۱۳۹۴ اردیبهشت ۳۰, چهارشنبه

طنزالطبیعة و تکبیر (24)

من خواب دیده ام که ددی می آید.

به استقبال شعری از فروغ فرخزاد

به قلم

بعضی ها

ویرایش و تحلیل از مجله «تهران غضنفر»


·        من خواب دیده ام
·        من خواب دیده ام که ددی می آید.

·        چرا من اینهمه گیج و مچاله ام
·        که از چاله در نیامده به چاه می افتم؟

·        چرا همه، اینهمه گیج اند
·        که در کوچه های هیچ و پوچ ویلانند و
·        کاری نمی کنند، آن ددی که خرناسه می کشد در این وادی
·        از این حیطه گم شود؟

·        و مردم نفت آباد  
·        که خاک باغچه هاشان هم نفتی است
·        و آب حوض هاشان هم نفتی است
·        و تخت کفش هاشان هم نفتی است،
·        چرا کاری نمی کنند؟
·        چرا کاری نمی کنند؟

·         چقدر هوا سرد است.  
·        چقدر همه خونسرد اند
·        و در به روی کسانی نمی کنند، فراز
·        که زیر تازیانه ی باد اند،
·        اسیر «باد» و «مباد» اند؟

·        چرا اهالی نفت آباد  
·        در خواب،  خواب می بینند؟

·        من خواب دیده ام
·        من خواب دیده ام که ددی می آید.
·        ددی دیگر
·        ددی بدتر
·        ددی ددتر
·        ددی درنده تر
·        ددی که در دلش با ما نیست، 
·        در نفسش با ما نیست،
·         در صدایش با ما نیست.

·        ددی هراس انگیز
·        ددی که آمدنش را باید دستبند زد و به زندان انداخت.

·        ددی که عیار است
·        ددی که مکار است
·        ددی که جبار است
·        ددی که دم هر در بچه زاییده است
·        و بچه های کریه اش روز به  روز
·        بزرگ  می شوند، بزرگ می شوند.

·        ددی که از دیار ددان می آید
·        از دیار درندگان
·        و سفره را می اندازد
·        و خریت را قسمت می کند
·        و عداوت را قسمت می کند
·        و جراحت را قسمت می کند
·        و جنایت را قسمت می کند
·        و ملت را قسمت می کند
·        و دولت را قسمت می کند
·        و زمین و زمان را قسمت می کند
·        و چماق و طناب و دار و ندار را قسمت می کند
·        و نفت را قسمت می کند
·        و گاز را قسمت می کند
·        و هرچه را که در زیر و روی زمین باشد، قسمت می کند
·        و سهم ددانه ی خود را می برد

·        من خواب دیده ام    
·        من خواب دیده ام که ددی می آید
·        من خواب خرناسه ی خوفناک دیده ‌ام
·        و گوش هایم هی زنگ می زنند
·        و موهایم هی سیخ می شوند
·        و لال شوم، 
·        اگر دروغ  بگویم.

·        من خواب آن خرناسه خوفناک را
·        وقتی  که خواب نبودم،  دیده ام

·        ددی می آید
·        ددی می آید
·        ددی دیگر
·        ددی بدتر
·        ددی ددتر.

·        ددی که مثل هیچدد نیست، 
·        مثل هیچ بد نیست، 
·        مثل لا تحسی و لاتحد نیست، 
·        مثل چنگیز دلسنگ نیست، 
·        مثل تیمور لنگ نیست
·        و مثل آن ددی است که باید باشد
·        و قدش از دارهای میدان دار هم بلندتر است
·        و صورتش
·        از صورت اجامر و اجنه و اشرار هم مخوف تر.

پایان

۱ نظر:

  1. دروبرفروغ خوابت تعبیرشد ددی باریشوپشم آمدوسخت خون آشامید وبچهایش بزرگ شدند وما سلب آسایش وآرامش شدند واشتهیشان سیرایی نداشته وندارندبلاخره خوش اشتهایی شان قاتلشان خواهد شد

    پاسخحذف