۱۳۹۲ فروردین ۳۱, شنبه

آموزش تئوری رهائی نهائی (20 )

پروفسور دکتر هانس هاینتس هولتس
 شین میم شین
  
دموکراسی

·        در تئوری دولت مارکس، انگلس و لنین است، که مفهوم دموکراسی، محتوای واقعی خود را کسب می کند، محتوائی که در روند توسعه دموکراسی بورژوائی، از آن سلب شده است.
·         اگر قرار بر این باشد، که مفهوم دموکراسی معنی آغازین خود را داشته باشد، پس باید بنا بر ترجمه تحت اللفظی، به معنی «حاکمیت خلق» باشد، به معنی اجرای قدرت دولتی از سوی همه شهروندان باشد و در صورت بروز اختلاف نظر، به معنی اجرای قدرت دولتی از سوی اکثریت مردم باشد.

·         برابرنهاد (آلترناتیو) دموکراسی به شرح زیر است:

1
اولیگارشی

·        الیگارشی، یعنی «حاکمیت اقلیتی انگشت شمار»، متشکل از اشراف بنده دار، فئودال و یا ثروتمندان و یا قدرتمندان نظامی و در جوامع فاسد، مافیا.

2
مونارشی

·        مونارشی (سلطنت)، یعنی «حاکمیت یک فرد»

·        «دموکراسی خودرو» ( انگلس، «منشاء خانواده ...»)، قانون اساسی طایفه ای ماقبل دولتی از کلیه وابستگان یک گروه اجتماعی در مجلس، برای تصمیمگیری های لازمه تشکیل می شد.
·         بقایای این همبودهای سیاسی پیشین، در مجامع روستائی سوئیس، در برخی از مناطق حتی تا اواخر قرن بیستم حفظ شده بود، اگرچه قلمرو سیاسی آنها در اثر توسعه ساختارهای اقتصادی ماورای منطقه ای و حتی ماورای ملی، رفته رفته تنگتر گشته بود.
·         این بدان معنی است، که «دموکراسی خودرو» به محض افزایش بیش از حد تعداد اعضای آن، امکان عملی بودن خود را از دست می دهد و تبادل نظر میان اعضای آن، به تبادل نظر میان افراد دست چین شده و یا تصادفی تقلیل می یابد.

******

·        اقدامات آموزشی خارق العاده، که در ساختمان جامعه سوسیالیستی انجام می یابند، بخش ضرور سیستمذاتی سوسیالیسم اند و نه یک تجمل آرمانگرایانه.
·         توسعه بی وقفه شعور مردم، یکی از ضرورت های ساختمان سوسیالیسم با شرکت اکثریت جمعیت کشور است.
·         تشکیل فرهنگی با اهداف و آماج های زندگی و با سمتگیری های ارزشی، بخش لاینفک سیاست سوسیالیستی است.
·         اینجا صحبت از یک روند تربیتی متشکل از مربی و شاگرد نیست.
·         اینجا صحبت از تلاش مشترک همه مردم، برای تحول شیوه زیست است.
·        تغییر شعور جامعه، همیشه، زمانگیرتر و طولانی تر از تغییر شالوده مادی جامعه است.
·         تغییر شعور جامعه، اما تغییر شالوده مادی جامعه را پیش شرط خود قرار می دهد.
·        در غیر این صورت، کلنجار با تشکیل زورکی اراده فردی مد می شود، که کوتاهزی وبیهوده است.

ادامه دارد


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر