۱۳۹۴ شهریور ۱۰, سه‌شنبه

دایرة المعارف فلسفه بورژوائی واپسین (332)


پروفسور دکتر هانس یورگ سندکولر
فصل هفتم
ماتریالیسم 
برگردان شین میم شین

پیشکش
 به
 احسان طبری
(۱۲۹۵ ـ ۱۳۶۸) 

بخش دهم
ماتریالیسم معرفتی ـ نظری به مثابه رئالیسم 
ادامه  

 گاستون باخه لار (1884 ـ 1962)  
فیلسوف فرانسوی
اهل شعر و تئوری علم
باخه لار در علم و تخیل هنری
دو امکان متفاوت، ولی همتراز
برای تمییز نوین
برای رشد به مثابه انسان
می دید.
 مفاهیم مهم او:
سد راه شناخت
پروفیل اپیسته مولوژیکی
مؤلف آثار متعدد

28

·        گاستون باخه لار در سال 1934 در اثر خود تحت عنوان «روح نوین علم»، با تأکید بر دو موضوع زیر، جستجوی راه حل های راسیونال (عقلی) و اپیسته مولوژیکی (معرفتی) ـ ماتریالیستی برای مسائل شناخت را فرمولبندی می کند.
·        مسائلی که در پی تشکیل دانش علمی نوین مطرح شده اند.    

الف
·        موضوع اول او عبارت بود از این حقیقت امر که علوم طبیعی، موجد (ایجاد کننده ی) اوبژکت های (موضوعات) شناخت هستند.
·        اوبژکت هائی که فقط از اشیاء صرف جهت ادراک تشکیل نمی یابند.
·        به همین دلیل، نمی توان آنها را بطرز امپیریستی ـ ساده لوحانه و بطرز ماتریالیستی ـ مکانیکی توضیح داد.

·        مراجعه کنید به امپیریسم (تجربه گرائی)، ماتریالیسم مکانیکی   در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

ب
·        موضوع دوم باخه لار عبارت بود از انتقاد از فلسفه که از پرداختن به مسئله نوین امتناع می ورزد.
·        از دید باخه لار، ماتریالیسم گرایش بدان دارد که به ماده در حدود و ثغور زمان و مکان بیندیشد.
·        (گاستون باخه لار، «روح نوین علم»، 1934، چاپ 14، 1978، ص 63)

·        از دید باخه لار، میکرو انرژتیک اما برعکس، بالاجبار منجر به «مادیت زدائی از ماتریالیسم» می شود.
·        (همانجا، ص 71)    

29
·        ادعای قاطعانه باخه لار مبنی بر «گسست اپیسته مولوژیکی» میان شناخت حسی و شناخت علمی (نظری)، ماتریالیستی نیست.

·        (این ادعای باخه لار متافیزیکی و دوئالیستی است.
·        باخه لار دیالک تیک حسی و عقلی را از سوئی و دیالک تیک تجربی ـ نظری را از سوی دیگر تخریب می کند و حتی بدتر، تخریب آن را عینیت می بخشد و توجیه و توصیه می کند.
·        در حالیکه بدون احساس، بدون شناخت حسی، شناخت عقلی اصلا و ابدا نمی تواند تشکیل شود و بدون شناخت تجربی، شناخت تئوریکی و یا نظری و یا علمی نمی تواند به وجود آید.
·        دلیل این امر این است که در دیالک تیک حسی ـ عقلی، نقش تعیین کننده از آن حسی (سنسوئال) است و در دیالک تیک تجربی ـ نظری (امپیریکی ـ تئوریکی)، نقش تعیین کننده از آن  تجربی (امپیریکی) است.
·        مترجم)  

30
·        استفاده ی فلاسفه ی بورژوائی از مفهوم ماتریالیسم حاکی از آن است که دست تئوری شناخت فلسفه بورژوائی در مواجهه با سطح نوین موضوعات علمی شناخت، از هر وسیله شناخت و از هر وسیله توضیح خالی است.
·        به همین دلیل، آنسامبلی از اصول معرفتی ـ نظری (تئوری شناخت)  نوین زیر تشکیل داده اند:

الف
·        متدئولوژی
ب
·        منطق
ت
·        علم
پ
·        تئوری علم
ث
·        تاریخ علم

31
·        بی کفایتی فلسفه بورژوائی در این زمینه که دعوی یونیورسالیستی آن بر کل، دیگر با هیچ مفهوم خاص موضوعات علوم تأمین نمی شود و لذا مشروعیت کسب نمی کند، منجر به درخواست یک «فلسفه دیفرانسیال علمی می شود که ضد فلسفه انتگرال علمی است.»
·        (گاستون باخه لار، «اپیسته مولوژی»، 1974، ص 28)  

32

·        در اثر گاستون باخه لار، تحت عنوان «ماتریالیسم راسیونال» (1935)، مسئله اپیسته مولوژی راسیونالیستی عملی بروشنی تعریف می شود:
·        «عمق عینیت، آن سان که علوم معاصر مورد پژوهش قرار می دهند، بالاخره بدان معنی است که هر کشفی به معنی گسترش راسیونالیته است.»
·        (همانجا، ص 79)  

33
·        این در زمینه طرح ماده به معنی زیر است:
·        «ماده ذاتا الکتریکی نیست.
·        ماده چه بسا اریثمه تیکی (حسابی) ـ الکترونیکی است.
·        علم ماده با این انقلاب اپیسته مولوژیکی، خود را از منجلاب رؤیاپروری های فلاسفه ایراسیونالیستی بیرون می کشد.»
·        چون هر آنچه که ایراسیونالیسم، جوهر (ذات، ماهیت) نامیده، ساختار بوده است.»
·        (همانجا، ص 95)
   
·        مراجعه کنید به ایراسیونالیسم (خردستیزی) در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر