۱۳۹۳ تیر ۳۱, سه‌شنبه

چاله ها و چالش ها (484)


باد و خون
علی رسولی
سرچشمه:
مجله هفته
http://www.hafteh.de/

آبتین

·        به به
·        با خواندن این شعر یک بار دیگر محمود درویش را در مقابل خود دیدم که از غزه می‌ گوید
·        از خون و جنون و توحش
·        از آه و ناله و فریاد.
·        بر لبانش، اما، تبسمی جاری ا‌ست که نگرانی را از دل می ‌برد
·        تو گویی او اسم اعظم را در اختیار دارد
·        او پادزهر غزه را می ‌شناسد.
·        بله از همین روی است که از عشق و همبستگی و مقاومت برایم می‌ گوید.
·        این بار، اما، این علی رسولی ا‌ست که با من از “بغض بر گلوگاه انسان” و فوران “خون در خشم” حرف می‌ زند
·        از “شکست سکوت، که “تنها شناسه‌ ی انسان است” برایم می‌ گوید و مرا به جست‌ و جوی آن “قامت زیبا” که در “آن شب باران خیز” فرو افتاد و “گلنگدن خاموش شد” فرا می‌خواند.

رهگذر
متا کامنتی
(کامنتی بر کامنتی)

بیا و کشتی ما در شط شعور انداز
غریو و ولوله در هارت و پورت پور انداز.
(پور واژه ای فرنگی است
و به معنی ناب و خالص و بی غل و غش است)
  
·        در عیران ما و از ما بهتران ـ از خرد تا کلان و از نر تا ماده ـ همه از دم شاعرند.

1

·        از این 70 میلیون شاعر اما باید به مدد ذره بینی احدی یافت که حد اقل با فنون فرمال شعر آشنائی اندکی داشته باشد.

2
·        فیس آباد هم ـ در این واویلا ـ  شده غوز بالا غوز
·        هر ننه مرده ای «اشعار» دو و یا سه جمله ای خود را به دلخواه خود تحریر و تکثیر و توزیع می کند و مرحبا و درود و تحسین و لاک و لایکشر درو می کند.

3
·        نه قواعد املائی  رعایت می شوند و نه قواعد انشائی

4
·        تنها چیزی که بی کم و کسر و بی عیب و نقص صورت می گیرد، تخریب ساختار زبان است و تفکر منطقی.

5
·        شعر اما از دیرباز در خدمت خردستیزی اسلوبی و نظری بوده است.
·        آنهم در مقیاس جهانی.
·        به همین دلیل اکثر آثار ایدئولوژیکی امپریالیسم، فاشیسم و فوندامنتالیسم (از شوپنهاور تا نیچه و از هایدگر تا یاسپرس، از جلال آل عبا تا شریعتی و شاملو و امثالهم) در قالب شعر و یا نثر شعرگونه تبلیغ شده اند.

6
·        خیلی از شعرا فکر می کنند که شعر اصیل یعنی شعر مبتنی بر  خردستیزی نگارشی، فکری و نظری.
·        کرگدن را کگردن می نویسند و ضمنا منظورشان کره مریخ است.

7
·        خیلی ها خیلی از حرف ها را که نمی توانند به حریف خود بگویند در جامه شعر تبیین می دارند و حسابی گل می کارند.

8
·        از آبتین چه پنهان که نسل نوینی از شعرای پلی بوئیستی در حال تکوین است:
·        شعر بعضی از «شعرا» شده پورنو ـ پور (سکس ناب)  

9
·        یکی که از جانش سیر شده است، بهتر است به جای گذاشتن  هندوانه زیر بغل آن و این به شعرای عیران و عنیران بگوید که قبل از سرایش شعر، به دنبال ذره ای شعور بگردند.

10
·        چرا که اشعار خالی از شعور و بیگانه با خرد، بطور خود به خودی به اعرار ناب استحاله می یابند.

11

·        شعور اما در دهه دوم قرن 21 دیگر کمیاب و کیمیا نیست و ریخته زیر دست و پا
·        گیریم که ستوران، لگدمال کنان، بی اعتنا و بی مهابا ـ از رویش می گذرند و به دنبال نخود سیاه روانند.

پایان

۱ نظر: