۱۳۹۴ اردیبهشت ۱۲, شنبه

درک ماتریالیستی تاریخ (10)


  پروفسور دکتر مانفرد بور
پروفسور دکتر ولفگانگ ایش هورن
پروفسور الفرد کوزینگ
پروفسور دکتر گونتر کروبر
 برگردان شین میم شین

1
·        ماتریالیسم تاریخی ـ بمثابه آموزش فلسفی و بمثابه تئوری سوسیولوژیکی عام ـ نه فقط حاوی فونکسیون های توضیحی (تشریحی)، بلکه همچنین حاوی فونکسیون های پیش بینی است.

2
·        ماتریالیسم تاریخی وظیفه پیش بینی علمی را در کانون توجه علوم اجتماعی قرار می دهد.

3
·        ماتریالیسم تاریخی روند اجتماعی و تاریخی عینی ئی را در مد نظر قرار می دهد، که بنا بر شرایط، نیروهای محرکه و توسعه قانونمند آن می توان به توضیح و پیش بینی همزمان نایل آمد.

4
·        ماتریالیسم تاریخی ـ بدین طریق ـ پیش شرط نظری ـ اسلوبی (تئوریکی و متدئولوژیکی)  عام لازم را در اختیار پیش بینی شناسی اجتماعی مارکسیستی ـ لنینیستی می گذارد.

5
·        ماتریالیسم تاریخی در رابطه با پیش بینی جریان عام تاریخ، روند عام توسعه اجتماعی و تحولات اجتماعی دهه های آتی از اهمیت خاصی برخوردار خواهد بود.

6
·        خدمات پیش بینانه بزرگ ماتریالیسم تاریخی در نکات زیر است:

الف
·        در اثبات فلسفی صحت سوسیالیسم علمی

ب
·        در پیریزی علمی ـ ماتریالیستی تئوری

ت
·        در پیریزی علمی ـ ماتریالیستی برنامه و تاکتیک حزب طبقه کارگر  

7
·        نیروی پیش بینانه علوم اجتماعی مارکسیستی ـ لنینیستی مبتنی بر ماتریالیسم تاریخی در کردوکار پیش بینانه حزب طبقه کارگر و در طرح های استراتژیکی آن مورد تأیید و تصدیق قرار می گیرد.

8
·        ماتریالیسم تاریخی طرح زندگی انسانی مبتنی بر نگرش دورنمامند در روند تاریخ و مبتنی بر شرکت فعال در مبارزه به خاطر سوسیالیسم عرضه می کند.

9
·        بنابرین، درک ماتریالیستی تاریخ و جامعه هرگز یک تئوری منفعل صرف نیست.

10
·        ماتریالیسم تاریخی ـ بمثابه اصل جهان بینانه و متدئولوژیکی بنیادی ـ حاوی وحدت بی چون و چرای عینیت اکیدا علمی و شرکت پر شور در مبارزه بخاطر امر پیشرفت و سوسیالیسم است.

11
·        هر علم مربوط به جامعه که طرح توسعه بالنده جامعه بشری و تحول دموکراتیکی و سوسیالیستی مناسبات اجتماعی را وظیفه خود قرار ندهد، از دیدگاه مارکسیسم ـ لنینیسم از نقطه نظرات زیر سقوط می کند:

الف
·        معنای علمی واقعی خود را از دست می دهد

ب
·        نمی تواند آخر و عاقبتی جز بیگانگی با زندگی، اختگی، دگماتیسم، گمانورزی و مدافعه از وضع موجود و بدل گشتن به آلت دست قوای ارتجاعی در مبارزه بر ضد جنبش کارگری و سوسیالیسم داشته باشد.

12
·        وظیفه اصلی علوم اجتماعی ـ از دیدگاه ماتریالیسم تاریخی ـ به شرح زیر است:

الف
·         تبدیل گشتن به ارگان توسعه تاریخی، توسعه   

ب
·        تبدیل گشتن به ابزار تئوریکی مبارزه طبقه کارگر، تحول سوسیالیستی و ساختمان مبتنی بر برنامه، آگاهانه و همه جانبه سوسیالیسم.

13
·        تنها بدین طریق است که آن می تواند بلحاظ علمی ثمربخش و انقلابی باشد.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر