۱۳۹۲ فروردین ۲۷, سه‌شنبه

ارزش (1)

پروفسور دکتر ولفگانگ ایشهورن
پروفسور دکتر راین هولد میلر
برگردان شین میم شین

·        مفهوم «ارزش» معانی متعددی دارد.

·        بلحاظ فلسفی، معانی زیرین ارزش از اهمیت خاصی برخوردارند:

الف
·        ارزش به معنی اقتصادی ـ سیاسی آن
·        (تئوری ارزش کار)

ب
·        ارزش به معنی ارزش مصرفی آن

ت
·        ارزش عمدتا به معنی اخلاقی آن.

الف
ارزش به معنی اقتصادی ـ سیاسی آن
(تئوری ارزش کار)

1

·        ارزش، به معنی اقتصادی ـ سیاسی آن، عبارت از رابطه تولیدی معینی است که بطور تاریخی میان مولدین کالاها برقرار می شود و به صورت روابط کالاها با یکدیگر بنظر می رسد.

2

·        ارزش، به معنی اقتصادی ـ سیاسی آن، عبارت از یک رابطه اجتماعی صرف میان انسان ها ست که به شکل مناسبات میان اشیاء نمودار می گردد.

3

·        کالا ـ به مثابه ارزش ـ عبارت از تبلور کار خنثی، یکسان و مجرد انسانی است.

4

·        کالا ـ به مثابه ارزش ـ عبارت از تغلیظ کار ضرور است که بوسیله مولدین ـ به مثابه بخشی از مجموعه کار اجتماعی ـ انجام یافته است و بنا بر مدت زمان لازم برای تولید آن، اندازه گیری می شود.

5

·        از ارزش ـ به مثابه بیانگر عام ترین مناسبات اجتماعی مبتنی بر تولید کالائی ـ فرم پولی ارزش سرچشمه می گیرد.

6

·        ارزش ـ به مثابه رابطه اجتماعی مادی ـ در نظام سرمایه داری به شکوفائی کامل خود دست می یابد و به مثابه بخشی از تولید اضافه ارزش و سود مطرح می گردد.

7
·        ارزش در نظام سوسیالیستی نیز جنبه عینی ضرور مناسبات تولیدی را نمودار می سازد.

·        برای درک معنی فلسفی ضرور مراجعه کنید به دیالک تیک ضرورت و تصادف، دیالک تیک جبر و اختیار (ضرورت و آزادی) در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

8

·        ارزش تحت شرایط سیستم اقتصادی سوسیالیستی، به مثابه ابزار روند تولید و بازتولید سوسیالیستی (تولید و باز تولید سوسیالیسی که بر طبق برنامه انجام می یابد و به کارکنان بنا بر اصل از هر کس به اندازه استعدادش و به هر کس به اندازه کارش مزد تعلق می گیرد) عمل می کند و مورد استفاده آگاهانه قرار می گیرد.

9

·        تجزیه و تحلیل مارکسیستی ارزش و تجزیه و تحلیل مارکسیستی خصلت دوگانه کار شیئیت یافته (کار مادیت یافته) در کالا (کار بمثابه موجد ارزش مصرف و ارزش) در جامعه شناسی از اهمیت نظری و اسلوبی (متدیکی) بزرگی برخوردار است.

10

·        رابطه ارزش تحت شرایط سرمایه داری، رابطه ای اجتماعی است که در غلاف شیئ مربوطه پنهان شده است.

11

·        این رابطه اجتماعی خود را به مثابه خاصیت طبیعی اشیاء نمودار می سازد و این توهم ایجاد می شود که گویا در آن منحل و نفی شده است.

12

·        قانونمندی های حاکم بر مناسبات تولیدی اساسی مولدین کالا به مثابه قدرت این اشیاء جلوه گر می شوند و این توهم پدید می آید که گویا آنها با خواص طبیعی این اشیاء پیوند دارند و به مثابه قدرتی بیگانه، نا شناخته و معمائی بر انسان حاکم اند.

13

·        مارکس این پدیده را «کالا پرستی» (فتیشیسم کالائی) و «عرفانگرائی جهان کالائی»  می نامد.

·        (عرفانگرائی به جهان بینی ئی اطلاق می شود که بر افکار مه آلود و بر نظراتی که عقل قادر به توضیح شان نیست، بنا شده باشد. مترجم)

14

·        رابطه کالائی در عین حال به مثابه رابطه ای جلوه گر می شود که صاحبان کالاها ـ به مثابه شخصیت های کاملا برابرحقوق و آزاد ـ در بی اعتنائی سوبژکتیف به این و آن، بدلخواه خود با یکدیگر برقرار می سازند.

15

 
·         عرفانگرائی با سوبژکتیویسم تکمیل می شود.

·        مراجعه کنید به فتیشیسم (بت پرستی)، عرفان، سوبژکتیویسم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

16

·        عرفانگرائی با توهم آزادی انسانی علیرغم بنده و غلام دست و پا بسته ی واقعی مناسبات اجتماعی بودن انسانی تکمیل می شود، مناسباتی که بی اعتنا به انسان ها اراده خود را به کرسی می نشاند. 

17

·        بدین طریق، تحت شرایط تولید کالائی ساده و تولید کالائی سرمایه داری، تحریف و وارونه گی مناسبات اجتماعی حقیقی با رابطه ارزشی، گره می خورد:
·        وارونه گی ئی که در بطن روند زندگی عملی صورت می پذیرد و بعد در حیات معنوی جامعه، در ایدئولوژی جامعه کالائی بازتاب می یابد و  بدین طریق، شعور وارونه و مخدوش پدید می آید.

18

·        خطوط اصلی و ساختار اصلی ایدئولوژی بورژوائی بدین سان قوام می یابد.

19

·        وارونه سازی مناسبات اجتماعی واقعی، بویژه پنهان سازی و نابود سازی ظاهری مناسبات تولیدی و طبقاتی واقعی و همچنین بازتاب این وارونه گی در ایدئولوژی و تئوری اجتماعی بورژوائی با توسعه تولید کالائی سرمایه داری (با توسعه پول، سرمایه، سود و غیره) توسعه هر چه بیشتری می یابد، روز به روز استحکام بیشتری کسب می کند و سرتاپای حیات اجتماعی را، بویژه مناسبات سیاسی را، مجموعه جهان بینی بورژوائی را و تفکر سیاسی و اجتماعی ـ نظری را فرا می گیرد. 

20

·        ارزش تحت شرایط سوسیالیستی با ارزش تحت شرایط تولید کالائی ساده و تولید کالائی سرمایه داری ـ بلحاظ ماهیت و فونکسیون ـ تفاوت اساسی دارد.

·        مراجعه کنید به دیالک تیک ساختار و فونکسیون، دیالک تیک وسیله و فونکسیون، دیالک تیک پدیده و ماهیت (نمود و بود) در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

21

·        نقش و مقام اجتماعی ارزش در جامعه سوسیالیستی، بوسیله مناسبات تولیدی سوسیالیستی تعیین می شود.

22

·        اگر به ارزش برخورد درست سازگار با سیستم اقتصادی سوسیالیستی صورت گیرد و در توسعه همه جانبه شعور سوسیالیستی، کار ایدئولوژیکی صحیحی انجام یابد، در جامعه سوسیالیستی، رابطه ارزش با گرایشات عرفانی و تشکیل شعور وارونه قطع می شود.

23

·        تحت شرایط سیستم اقتصادی سوسیالیستی، ارزش (و یا رابطه ارزشی) به مثابه ابزار راسیونالیزاسیون و رهبری برنامه ریزی شده تولید، بر طبق آماج های اساسی شیوه تولید سوسیالیستی، آگاهانه مورد استفاده قرار می گیرد، به مثابه ابزاری برای شکوفا سازی ابتکار عمل خلاق زحمتکشان و مولدین سوسیالیستی کالاها، آگاهانه به خدمت گرفته می شود و به عبارت دیگر، به مثابه ابزاری برای تسلط بر نیروهای مولده و برای تحول آگاهانه مناسبات اجتماعی توسط خود زحمتکشان در می آید.

ادامه دارد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر