۱۳۹۴ خرداد ۶, چهارشنبه

جهان بینی احمد عاشورپور در آئینه آن و این (8)


احمد عاشورپور
(۱۲۹۶ - ۱۳۸۶)
خسرو باقری (1337)
تحلیلی از شین میم شین

1
رويداد مهم ديگري كه در اين سال براي عاشورپور پيش آمد،
آغاز فعاليت‌هاي هنري در راديو بود.

2
«سال دوم دانشكده كشاورزي هم دانشگاهي‌ هايم به من گفتند كه هنرمندي به نام  يحيي معتمد وزيري  در راديوي ايران، آوازهاي محلي را اجرا مي ‌كند.
آنها تشويقم كردند كه به راديو بروم
و مثل آن خواننده ‌ي كرد، گيلكي بخوانم.
در اين زمان اما براي دانشجويان مي‌ خواندم.
البته دانشجويان گيلك از خجالت سرهاشان پايين بود.
شايد پيش خود فكر مي ‌كردند كه در مقابل آن شعرهاي فارسي و يا رامپاي تركي كه من اسمش را رومبا گذاشته بودم و ساير آهنگ ‌هاي فرنگي،
اين شعر گيلكي دهاتي و خجالت آور است.

3
اما دانشجويان غير گيلك از اين ترانه استقبال فراواني كردند
و همين تشويق باعث شد تا من گيلكي خواندن را ادامه دهم.  

4
با گذشت زمان همكلاسي ‌هاي گيلكم وقتي ديدند غير گيلك ها، حتي آذربايجاني‌ ها از من استقبال مي ‌كنند به من مراجعه مي‌كردند و مي‌گفتند:
«عاشورپور يك آهنگ گيلكي هست كه شعرش را نمي‌دانم»
 و من مي‌ گفتنم:
« بگو اشكال ندارد، من خودم برايش شعر مي‌سازم. »

5
  دوستم جمشيد كشاورز ويلون مي ‌زد.
با استاد ابوالحسن صبا آشنايي داشت و سال 1322 بود
كه مرا براي فعاليت در راديو معرفي كرد.»

6
در همين حال، عاشورپور براي آموختن قواعد خواندن،
در كلاس‌ هاي خانمي كه خواننده‌ ي اپراي وين بود، شرکت کرد.
كلاس‌هاي اين خانم اتريشي در نگهداري صدا به او كمك كرد
و راهنمايي‌ هاي او باعث شد تقريبا تا پايان عمر صدايش را حفظ كند.

7

عاشورپور پس از مدتي فعاليت در راديو،
به عضويت انجمن ملي موسيقي درآمد
كه سرپرستي آن را  
استاد روح الله خالقي 
به عهده داشت.

8
اما رابطه‌ ي او با راديو و انجمن ملي موسيقي، خيلي زود از هم گسست.

9
رژيم شاه،
در اقدامي ناجوانمردانه،
جنبش آذربايجان را مورد يورش قرار داد.

10
« اين ايام مقارن شكست فرقه‌ ي دموكرات آذربايجان در سال 1325 بود.
در انجمن، يكي از خوانندگان تصنيفي به نام  تبريز اجرا كرده بود
كه عليه فرقه بود و فرقه را زير سؤال برده بود.

11
زماني كه ما از اتاق ضبط بيرون آمديم، من با خالقي بحث كردم.
او در موضع دفاع از آن خواننده برآمد.
حرف ‌هاي من به تعدادي از نوازندگان، كه طرفدار شاه بودند،
برخورد و همين شد كه
رابطه ‌ي من با راديو و انجمن ملي موسيقي در سال 1325 به كلي قطع شد.»

ادامه دارد.

۱ نظر: