۱۳۹۴ اردیبهشت ۱۷, پنجشنبه

عاشقانه


فروغ فرخزاد
(1313 ـ 1345)
(1934 ـ 1966)
عاشقانه
·         
·        ای شب از رؤیای تو رنگین شده
·        سینه از عطر تو ام سنگین شده

·        ای به روی چشم من گسترده خویش
·        شادی ام بخشیده از اندوه، بیش

·        همچو بارانی که شوید جسم خاک
·        هستی ام ز آلودگی ها کرده پاک

·        ای تپش های تن سوزان من
·        آتشی در سایه مژگان من

·        ای ز گندمزار ها سرشارتر
·        ای ز زرین شاخه ها پر بارتر

·        ای در بگشوده بر خورشیدها
·        در هجوم ظلمت تردید ها

·        با تو ام دیگر ز دردی بیم نیست
·        هست اگر، جز درد خوشبختی ام نیست

·        ای دل تنگ من و این بار نور
·        های هوی زندگی در قعر گور

·        ای دو چشمانت چمنزاران من
·        داغ چشمت خورده بر چشمان من

·        پیش از اینت گر که در خود داشتم
·        هر کسی را تو نمی انگاشتم

·        درد تاریکی است درد خواستن
·        رفتن و بیهوده خود را کاستن
 
·        سرنهادن بر سیه دل سینه ها
·        سینه آلودن به چرک کینه ها

·        در نوازش، نیش ماران یافتن
·        زهر در لبخند یاران یافتن

·        زر نهادن در کف طرارها
·        گمشدن در پهنه بازارها

طرارها
جیب برها، حقه بازها

·        آه ای با جان من آمیخته
·        ای مرا از گور من انگیخته
 
·        چون ستاره با دو بال زرنشان
·        آمده از دوردست آسمان

·        از تو تنهایی ام خاموشی گرفت
·        پیکرم بوی همآغوشی گرفت
 
·        جوی خشک سینه ام را آب، تو
·        بستر رگ هام را سیلاب، تو

·        در جهانی این چنین سرد و سیاه
·        با قدم هایت قدم هایم به راه

·        ای به زیر پوستم پنهان شده
·        همچو خون در پوستم جوشان شده

·        گیسویم را از نوازش سوخته
·        گونه هام از هرم خواهش سوخته

·        آه ای بیگانه با پیراهنم
·        آشنای سبزه زاران تنم

·        آه، ای روشنطلوع بی غروب
·        آفتاب سرزمین های جنوب

·        آه، آه، ای از سحر شاداب تر
·        از بهاران تازه تر، سیراب تر

·        عشق، دیگر نیست این، این خیرگی است
·        چلچراغی در سکوت و تیرگی است

·        عشق چون در سینه ام بیدار شد
·        از طلب، پا تا سرم ایثار شد
 
·        این دگر من نیستم، من نیستم
·        حیف از آن عمری که با من زیستم

·        ای لبانم بوسه گاه بوسه ات
·        خیره چشمانم به راه بوسه ات

·        ای تشنج های لذت در تنم
·        ای خطوط پیکرت پیراهنم

·        آه، می خواهم که بشکافم ز هم
·        شادی ام یکدم بیالاید به غم

·        آه، می خواهم که برخیزم ز جای
·        همچو ابری، اشک ریزم های های

·        این دل تنگ من و این دود عود
·        در شبستان، زخمه های چنگ و رود

·        این فضای خالی و پروازها
·        این شب خاموش و این آوازها

·        ای نگاهت، لای لای سحر بار
·        گاهوار کودکان بی قرار

·        ای نفس هایت نسیم نیمخواب
·        شسته از من لرزه های اضطراب

·        خفته در لبخند فرداهای من
·        رفته تا اعماق دنیا های من
 
·        ای مرا با شور شعر آمیخته
·        این همه آتش به شعرم ریخته
 
·        چون تب عشقم چنین افروختی
·        لا جرم شعرم به آتش سوختی

پایان
ویرایش از تارنمای دایرة المعارف روشنگری

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر