منبع:
وب ‌سایت شخصی محمد مجتهد شبستری
ویرایش و تحلیل از
ربابه نون  

من معتقدم تا این رویاروئی مستقیم اتفاق نیفتد
آن محیط بسته سنتی منجمد که مراجع تقلید در آن بسر می ‌برند
باز نخواهد شد و
چرخه عقیم سلطه ‌پذیری آنان از عوام و تنها به خواسته‌ ها و افکار عوام اندیشیدن و فتوا دادن برای امور مربوط به عوام
و تربیت مبلّغ برای عوام را
مهم ‌ترین مشغله خود دانستن،
 ادامه خواهد یافت و
 قرائت رسمی دینی کشور ما
 همچنان قرائت عوامانه خواهد بود.

·       در این بند از تز دوم محمد مجتهدی شبستری، از ایده ئولوژی خود او اندک اندک پرده برمی افتد:

1
من معتقدم تا این رویاروئی مستقیم اتفاق نیفتد
آن محیط بسته سنتی منجمد که مراجع تقلید در آن بسر می ‌برند
باز نخواهد شد  

·       نخستین هدف و آماج محمد مجتهدی شبستری از دعوت به تشکیل جلسات هرمه نویتیکی ـ اسکولاستیکی مثلا در حسینه عرشاد و یا دانش کاه های الهیات، «باز شدن محیط بسته ی سنتی منجمد» است که مراجع تقلید حکومتی (روحانیت سیاسی) در آن به سر می برند و سر می برند.

·       سؤال این است که چرا جماران و جمکران با یک میلیون آخوند و روضه خوان و مرثیه خوان و نوحه سرا و نوحه خوان و مدیحه سرا و جلاد و شکنجه گر و اسیدپاش و سرباز و افسر وسردار حاضر به یراق، «محیط بسته» قلمداد می شود؟

·       اصلا من ـ زور محمد مجتهدی شبستری از مفهوم غلط، غیر علمی، غیر واقعی و من در آوردی «محیط بسته» چیست؟

2

کارل پوپر 
(1902 ـ 1994)
فیلسوف اطریشی ـ انگلیسی
در پیوند با محفل وین (اشلیک، کارناپ و نویرات)
از « فلاسفه» بورژوائی واپسین
مبلغ تئوری «جامعه باز»

من معتقدم تا این رویاروئی مستقیم اتفاق نیفتد
آن محیط بسته سنتی منجمد که مراجع تقلید در آن بسر می ‌برند
باز نخواهد شد

·       مفهوم «محیط بسته» را محمد مجتهدی شبستری احتمالا از کارل پوپر ـ ایدئولوگ امپریالیسم ـ تقلید کرده است که از جفنگ جامعه باز (جوامع امپریالیستی) و جامعه بسته (جوامع سوسیالیستی) دم زده است.

·       محمد مجتهدی شبستری، مفهوم پوپریستی «جامعه بسته» را با مفهوم «محیط بسته» جایگزین کرده است و شق القمر کرده است.


·       شق القمر نوسازان مذهب و خرافه در ایران از جلال آل احمد تا احمد شاملو، از فدائیان فئودالی تا مجاهدین قهقرائی، از شریعتی شیاد تا لاجوردی جلاد، واژه سازی و واژه بازی ـ جمله سازی و جمله بازی بوده است.

·       عنقلاب به نیت عنگلاب به همین می گویند:
·       اجامر فاشیسم و فئودالیسم و فوندامنتالیسم به نیت گلاب سازی از عن برای خرجماعت، عن به قلاب خرگیری می بندند.
·       تفاوت همه این اجامر در فرم طعمه (عن) است.

·       با پوزش از مؤدبان رفرمگرا و فرمگرا.

3

من معتقدم تا این رویاروئی مستقیم اتفاق نیفتد
آن محیط بسته سنتی منجمد که مراجع تقلید در آن بسر می ‌برند
باز نخواهد شد

·       هم کار ل پوپر و هم محمد مجتهدی شبستری،  مفاهیم فوق الذکر را از فیزیک گرفته اند.

·       در فیزیک سیستم ها را به دو دسته زیر طبقه بندی می کنند: 

الف
سیستم باز

·       سیستم باز در فیزیک به سیستمی اطلاق می شود که با محیط پیرامونش داد و ستد انرژتیکی داشته باشد.
·       از این رو، همه سیستم های هستی، سیستم های باز محسوب می شوند.

·       مثلا نباتات، جانوران، آدمیان ـ همه ـ سیستم های باز اند:
·       از محیط انرژی می ستانند و به محیط پسمانده پس می دهند:

1
مثال

·       نبابات از زمین آب می ستانند.
·       املاح معدنی از قبیل آهن و کلسیوم و غیره می ستانند.
·       از هوا گاز کربنیک می ستانند.
·       از خورشید، انرژی می ستانند.

2
·       با استفاده از این مصالح، چوب، میوه، اکسیژن و غیره تولید می کنند و به محیط پیرامون خویش پس می دهند.

ب

سیستم بسته

·       در فیزیک، سیستم بسته به سیستمی اطلاق می شود که با محیط پیرامونش داد و ستد انرژتیکی ندارد.
·       بندرت می توان در هستی، سیستم بسته ای پیدا کرد.

مثال

·       مثال برای سیستم بسته، بمب است.
·       بمب با محیط پیرامونش داد و ستد انرژتیکی ندارد.
·       بمب فقط در صورت انفجار  یعنی با نفی خویشتن خویش، یعنی با پایان بمبیت خویش، رابطه دیالک تیکی داد و ستد را نهایتا برقرار می سازد.

4
من معتقدم تا این رویاروئی مستقیم اتفاق نیفتد
آن محیط بسته سنتی منجمد که مراجع تقلید در آن بسر می ‌برند،
باز نخواهد شد.

·       محمد مجتهدی شبستری خیال می کند و یا به خرجماعت می خیالاند که مراجع جماران و جمکران با میلیون ها مأمور معذور از آخوند تا شکنجه گر، از حراف تا جلاد، سیستم بسته ای را تشکیل می دهند.
·       سیستم بسته ای که باید باز شود.

·       احدی نیست که از این علامه بپرسد:
·       اگر قضیه به فرض محال، ازاین قرار باشد، با باز شدن سیستم بسته، یعنی با تشکیل جلسات مثلا ماهانه و یا سالانه هرمه نویتیکی ـ اسکولاستیکی در حسینیه عرشاد، چه شق القمر رخ خواهد داد؟

·       سؤال این است که دلیل نگرانی محمد مجتهدی شبستری از این سیستم بسته چیست؟

5
من معتقدم تا این رویاروئی مستقیم اتفاق نیفتد
آن محیط بسته سنتی منجمد که مراجع تقلید در آن بسر می ‌برند
باز نخواهد شد و
چرخه عقیم سلطه ‌پذیری آنان از عوام و تنها به خواسته‌ ها و افکار عوام اندیشیدن و فتوا دادن برای امور مربوط به عوام
و تربیت مبلّغ برای عوام را مهم ‌ترین مشغله خود دانستن،
 ادامه خواهد یافت و
 قرائت رسمی دینی کشور ما همچنان قرائت عوامانه خواهد بود.

·       محمد مجتهدی شبستری به سؤال ما جواب داده است:

6
چرخه عقیم سلطه ‌پذیری آنان از عوام
 ادامه خواهد یافت  

·       نگرانی محمد مجتهدی شبستری اولا از باز نشدن سیستم بسته کذائی فوق الذکر، تداوم «سلطه پذیری مراجع تقلید حکومتی از عوام» است.

·       این تصور و تصویر محمد مجتهدی شبستری فی نفسه جالب تر از جالب است:

الف
چرخه عقیم سلطه ‌پذیری آنان از عوام
 ادامه خواهد یافت  

·       این اولا بدان معنی است که در قاموس محمد مجتهدی شبستری، مراجع تقلید حکومتی، تحت سلطه توده های خلق (عوام خرفت و خر)  اند.

ب
·       این ثانیا بدان معنی است که در قاموس محمد مجتهدی شبستری، توده های مولد و زحمتکش، خر اند و مراجع تقلید حکومتی، علامه و همه چیز دان اند.

پ
·       این ثالثا بدان معنی است که در قاموس محمد مجتهدی شبستری، جهنم جماران و جمکران به مثابه سیستم، از سه زیرسیستم  اساسی زیر تشکیل می یابد:

1

مراجع تقلید حکومتی

·       این زیرسیستم اساسی جهنم جماران و جمکران، سیستم بسته ی سنتی منجمدی است.
·       یعنی کمترین داد و ستد انرژتیکی با محیط پیرامونش ندارد.

·       مشخصه اصلی این زیرسیستم، تحت سلطه عوام بودن است.

·       محمد مجتهدی شبستری قبلا گفته این زیرسیستم نماینده قرائت خشن از کتاب و سنت است.
·       شاید منظورش این باشد که متکی بر تحمیق و تحریف و ستم و سرکوب و سرنیزه است.

·       باید در روند تحلیل لاطائلات او به درک منظورش نایل آییم.

2
اپوزیسیون هرمه نویتیکی مدرن مراجع تقلید حکومتی

·       این زیرسیستم اساسی دیگر در جهنم جماران و جمکران، سیستم بازی است.

·       این اپوزیسیون قلابی و توخالی، سیستم باز هرمه نویتیکی ـ اسکولاستیکی است که بلحاظ جهان بینی، کمترین فرقی با مراجع تقلید حکومتی ندارد.
·       هم وحی را قبول دارد و هم به وجود الله و حقیقت و حقانیت پیامبر و قرآن و شق القمر و غیره ایمان راسخ دارد.

·       تنها تفاوت این زیرسیستم با زیرسیستم دیگر این است که تفسیر مدرنی از کتاب و سنت دارد.

·       ما باید اندک اندک با این تفسیر مدرن آشنا شویم و ببینیم که چه فرقی با تفاسیر اجامر مدرنیست دیگر از فرقان تا مجاهدین، از شریعتی شیاد تا لاجوردی جلاد دارد.

·       مشخصه دیگر این زیرسیستم، تحت سلطه عوام نبودن و تره خرد نکردن به عوام است.

·       این زیرسیستم، سیستم نخبه ی نخبه گرای نخبه ساز نخبه فرما ست.

·       این اما به چه معنی است؟

3

عوام

·       زیرسیستم اساسی دیگر جهنم جماران و جمکران (به مثابه سیستم اصلی) را عوام تشکیل می دهند که مراجع تقلید حکومتی تحت سلطه اش قرار دارند.

·       انتقاد محمد مجتهدی شبستری از مراجع تقلید حکومتی هم درست به همین دلیل است:

  سلطه ‌پذیری آنان از عوام

·       سلطه پذیری از عوام اما به چه معنی است؟

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر