۱۳۹۲ اردیبهشت ۳, سه‌شنبه

تئوری هنر (3)

پروفسور دکتر ویلهلم گیروس
برگردان شین میم شین
پیشکش به احمد محمود

 الکساندر سِرگِیویچ پوشکین (1799 ـ 1837)
شاعر و نویسنده روسی
بنیانگذار ادبیات مدرن روسی و یکی از بزرگترین شعرای روس
آثار:
روسلان و لودمیلا
زندانی قفقاز
فواره باغچه سرای
کولی‌ ها
سوار برنجی / سوارکار برنزی
دختر سروان
شوالیه خسیس
داستان ماهی ‌گیر و ماهیک
جشن بین طاعون
تابوت ساز
غلام پست
ضربه آتشین
دام سیاه
بی بی پیک
مسخره و زندگی
دختران سیاه
  
·        هومر، اریستوفانس، شکسپیر، گروانتس، گوته و یا پوشکین برای جامعه سوسیالیستی در مقایسه با فرماسیون های اجتماعی ـ اقتصادی پیشین، معنی و اهمیت دیگری و ژرفنده تری دارند.

1
 هومر (حدود 800 ق. م.)
هومر در ایام نابینائی اش
اثری از ویلیام ادولفه بورگراو (1874)
اولین شاعر بزرگ غرب
مؤلف «ایلیاس» و «اودسه»
محل و تاریخ تولد و مرگ هومر نامعلوم است، ولی در تأثیر خارق العاده او تردیدی نیست.

·        هومر و یا اریستوفانس در زمان حیات هنری خود، از معنی و اهمیت محلی و محدودی برخوردار بوده اند.

2

·        هومر و یا اریستوفانس با توسعه فرهنگ سوسیالیستی جهانی به مؤثریت تمام ارضی (سیاره ای ـ زمینی) نایل می آیند.

3

·        موضوع هنر در جامعه سوسیالیستی توسعه یافته عبارت است از تشکیل انسانتصویر همبود سوسیالیستی:
·  «هنرها به مثابه وسیله صرفنظرناپذیر و بی جانشین جامعه برای پی افکندن این انسانتصویر سوسیالیستی و مؤثریت بخشیدن بدان به مثابه آرمان و ایدئال درخور ارزش در جامعه است.»
·        (از مصوبات شورای دولتی آلمان دموکراتیک. در تاریخ 30 نوامبر 1967)

معنی و اهمیت اجتماعی خاص هنر

·        معنی و اهمیت اجتماعی خاص هنر سبب می شود که این تئوری با مسائل ژرف زیر دست به گریبان باشد:

1
·        با مسئله رابطه میان هنر و واقعیت (رئالیته)

2
·        با مسئله رابطه میان هنر و روند زندگی اجتماعی

3
·        با مسئله فونکسیون هنر در این روند 

4
·        با تحول هنر در جریان توسعه اجتماعی  

5
·        با مسئله وجود قانونمندی در این زمینه

6
·        با مسئله تأثیر متقابل میان هنر و اقتصاد 

7
·        با مسئله تأثیر متقابل میان هنر و سیاست

8
·        با مسئله تأثیر متقابل میان هنر و جهان بینی 

9
·        با مسئله تأثیر متقابل میان هنر و ایدئولوژی

10
·        با مرزبندی هنر با علم و فلسفه

11

·        با این مسئله که آیا هنر و علم و فلسفه ـ همانطور که هگل و لوکاچ می گویند ـ  فقط سه مرحله و یا سه فرم شناخت اند؟

12

·        با این مسئله که آیا هنر و علم و فلسفه موضوع متفاوتی دارند؟

13

·        با این مسئله که روند تمایز تاریخی میان رشته های مختلف هنری زیر مشروط به چه بوده است:
·        موسیقی
·        شعر
·        نقاشی
·        رقص
·        فیلم
·        تلویزیون
·        و غیره
14

·        با این مسئله که روند تمایز تاریخی میان نوع ها و زیرنوع های هنری مشروط به چه بوده است؟

15

·        با این مسئله که این روند تمایز هنری چه تأثیری در شکوفائی فعالیت استه تیکی هنرمندان و جامعه ایفا کرده است؟

16

·        با این مسئله که شیوه تأثیرگذاری هنر بر واقعیت عینی از چه قرار است؟

17

·        با این مسئله که رابطه میان ساختار و تأثیر آثار هنری از چه نوع است؟

18

·        با این مسئله که تأثیر آثار هنری فرماسیون های اجتماعی ـ اقتصادی از بین رفته در عصر حاضر به چه وسیله ای مشروط می شود؟
19

·        با این مسئله که رابطه سنت و مدرنیته در هنر از چه قرار است؟


 20
·        با این مسئله که معیارهای ارزشی در هنر از چه نوع اند؟

21

·        با این مسئله که توسعه آنها بر طبق قوانینی بوده است؟

22

·        با این مسئله که رابطه میان محتوا و فرم آثار هنری از چه نوع است؟

23
·        با این مسئله که بلحاظ محتوا، در هنر چه چیزی از بزرگترین معنامندی برخوردار است؟

24
·        با این مسئله که فرم هنری به چه معنی است؟

25

·        با این مسئله که رابطه میان تصورات هنرمند با موضوع مادی شیئیت یابنده در هنر از قبیل زبان، سنگ مرمر، عکس، صدای (تون) موسیقی از چه قرار است؟

26

·        با مسئله رابطه میان حسیت (احساسیت) و انتزاع (تجرید)

27

·         و قبل از همه، با مسئله رابطه میان تخیل و تفکر

28

·        با این مسئله که رابطه حقیقت برای هنر از چه معنائی برخوردار است؟

29

·        با این مسئله که حقیقت هنرمند از چه قرار است؟

30

·        با مسئله رابطه میان ارزش استه تیکی و ارزش اخلاقی در آثار هنری.

31

·        تلاش در جهت توضیح این مسائل تاریخ طویلی دارد و در این تلاش تاریخی طویل، خلق های همه قاره ها به انحای مختلف شرکت داشته اند.

ادامه دارد


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر