سرچشمه :
صفحه فیسبوک نون
میم حجری
میم
خوب.
ولی چرا و به چه دلیل؟
نون
اکنون که دیگر بسیاری از جهانیان و
از جمله من و شما، دلیلش را می دانیم:
سلطه ی هزاران ساله ی نظام های مرد سالار مبتنی
بر بهره کشی انسان از انسان که به زنان دو برابر ستم روا می دارد.
و میراث آن در حال حاضر به سیستم نکبت بار
سرمایه داری جهانی رسیده است.
همان نظامی که انسان را، اعم از مرد و زن، به
صورت کالا می بیند و کودکان را به بهای یک یورو خرید و فروش می کند.
و این، تازه گوشه ی بسیار ناچیزی از ماهیت
ساز و کار این نظام را نشان می دهد.
و اما خانم ویرجینیا ولف، از زاویه ی دید خود
این واقعیت بسیار تلخ را به زیبایی در جمله اش بیان کرده است.
·
آره.
·
حق در تحلیل نهائی با شما ست.
1
·
ولی این کردوکار زنان هم داوطلبانه
است و هم به عنوان استیل زندگی است.
·
این مسئله را در فیس بوک بهتر می
توان مورد مطالعه قرار داد:
2
·
هر شاعر چرندبافی صدها هزار هوادار
زن دارد که برای هر چرندش هورا می کشند و هر مرد عیاش پلی بویی هم به همان سان.
3
·
بیتی از اشعار «عاشقانه» شعرا در آن واحد هزاران لایک می خورد و تفسیر شخصی می
شود.
·
بخش اعظم لایک زنندگان و مفسران زن
اند.
4
·
البته زنان بظاهر زیبا هم کلی
هوادار مرد دارند که همین کار را می کنند.
·
نگاهی چپ به زن چرندباف زیبائی
همان و حمله لشکری از مردان فمینیست هوادار
همان.
·
ولی هواداری مردان بیشتر ریاکارانه
بنظر می رسد تا اصیل.
5
·
آئینه وارگی زنها (ولف) اما
داوطلبانه است.
·
شاید در آغاز تحمیلی بوده و با
گذشت زمان از جمله به «نیروی عادت» (طبری) استحاله یافته و فرم داوطلبانه کسب کرده
است.
6
·
آئینه وارگی زن، بخشی از فونکسیون
زن است.
·
بخشی از پداگوژی خانواده ها ست.
·
آنهم نه فقط در ایران.
7
·
دیالک تیک زن و مرد یکی از
شورانگیزترین، چرکین ترین و بغرنج ترین دیالک تیک ها ست و باید عمیقا تحلیل شود.
8
·
بنظر ما زن در رابطه با همسرش همان
کرد و کاری را پیشه کرده است که هر پرولتر «درخودی» در رابطه با کارفرمایش.
9
·
زن ـ به قول ضمنی و ضمنا درست شما ـ
پرولتر مضاعف است.
10
·
پرولتاریا هم برای «بورژوازی» و نشان می دهد:
الف
·
فقط ثروت بورژوازی نیست که آن را
در نهایت حرفتی و خریتش به ارباب بشریت بدل کرده است.
ب
·
این پرولتاریای «درخود» است که
برای بورژوازی برتری معنوی هدیه کرده است، به همان سان که زن به مرد.
ت
·
مارکس در این زمینه و از این لحاظ بشدت
رنج برده است و پرولتاریا را بشدت مزمت کرده است.
·
البته این مسئله خیلی حساس و ظریفی
است:
پ
·
چون فلسفه بورژوائی واپسین (نیچه و
شوپنهاور و هایدگرو غیره، در ایران هدایت
و شاملو و دولت آبادی پیر و غیره) هم دیالک تیک نخبه و توده را وارونه می کنند و
تف طبقاتی خود را بطور سیستماتیک بر صورت توده می پاشند.
ث
·
انتقاد مارکس از پرولتاریا به سبب
نگرانی عمیق او بوده است و صحت و حقانیت نگرانی اش امروزه به عیان دیده می شود:
·
هر چه پرولتاریا بیشتر کار می کند،
به همان اندازه فقیرتر و ضعیف تر می گردد، ولی بورژوازی برعکس به همان اندازه غنی
تر و قوی تر می شود.
11
·
بخشی از آئینه وارگی زن هم ضرور
است، هم مثبت و هم صرفنظرناپذیر:
الف
·
چون زن در خانواده های زحمتکش نقش افیون
و قرص مسکن هم بازی می کند.
ب
·
تحقیر و تخفیف و توهینی که مرد هر
روزه در جامعه متحمل می شود، در آئینه بزرگ نمای زن تخفیف می یابد و روان مجروح
مرد التیام و تسکین می یابد.
·
بدین طریق و ترفند تداوم زندگی ذلت
بار امکان پذیر می گردد.
ت
·
طبقه حاکمه از این حقیقت امر خبر دارد.
·
به همین دلیل ازدواج کارگران مرد (ضمنا
به همین دلیل و نیت) تشویق و حتی حمایت می
شود.
·
آئینه وارگی زن در خانوده کارگری فنتیل
بخار کتری روان کارگران است.
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر