۱۳۹۲ فروردین ۲۹, پنجشنبه

تئوری هنر (1)


پروفسور دکتر ویلهلم گیروس
برگردان شین میم شین
پیشکش به امیرهوشنگ ابتهاج (سایه)

·        تئوری هنر به تئوری فرم های خاص فعالیت استه تیکی انسانی اطلاق می شود.

·        در این فرم های خاص فعالیت استه تیکی، انسان ـ به مثابه موجود نوعی ـ خود را، زندگی خود را و تمامی روابط خود با واقعیت را در فرم تجسمی، به موضوع از آن خود کردن (درک و شناخت) همه جانبه بدل می سازد.

بخش ماهوی استه تیک

·        قانون مارکس مبنی بر اینکه انسان می تواند معیار ذاتی خود را همه جا به اشیای مادی اعمال کند و آن را بنا بر قوانین زیبائی فرم بخشد، در مورد خود انسان ـ به مثابه شیئی مادی ـ نیز صدق می کند.

1

·        معیار ذاتی انسان را طبیعت نوعی او تشکیل می دهد.

2

·        واقعیت بخشی به قوای ماهوی انسانی (یعنی تبدیل قوای ماهوی انسانی به واقعیت) از طریق تأثیر متقابل بر واقعیت عینی، از این رو، موضوع عالی هنرها را تشکیل می دهد:

الف
·        رقص
ب
·        پانتومیم
ت
·        تئاتر
پ
·        موسیقی
ث
·        ادبیات زیبا
ج
·        فیلم
ح
·        فیلم های تلویزیونی
خ
·        تمایش رادیوئی
د
·        نقاشی
ذ
·        مجسمه سازی و غیره

3

·        به قول مارکس، «انسان خود کردوکار زندگی را به موضوع خواهش و شور و شعور خود مبدل می سازد.

4
·        انسان کردوکار زندگی آگاهانه ای دارد.»

5

·        هنر از شیوه ها و انحای تداعی واضح زیرین انسان تشکیل می یابد:

الف
·        تداعی واضح روند زندگی خویش 

ب
·        تداعی واضح پایگاه تاریخی خویش 

ت

·         تداعی واضح امکانات واقعیت بخشی به خویشتن به مثابه سوبژکت تاریخی 

پ
·        تداعی واضح آماج های زندگی خویش

·        مراجعه کنید به آماج در تارنمای دایرة المعارف روشنگری   

ث
·        تداعی واضح دورنمای آتی خویش 

6

·        در آثار هنری، سطح توسعه ظرفیت های نوعی زیرین انسان ـ به عنوان مثال ـ در حرکت تضادمندشان انعکاس می یابد:

الف
·        وضع اجتماعی نایله
ب
·        امیدها
ت
·        آرزوها
پ
·         اشتیاق ها
ث
·        الهام ها
ج
·        خودفریبی ها
ح
·         تکانه های ارادی
خ
·        و غیره

7

·        فعالیت هنری ـ استه تیکی در آغاز با تصورات مبتنی بر سحر و جادو و رقص و تصورات مذهبی ـ شفائی مثلا اوراد جادو همبستر بوده و جزو دارائی عام اعضای جامعه و بخش عام روند زندگی فردی و اجتماعی بوده است.

8

·        توسعه تقسیم اجتماعی کار خیلی زود به استقلال نسبی حوزه های منفرد فعالیت هنری منجر شد.

9

·         حتی در قدیمی ترین حکومت های مطلقه نظام برده داری در هندوستان، بین النهرین (عراق)، مصر باستان و غیره این تخصص هنری در حوزه های منفرد به درجه عالی فوق العاده ای رسید.
·        به عنوان مثال کارگاه های مجسمه سازی توتموزی تل العمره  1370 سال قبل از میلاد مسیح.

الف

·        این هنرمندان ـ تقریبا بدون استثناء ـ برای طبقات استثمارگر کار می کردند.

ب

·        خدمات آنها اما برای توسعه فرهنگ هنری بشریت از اهمیت خارق العاده ای برخوردار بوده است.

ت

·        به عنوان مثال می توان از هنرمندان زیر نام برد:

1
·        هومر
2
·        فیدیاس
3

 سوفوکلس (سوفوکل) (496 ـ 405 ق. م.)
شاعر کلاسیک یونان
همراه با ایشیلوس و اویری پیدس مهمترین شعرای تراژدی نویس یونان محسوب می شود
آثار او (بویژه آنتیگونه و یا دختر اودیپوس) را کماکان در تئاترهای جهان نمایش می دهد.

·        سوفوکلس
4
·        اریستوفانس
5
·        لئوناردو و غیره
10

·        ببرکت توسعه تخصص هنری در حوزه های منفرد،  خلق آثار متعالی زیر امکان پذیر گردید:

الف
·        تدوین انواع ادبی هلن ها
ب
·        تدوین انواع ادبی چینی ها
ت
·        تدوین انواع ادبی هندی ها و غیره

11

·        همزمان اما تحت تأثیر جریانات و جهات هنری حاکم و اغلب در تضاد با آنها، فرم های هنری ـ استه تیکی ریشه مند توده های خلق پدید آمد و توسعه یافت.

·        فرم های زیر  در عرصه ادبی را می توان به عنوان مثال نام برد: 

1
·        حکایات
2
·        افسانه ها
3
·        پندیات
4
·        معما
5
·        ترانه و آواز
6
·        قصیده
7
·        حماسه (منظومه رزمی)
8
·        ضرب المثل ها
9
·        شعر
ادامه دارد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر