۱۳۹۳ مرداد ۳, جمعه

آرزو

سیاوش کسرائی 
(1305 ـ 1374)
(اصفهان ـ وین)  
خون سیاوش 
(۱۳۴۱)

·        همچون زمین، به فصل بهاران، شکافتن
·         چون ذره از تشعشع خورشید، تافتن
 
·        موجی شدن به پهنه ی دریای بیکران
·        گشت بزرگ و جنبش جاوید، یافتن

·        ای چشم آفتاب ،
·        قلبم از آن تو ست که پوییدنی تو را ست
·         در صبح این بهار
·        خوش باش، ای گیاه که روییدنی تو را ست

·        افسوس، ای زمانه که کندی گرفته پا
·        سستی گرفته دست
·         و آن بلبل زبان بهارآفرین من
·        گنگی گرفته است

·         سرد است روزگار
·        و این سرد روزگار به چنگال آهنین
·        در گرمخانه های دل و جان نشسته است

·        پژمرده آن چراغ
·         افسرده این زمین
·        من سرد می شوم
·         من سنگ می شوم
·         یخ می زند به سینه، دل گرمسوز و من
·         دل تنگ می شوم
·         
·        دل تنگ می شوم من و باز این شکسته دل
·        زهدان خواهشی است
·        چون سنگ می شوم من و باز این صبور سنگ
·        زندان آتشی است

·        یاران، دریغ، ز آن همه فرصت که یاوه ماند
·        یاران خروش، ز آن همه آتش که دود شد
 
·        بی ما گذشت هر چه گذشت از کلاف عمر
·        زربفت آرزو ست که بی تار و پود شد
·         فریادهای من
·        خاموش می شوند
·        اندوه شادمانی و عشق و امید من
·        از یاد روزگار فراموش می شوند


·        در من بهار بود و گل رنگ رنگ بود
·        در من پرنده بود
·         در من سکوت دره و غوغای رود بود
·        در من نشان ابری باران دهنده بود

·        در من شکوفه بود
·        در من جوانه بود
·        در من نیاز خواستن جاودانه بود
·         در من هزار گوهر اشک شبانه بود
 
·        اینک به باغ سینه ی من، گونه گونه گل
·        می پژمرد یکایک و بی رنگ می شود
·         خاموش می شود همه غوغای خاطرم
·        در من هر آنچه بود، همه سنگ می شود

·         در من تو سنگ می شوی و یاد روی تو
·        در من تو خاک می شوی و خواب موی تو
·         ای کاش، اگر به جای بماند به جان سنگ
·        دیرینه دلنشین من، آن رنگ و بوی تو

·        آری دریغ و درد که در انتهای شب
·         من سنگ می شوم
·        با ‌آتشی به دل
·        با نغمه ای به لب
·        چون ذره، چون زمین
·        چون موج، چون گیاه

ویرایش از تارنمای دایرة المعارف روشنگری

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر