۱۳۹۲ آبان ۲۹, چهارشنبه

دایرة المعارف فلسفه بورژوائی واپسین (70)


فصل پنجم
ایدئالیسم
پروفسور دکتر اندراس گدو
برگردان شین میم شین

بخش دوم
هاله دوگانه ایدئالیسم فلسفه بورژوائی واپسین
نطفه های نظری پوزیتیویسم و فلسفه حیات
نفی و انکار فلسفه خرد دیالک تیکی
بورکه، فریدریش شله گل، نوالیس، اشلایرماخر
 ادامه


فریدریش اشلایرماخر (1768 ـ 1834)  
تئولوگ پروتستانی
فیلولوگ کهن
تئوریسین دولتی
سیاستمدار کلیسائی
پداگوگ
مترجم آثار افلاطون به آلمانی
مؤسس هرمه نویتیک نوین

·        آثار اولیه اشلایرماخر و سخنرانی های او راجع به مذهب که در سال 1977 منتشر شده اند، از محفل فکری رومانتیک ینا بوده اند.

1

 سورن کیرکگارد (1813 ـ 1855)
فیلسوف، مقاله نویس، تئولوگ و نویسنده مذهبی دانمارکی
از مؤسسین اگزیستانسیالیسم

·        اشلایرماخر نه فقط خطوط فکری کیرکگارد پیر را و بازتعریف فلسفی ـ حیاتی ـ «اسطوره زدایانه» مذهب (و تئولوژی) را، بلکه علاوه بر آن، ایده های اصلی درک غیرعقلائی (ایراسیونال) از دیالک تیک را و هدایت بندبازانه ی تضادآگاهی به غیرعقلانیت (ایراسیونالیته)  را عملی می سازد.     

2
·        آغازگاه درک اشلایرماخر این است که کل این جهان جسمانی، یعنی آگاه گشته ترین و اندیشنده ترین جهان، فقط  به مثابه بازی ابدی قوای متضاد است.

3
·        «هر حیات فقط نتیجه تنفر و طرد همیشگی است.
·        هر چیزی وجود معین خاص خود را فقط بدان وسیله دارد که هر دو قوه طبیعی یاد شده را (تنفر و طرد) را به شیوه خاص خود وحدت می بخشد و حفظ می کند.
·        یعنی مایحتاج ضروری خود را جذب می کند و خویشتن پویا و زنده خود را گسترش می دهد.
·        به نظر من، ارواح نیز به محض اینکه در این جهان تشکیل می شوند، باید از این قانون تبعیت کنند.»
·        (اشلایرماخر، «راجع به مذهب. سخنرانی برای تحصیلکرده های منفور»، ص 6، 1977)

4
·        «منشاء این دوگانگی (تضاد تنفر و طرد) اما جزو اسرار الهی است.
·        نقطه سکون این دوگانگی (یعنی پایان تضاد) در یکسان گشتن اضداد در تشکیل سوبژکتیف ـ فردی لایتناهی است، یعنی در مذهب است.»
·        (اشلایرماخر، «راجع به مذهب. سخنرانی برای تحصیلکرده های منفور»، ص 7، 1977)

5
 ویلهلم دیلتی (1833 ـ 1911)
فیلسوف، روانشناس، پداگوگ آلمانی
از فلاسفه متعلق به فلسفه حیات (اگزیستانسیالیسم آلمانی) 
او پدیده را نه بر بنیان قانونمندی های طبیعی، بلکه بر بنیان خودقانونمندی عالم روحی و روانی انسانی توضیح می داد.
او جزو مؤسسین علوم روحی محسوب می شود.
او ضمنا مؤسس متد هرمه نویتیک و روان شناسی فهمنده است.
او این متد را در آموزش جهان بینی بکار می بندد.
مؤلف آثار بیشمار

·        دیلتی راجع به اشلایرماخر می نویسد:
·        «جدا سازی روح از خدا، رابطه مفهومی محض آن در روشنگری، مغلوب گشته است.
·        آزادی نوین ایمان مذهبی (مذهبیت) فرا رسیده است.
·        مذهب یونیورسال وجود ندارد و سیستم قوانین عینی مذهبی معتبر نیز به همین سان.
·        تنها در نوابغ مذهبی، رابطه درونی این خطوط کاینات وجود دارد که بطور مذهبی ادراک می شود.
·        و این پیوند در کل فردیت آن و در آزادی اجزای آن نسبت به یکدیگر، مذهب نام دارد.»
·        (ویلهلم دیلتی، «مجموعه آثار»، جلد 6، ص 295، 1924)

6
·        پس از مسئله گذاری (طرح مسائل) از سوی اشلایرماخر این درک غیرعقلائی از دیالک تیک به صورت  مقدمه ای برای مفهوم مذهب در می آید و محتوای فلسفی هرمه نویتیک  اشلایرماخر بر همین درک مبتنی است.
·        (راجع به مقام درک دیالک تیک در آثار اشلایرماخر و یا در تشریحات دیلتی راجع بدان، مراجعه کنید به مکاتبات دیلتی با گراف پاول یورک وارتنبورگ، ص 246، 1923)

·        (هرمه نویتیک به روش علمی برای توضیح و یا تفسیر متون، آثار هنری و غیره اطلاق می شود.
·        هرمه نویتیک در فلسفه حیات به متد متافیزیکی ئی برای فهم وجود انسانی اطلاق می شود. مترجم)  

7
·        به نظر اشلایرماخر، «غیرعقلانیت هر فرد منفرد بواسطه وحدت زبانی تعدیل می شود و غیرعقلانیت زبان ها بواسطه وحدت عقلی.»
·        (اشلایرماخر، «هرمه نویتیک و دیالک تیک»، ص 410، 1977)

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر