۱۳۹۴ اردیبهشت ۲۹, سه‌شنبه

سه بستر



 سه بستر
محمد زهری
از مجموعه برای هر ستاره
(تهران ـ تابستان ۱۳۴۰)

·        بستر اول
·        گورگاه من
·        چون دل تنگ و سیاه من
·        از تب و افسوس، لبریز است
·        آتشِ تیز است

·        خسته هستم،
·        خواب نیست

·        تشنه هستم،
·        آب نیست

·        بستر دوم
·        بستری خالی است
·        آشنایی نیست

·        آشیان جفت من،
·        ـ مرغک معصومِ باغستانِ سرسبزِ نهفتِ من ـ
·        رنگ غربت خورده است، انگار
·        شب ـ همه شب ـ ساکت و بیدار
·        با نوازش های دست ماهتاب غمگسار

·        بستر سوم
·        خوابگاه کوچک فرزند شاد من
·        ـ مادر ناز عروسک هاش،
·        با آن مهر بی همتاش ـ
·        بستری تنها ست، لیکن
·        بوی دلخواه تن گرمش
·        روان در جویبار یاد من

·        گر چراغ خانه روشن ماند
·        کس نمی گوید که «خاموش!»

·        گر عذابی در دل من ماند
·        کس نمی گوید: 
·        «فراموش!»  

·        هیچکس را سراغی از شب من نیست
·        آنکه پرسد: 
·        «آی، مرد خسته، مرگت چیست؟»،
·        کیست؟

پایان
ویرایش از تارنمای دایرة المعارف روشنگری

۲ نظر:

  1. درد بزرگیست برامرد خسته بنظر میرسد دوری از فرزند چنین باشعر مخواند واز آ‍تش گرفتنش میگوید من همین را میفهمم با دورود بشما

    پاسخحذف
  2. اشعار محمد زهری باید تحلیل شوند.
    ما هم در حال تحلیل شان هستیم.
    خیلی عمیق اند و ضمنا زیبا

    پاسخحذف