۱۳۹۳ تیر ۲۶, پنجشنبه

ميهن خشم


سیاوش کسرائی
(1305 ـ 1374)
(اصفهان ـ وین)  
(‏۶ مهر ۱۳۶۱‏)
پيشکش رزم و راه مبارزان فلسطين

·        مرحبا، دست مريزاد، شما
·        جنگجو کولی‌ ها
·        خلقی آواره و اين پهنه وطن،
·        حسرتش دارم من.‏

·        دل من
·        دل ما
·        دل محرومان و رنجبران دنيا ست
·        ميهن خشم شما.‏

·        در سراسر همه هنگامۀ هول
·        باز، ای روئين‌ تن
·        چشم دارم به تو من.‏
·         
·        ديدمت شاخۀ زيتون در دست
·        با تفنگی بر دوش
·        پای گهواره و در مزرعه و مدرسه، بار ديگر
·        ديدمت در سنگر.‏
·         
·        يا در آن روز که در حلقۀ مرگ
·        کربلا کردی، غوغا کردی
·        زير چشم همگان
·        کينه ورزان را رسوا کردی.‏
·         
·        وندر آن شامگه شوم - که ديگر مرساد! - :‏
·        دست‌ هايی که برآمد به وداع
·        بوسه‌ هايی که رها شد در باد
·        اشک‌ هايی که فرو ريخت به خاک
·        واژه‌ های دلخواه
·        واژه‌ های پرپر
·        گفته ناگفته، به ‌لب نامده، آه ...
·       
·        آخرين نيست، ولی اين ديدار
·        پردۀ آخر اين نقش کز آنِ من و تو ست
·        هم  بود در پيکار
   
·        هر کجايش بفشانند و به هر جا ببرند
·        دانۀ خشم و خروش
·        در شيار همه خاکی، رويا ست‏
·        و هر آن شعله که با هيمۀ جان درگيرد
·        در سراپردۀ بيدادگران هم گيرا ست.‏

·        عصر آسايش انسان ام در منظره‌ ها چشم‌ نواز
·        عصر سامان بشر
·        آنگه اين خلق پريشان گشته
·        آنگه اين خصم جدايی ‌انداز

·        همزبان تو اگر نيستم، اما بنگر
·        همنبرد تو و همدرد تو ام
·        دشمن دشمن نامرد تو ام.‏
·         
·        نيست ما سوختگان را، ای يار
·        هيچ ره، جز پيکار.‏

·        گر در اين جبهه کنی ياوری ‌ام
·        می‌شناسی و به ‌جای آوري ام.‏

·        ميهن مجروحم
·        - تيربان شدۀ جنگ ستم -‏
·        روی دوش و دامن
·        دارد از خون، پرچم.‏
·         
·        ولی اين دريا برخاسته است
·        رخت توفان به تن آراسته است

·        دشمنان هر چه درشت
·        مشت، بيهوده بر اين موج گران می ‌کوبند
·        گردبادی را با جاروبی می ‌روبند.‏
·         
·        تو به هر مرغک عاشق که پريد از سر بام
·        يا به هر جان جسور
·        که به صد وسوسه از کوچۀ معشوقه گذشت
·        ببر از من پيغام،
·        که فرود آی و ببين ديدۀ من لانۀ تو ست
·        دل من خانۀ تو ست
·        و نه تنها دل و دست من در کار شما ست
·        هر کجا هست يکی جان بلند‏
·        با شما دارد در رزم رهايی پيوند.‏

·        فاتحانيد سرافراز، برآريد سرود
·        بر شما باد، درود.‏

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر