۱۳۹۲ فروردین ۲۷, سه‌شنبه

آموزش تئوری رهائی نهائی (15 )

پروفسور دکتر هانس هاینتس هولتس
 شین میم شین


·        فرم سازمانی در جامعهً بورژوائی، عبارت است از مالکیت خصوصی تعداد انگشت شماری بر وسایل تولید و نتیجتا به قول مارکس و انگلس، »فرمانروائی سرمایه بر کار«.

·         سوسیالیسم بدون برقراری مناسبات جدید مالکیت بر وسایل تولید، امکان ناپذیر است .

·         در سوسیالیسم، مالکیت تعداد انگشت شماری از افراد بر وسایل تولید، جای خود را به مالکیت اجتماعی می دهد و همهً مردم را در تصاحب وسایل تولید سهیم می سازد.

·        به زبان حقوقی:
·        مالکیت آنگاه نه موضوع حقوق فردی، بلکه موضوع حقوق همگانی است.

·        پشت سر این جنبهً حقوقی، مساًلهً آنتروپولوژیکی (تکوین انسانی) ژرفنده ای نهفته است.

·         مالکیت خصوصی بر وسایل تولید، زمینه را برای اجیر کردن نیروی کار دیگران و غارت دارائی طبیعی و غیرقابل فروش آنها (نیروی کار آنها. مترجم (آماده می سازد.

·        به عبارت دیگر، صاحبان وسایل تولید می توانند انسان های دیگر را به بردهً خود تبدیل کنند، یعنی آزادی آنها را سلب نمایند و در نتیجه مهمترین ویژگی انسانی آنها را از آنها بگیرند.

·        اشتباه مهلک تئوری سوسیالیسم در آن خواهد بود، که مبارزهً طبقاتی را پایان یافته اعلام کند و بگوید که «سوسیالیسم دارای ساختار طبقاتی آشتی پذیر مخصوص به خود است که مجموعهً روبنای سیاسی، حقوقی و اخلاقی جامعه نتیجهً آن است.»

·         این ادعا می تواند حداکثر برای آخرین مرحلهً ساختمان جامعهً سوسیالیستی معتبر باشد و حتی آنگاه نیز بشرطی که مبارزهً طبقاتی از خارج تحریک نشود.

ادامه دارد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر