۱۳۹۵ دی ۲۰, دوشنبه

سیری در براهین مربوط به اثبات وجود خدا (2)


از صفحه فیسبوک مان دانا
  ویرایش و تحلیل از
میمحا نجار

هر برهان هم چندین و چند اسم داره.
یکی محکم ترین برهان اثبات خدا ست.
یکی معتبرترین برهان اثبات خدا ست.
یکی مطمئن ترین برهان اثبات خدا ست.
یکی قدیمی ترین برهانه
یکی جدیدترین برهانه
یکی منظم ترین اثباته.
یکی قوی ترین اثبات .
یکی ساده ترینه.

·       این بند از پژوهش مؤلف را هم نخست تجزیه و بعد تحلیل می کنیم:   

1
هر برهان هم چندین و چند اسم داره.

·       این فرمولبندی مؤلف دقیق نیست.
·       اصولا هیچ چیز واحدی نمی تواند در آن واحد، اسامی متنوع و متفاوت داشته باشد.

·       فریب واژه نامه های وطنی را نباید خورد که مثلا در تعریف واژه ی نهنگ، اسم ده ماهی متفاوت را ردیف می کنند.

·       کسی که لولهنگ را خرچنگ و نهنگ و کلنگ می نامد، در بهترین حالت بی شعور است.

·       منظور مؤلف این است که براهین مربوط به اثبات وجود خدا، بیشمار اند.

·       واقعا هم چنین است و اصولا باید هم چنین باشد.
·       این تعدد تعاریف و اسامی ضمنا به براهین مربوط به اثبات وجود خدا محدود نمی شود.
·        در هر زمینه ای قضیه از همین قرار است.

·       چرا و به چه دلیل؟

2
هر برهان هم چندین و چند اسم داره.

·       دلیل کثرت براهین و دلایل و تعاریف و توضیحات راجع به خدا و هر چیز دیگر در خصلت روندی شناخت است.
·       شناخت هر چیز، نه ناگهانی، یکباره، کامل و بی نقص و نارسائی، بلکه تدریجی و همیشه ناقص ولی رو به کمال است.
·       منشاء شناخت هر چیز، تجربه و به عبارت دقیق تر، پراتیک  است.
·       این تجربه بشری است که به دانش تجربی تبدیل می شود.
·       دیالک تیک تجربه و دانش تجربی فرمی از بسط و تعمیم دیالک تیک پراتیک و تئوری است.

·       با گذشت زمان انسان ها به تجارب بیشتر و در نتیجه به دانش تجربی عمیق تر دست می یابند و شناخت شان از چیزی، توسعه و تعمیق می یابد و دقیقتر و کاملتر می شود.    

3
هر برهان هم چندین و چند اسم داره.
یکی محکم ترین برهان اثبات خدا ست.

·       محکم ترین برهان به زعم حریف، عالی ترین تجربه و دانش تجربی برخاسته از آن است.
·       حریف هم بسان مؤلف، خیال می کند که شناخت چیزی آغاز و انجام دارد.
·       به همین دلیل از یاوه «محکم ترین» بهره برمی گیرد.

4
هر برهان هم چندین و چند اسم داره.
یکی معتبرترین برهان اثبات خدا ست.

·       معتبر ترین برهان با محکم ترین برهان همطراز و مترادف نیست.

·       اینجا فقر مفهومی خود مؤلف آشکار می شود:
·       معتبر ترین برهان جنبه سوبژکتیو آن را در مد نظر دارد:
·       یعنی همه سوبژکت ها به اعتبار این برهان اعتنا دارند.  
·       معتبر ترین بدان معنی است که دایره اعتبار برهان، یونیورسال است و کسی نیست که آن برهان را به رسمیت نشناسد.

5
هر برهان هم چندین و چند اسم داره.
یکی مطمئن ترین برهان اثبات خدا ست.

·       مطمئن ترین برهان به برهانی اطلاق می شود که شک و تردیدی در آن نمی توان داشت.
·       اطمینان ضد دیالک تیک شک و تردید است.
·       در این ادعای حریف هم جنبه سوبژکتیو اثبات وجود خدا در نظر گرفته شده است.
·       حریف خیال می کند که شناخت مطلق چیزی امکان پذیر است.
·       هنوز نمی داند که حقیقت، دیالک تیکی از نسبی و مطلق است.
·       هر شناختی از هر چیزی نسبی است ولی گام بلند تری به سوی شناخت بهتر و دقیق تر آن چیز است.

6
هر برهان هم چندین و چند اسم داره.
یکی قدیمی ترین برهانه

·       در این ادعای حریف، تاریخیت شناخت خدا در مد نظر قرار دارد.
·       این دعاوی حریف که با «ترین» تبیین می یابند، ابلهانه اند.
·       حریف خیال می کند که می توان قدیمی ترین برهان و دلیل اثبات چیزی را پیدا کرد.

7
هر برهان هم چندین و چند اسم داره.
یکی جدیدترین برهانه

·       این ادعای حریف هم به تاریخیت شناخت خدا مربوط می شود.
·       منظور حریف تازه ترین برهان اثبات وجود خدا ست.

8
یکی منظم ترین اثباته.

·       این ادعای حریف بر خصلت سیستماتیک برهان اثبات وجود خدا مربوط می شود.
·       بر این حقیقت امر که برهان مورد نظر انتظام منطقی یافته است.  

9
یکی قوی ترین اثبات .

·       این ادعای حریف بر کیفیت استدلالی اشاره دارد که برهان بر اساس آن تشکیل شده است.   

10
یکی ساده ترینه.

·       ساده ترین برهان نه به معنی سست ترین برهان، بلکه به معنی مبرهن ترین، غیرقابل انکار ترین و سهل الفهم ترین برهان است.

11
یکی محکم ترین برهان اثبات خدا ست.
یکی معتبرترین برهان اثبات خدا ست.
یکی مطمئن ترین برهان اثبات خدا ست.
یکی قدیمی ترین برهانه
یکی جدیدترین برهانه
یکی منظم ترین اثباته.
یکی قوی ترین اثبات .
یکی ساده ترینه.

·       همه این صفات برای براهین ـ در تحلیل نهائی ـ مبتنی بر عوامفریبی اند.
·       در همه این صفات برای براهین، روانشناسی توده های مردم بازیچه قرار داده می شود تا زهر ایده ئولوژیکی هم آسان تر به کام شان ریخته شود و هم جذب آن امکان پذیر گردد.
·       همه این صفات برای براهین بر تجارب فردی انسان ها نظر دارند:

الف
 محکم ترین برهان اثبات خدا  

·       محکم ترین برهان به اعتبار تجربی محکم ترین دیوار، سد، سنگ، میز، صندلی و غیره نظر دارد.
·       از استحکام دیوار و سد و سنگ و غیره برای اثبات استحکام برهان سوء استفاده عوامفریبانه به عمل می آید.

ب
معتبرترین برهان اثبات خدا

·       معتبر ترین برهان به اعتبار تجربی معتبر ترین شخصیت در جامعه نظر دارد.

پ
مطمئن ترین برهان اثبات خدا

·       مطمئن ترین برهان به اعتبار تجربی مطمئن ترین وعده و قول و قرار و غیره در جامعه نظر دارد.

ت
قدیمی ترین برهان

·       قدیمی ترین برهان به اعتبار تجربی قدیمی ترین شراب و یا دوست در جامعه نظر دارد.
·       قدمت شراب و دوستی نشانه کیفیت متعالی شراب و دوست است.     

ث
جدیدترین برهان

·       جدید ترین برهان به اعتبار تجربی جدید ترین کالای مادی و فکری در جامعه نظر دارد.
·       انگور تازه در تجربه مردم، بلحاظ کیفیت بمراتب بهتر از انگور مانده و یا گندیده است.
·       اندیشه نوین در تجربه توده، به معنی اندیشه ای مبتنی بر عالی ترین دستاورد های مادی و علمی و فنی است.  

ج
منظم ترین اثبات

·       منظم ترین برهان به اعتبار تجربی منظم ترین اندیشه، ارتش، سازمان و غیره نظر دارد.

ح

قوی ترین اثبات

·       قوی ترین برهان به اعتبار تجربی قوی ترین دلیل نظر دارد که میراث گرانبهای شیخ شیراز است:   

دلایل قوی باید و معنوی
نه رگ های گردن به حجت قوی

·       برای اثبات حکمی (فکری، اندیشه ای) باید دلایل قوی عرضه شود و نه هارت و پورت و غیظ و غضب.    

خ
ساده ترین

·       ساده ترین برهان به اعتبار تجربی ساده ترین راه حل برای مسائل متنوع  نظر دارد.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر