۱۳۹۲ آبان ۱۸, شنبه

چاله ها و چالش ها (363)


چند کلمه در باره رمان" بچه های اعماق"
کاری از مسعود نقره کار
نصرات الله نوح
سرچشمه:
اخبار روز
http://www.akhbar-rooz.com     

 ربابه

1
·        دست بوسی یکی از سنن اساسی فئودالیسم و آخوندیسم است.

2
·        دست بوسی میراث مذموم نظامات اجتماعی برده داری، فئودالی و غیره است.

3
·        دست بوسی آنتی هومانیسم است و در شأن انسان نیست.

4
·        دست بوسی نشانه بی چون و چرای سقوط انسان به مثابه خدای خاک (سیاوش کسرائی)  است.

5
·        دست بوسی به معنی بیگانگی با رنسانس، مدرنیته و دستاوردهای معنوی عصر جدید، فلسفه روشنگری و فلسفه کلاسیک بورژوائی است.

6
·        ضمنا ریشه های جمهوری یأجوج و مأجوج اقتصادی ـ اجتماعی اند:

الف

·        پیروزی فوندامنتالیسم شیعی رستاوراسیون نام دارد که به معنی احیای فرماسیون اجتماعی سرنگون شده در اثر انقلاب بورژوائی سفید از بالا ست:
ب

·        پیروزی فوندامنتالیسم شیعی به معنی برگشت به فئودالیسم و صدر اسلام است.
·        البته برگشتی بلحاظ تاریخی محال و محکوم به شکست.

ت

·        و محکوم به ورشکست اوتوپی دهن پرکن، ولی عوامفریب مربوطه تحت عناوین «جامعه بی طبقه توحیدی»، «حکومت عدل علی» و غیره.
·        البته به قیمتی گزاف، خارق العاده و خونین

 اسماعیل قوامی

سرکار ربابه  
والله من نمی دانستم بوسیدن دست یک نویسنده به نیت تشکر از او، این همه فعل و انفعالات ایدئو لوژیک و سیاسی و ایسم با خودش داره و یک بوس ناقابل کارش به آخوندیسم و بورژوازی و رنسانس و مدرنیته و.... کشانده می شود.
از آقای نقره کار می خواهم تا کار به جاهای باریک کشیده نشده بوس مان را‍‍‍ بر گرداند.
اما رفیق!
آخوندها تنها جایی را که بوس نمی کنن دست است.
در ضمن به این همه دانش و سواد شما حسرت می خورم.
موفق باشین رفیق ربابه!

 پیروز

سرکار ربابه خانم
فرمودید:
«دست بوسی در شأن انسان نیست!»
دست و لب که جای خود دارد، زمانی آرزو داشتم که دامن محبوبی را ببوسم، نشد که نشد و هنوز در حسرتم.
خوب شد که کمونیست نشدم و امیدم به حیاتی دیگراست.
 
پروانه شادی
آقای مسعود بهبودی محترم
 شما که این کتاب را نخوانده و نخواهید خواند، چگونه این نظرات را در مورد این کتاب می دهید؟
 آیا علم لدنی دارید و یا شاید آخوند هستید و از همه چیز با خبرید!

 مسعود بهبودی
خیلی ممنون از نقد، پروانه شادی حواسجمع
 
لطفا کامنتی را که نقد می کنید، بخوانید.
مسعود بهبودی نوشته ی نوح نبی را نقد کرده است و نه کتاب نقره کار را.

سیما سرابی
انصاف

آقای بهبودی عزیز
 با احترام بسیار
نظرات شما در این ستون برای من بسیار شگفت انگیز است.
شما می نویسید:
«نقره کار حتی لبی از هومانیسم هوگو تر نکرده است. »
شما که کتاب را نخوانده اید، چگونه به این جمع بندی رسیده اید؟
مبنای قیاس تان چیست، همین نوشته ی مختصر استاد نوح؟
از این گذشته، آیا این بی انصافی نیست که به زنده نامان هدایت و شاملو ـ دو چهره ی در خشان ادبیات و فرهنگ ایرانی ـ این چنین برچسب بزنیم.
شما از این گرد و خاک کردن ها چه عایدتان می شود، شهرت و......؟
من آقای نقره کار را شخصا نمی شناسم
اما درمیان آشنایان با فرهنگ مبارزاتی فارسی زبان آقای نقره کار چهره ای بسیار محترم و متشخص و صاحب قلمی کوشا هستند که در این راه استخوان ترکانده و مو سفید کرده اند.
اگر شما ایشان را نمی شناسید مشکل جای دیگری است.
بزرگش نخوانند اهل خرد
که نام بزرگان به زشتی برد.
برای تان رزوی انصاف دارم.

مسعود بهبودی

·        خیلی ممنون سیما سرابی دیرآشنا
·        روزی سؤالاتی طرح کردید و مسعود بهبودی بدبخت چندین ساعت صرف پاسخ کرد و به دلیل احتمالا ایرادات ایدئولوژیکی منتشر نشد.
·        از شما پرسید که نمی خواهید از کانال دیگری دریافتش کنید؟
·        ولی پاسخی از پرسنده دریافت نکرد.
·        بگذریم.
1
·        شما اگر ایرادی به حکم (جمله) معینی از مسعود بهبودی دارید، لطف کنید و مشخصا طرح کنید تا بتوان پاسخ مشخص داد.
·        مسعود بهبودی نقد نوح نبی را نقد کرده است.
·        نگفته که نقره کار را نمی شناسد.
·        گفته که این کتابش را نخوانده و نخواهد خواند.
·        همین و بس.


2

·        مسعود بهبودی راجع به صادق هدایت از نفیسی نقل قول کرده.
·        احسان طبری مطلب مفصلی راجع به ایشان دارند.
·        شاملو هم بلحاظ جهان بینی مثل هدایت اند.

·        در اینکه طرفدار دارند، حق با شما ست.
·        ولی محبوبیت افراد به ما ربطی ندارد.

·        ما خدا را شکر که اندکی مغز ناقابل در کله برای اندیشیدن و شناختن محیط خویش داریم.
·        و مثل هر شهروند بورژوائی ابراز نظر می کنیم.

3
·        شما می توانید نظر ما را رد کنید و نظر خود را اثبات.
·        هماندیشی همین است دیگر
·        صاحب نظر را که به چارمیخ نمی کشند.

·        شما اثبات کنید که شاملو طرفدار نیچه ئیسم و تئوری نخبگان نیست.
·        هدایت طرفدار فلسفه طبقات اجتماعی  واپسین نیست.
·        هدایت طرفدار پسیمیسم، نیهلیسم، یأس و انتحار نیست.

پیروز
سفسطه

«چون چیزهای میلیون ها بار ارزشمندتر برای خواندن» نداشتم، این جملات را از فرمایشات جناب مسعود نقره کار " ببخشید " بهبودی استخراج کردم :
« از مسعود نقره کار چیز زیادی نخوانده ایم و نمی توانیم بخوانیم
 ما این اثر نقره کار را نخوانده ایم و نخواهیم خواند.
چون چیزهای میلیون ها بار ارزشمندتر برای خواندن داریم
 مقایسه آثار نقره کار با آثار ویکتور هوگو درست نیست.
 نقره کار حتی لبی از هومانیسم هوگو تر نکرده است.
آثار نقره کار را اما می توان بلحاظ محتوای ایدئولوژیکی با آثار صادق هدایت مقایسه کرد.
 مسعود بهبودی نوشته نوح نبی را نقد کرده است و نه کتاب نقره کار را.
نگفته که نقره کار را نمی شناسد.
گفته که این کتابش را نخوانده است.
دور تسلسل :
  از مسعود نقره کار چیز زیادی نخوانده ایم و نمی توانیم بخوانیم.
اگر تفسیرات عقاید مارکس و لنین و دیگران هم از این رقم باشد وای بحال مارکس و لنین و دیگران.

 سیما سرابی
انصاف

آقای بهبودی گرامی،
نه هدایت، نه شاملو ونه احسان طبری هیچکدام شان برای من مقدس نیستند، همه آدم هایی هستند مثل من و شما،
البته با ویژگی های خودشان که این ویژگی ها بخشی "آمدنی" و بخشی "آموختنی" است.
هیچکس حرف آخرا نمی زند.
اصلا حرف آخری وجود ندارد مگر اینکه ما با دیدگاه های مذهبی قائل به مباحث آخرالزمانی و ظهور باشیم.
نظرات آقای طبری هم که خیلی برای من محترمند، در روند تحولات اجتماعی جای خود را به مباحث تازه تری داده اند که با رشد و پیشرفت جوامع امروزی مطابقت بیشتری دارد.
کسانی که دنبال حرف آخر از دهان هدایت، شاملو یا احسان طبری و یا کسی دیگری می گردند راهی به دهی نخواهند برد
 من به جنبه های هنری کار هدایت و شاملو اشاره می کنم که خصلت جهانگیر دارد و باعث غرور و مباهات "جمعی" از ایرانیان از جمله سیما سرابی است.
شما به ضعف های شخصیتی و مسائل روانی اشاره می کنید.
 این دو مقوله از هم جداست
 لا اقل از هشت زاویه می شود یک کار هنری یا مؤلف را نقد کرد.
نقد امروز با اعلام مرگ مؤلف، خواننده ی اثر را دانای کل در خوانش و برداشت از اثر می داند.
متوجه هستید؟
آنچه که از شاملو و هدایت مانده است امروز دیگر جنبه های خصوصی زندگی آنها نیست.
آنچه که آقای نوح گرامی این انسان شریف و میهن دوست نوشته اند نقد نیست معرفی کوتاهی است از کتابی که خوانده اند و رضایت تشان را فراهم آورده است.
سؤال من از شما این است، آیا می شود بر معایب یا محاسن کتابی که نخوانده ایم و مؤلف آن را نمی شناسیم انگشت بگذاریم؟
باز هم برای شما آرزوی انصاف دارم.

 مسعود بهبودی
با احترامات فائقه به پیروز دیرآشنا و سیما سرابی منصف الدوله

·        خیلی ممنون، پیروز عزیز همیشه حاضر در صحنه از رهنمائی و ارشاد مستضعفین
 
·        اتفاقا سفسطه همین است که شما جامه عمل می پوشانید:

1
·        جملات گسیخته مسعود بهبودی را از متون مختلف ردیف می کنید و در خارج از پیوند کلی شان، علم عثمان می فرمایید تا بهتر بتوانید عوام فریبی کنید.

2
·        تک تک این جملات در چارچوب کلی خود معنی دارند و نه در خارج از آن چارچوب ها.

3
·        شما بهتر از ما می دانید که در مثل مناقشه نیست.
·        بگذارید مثالی برای تنویر ذهن پیروزمندان و منصفین بیاوریم:

4

·        حتما نباید کسی همه آثار مثلا هیتلر و یا نیچه و اعوان انصارشان را بخواند و بعد بگوید که آثار حضرات را نمی توان با آثار برتولت برشت مقایسه کرد.

5
·        ولی همین کس می تواند بگوید و مجاز به گفتن است که آثار هیتلر و نیچه و حواریون را می توان بلحاظ محتوا با آثار هایدگر، یاسپرس، ارنست یونگر و غیره مقایسه کرد.

6
·        لازم هم نیست که کسی همه ترهات هیتلرو نیچه و شوپنهاور و غیره را بخواند و بعد نظر بدهد.

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر