۱۳۹۲ فروردین ۲۸, چهارشنبه

ارزش (2)

پروفسور دکتر ولفگانگ ایشهورن
پروفسور دکتر راین هولد میلر
برگردان شین میم شین

ب
ارزش به معنای ارزش مصرفی

·        اگر چیز معینی موضوع یک نیاز اجتماعا مشروط گردد و مفید واقع شود، به ارزش مصرفی بدل شود.

1

·   چنین چیزی، از سوئی بوسیله خواص طبیعی آن چیز مشروط می شود، تا اینکه آن بتواند بطور با واسطه و یا بیواسطه برای رفع نیازی مورد استفاده قرار گیرد.

2

·        اما از سوی دیگر، صرفا به مثابه موضوع حوایج بشری، صرفا به دلیل رفع یکی از نیازهای بشری، ارزش مصرفی تلقی می شود و خود را تنها در مصرف تحقق می بخشد.

3

·        بنابرین، ارزش به معنای ارزش مصرفی، شاخص یک رابطه سوبژکت ـ ابژکت است.

4

·        ارزش های مصرفی ـ مستقل از فرم اجتماعی تاریخا مشروط و مشخص، مثلا به مثابه سرمایه ـ محتوای شیئی ثروت اجتماعی را تشکیل می دهند.

5

·        کشف امکانات مصرفی چیزها و تولید ارزش های مصرفی جنبه مهم کار انسانی و جنبه مهم توسعه و تکامل اجتماعی روند تولید و باز تولید انسانی را تشکیل می دهند.

6

·        کار به مثابه مولد ارزش های مصرفی ـ یعنی کار مفید ـ تنها شرط وجودی بشریت است که مستقل از فرماسیون های اجتماعی است و یکی از مهمترین شاخص های روند جذب و دفع خاص انسانی محسوب می شود.

7

·        در فرماسیون های ما قبل سرمایه داری، ارزش مصرفی و یا تصاحب آن بوسیله مولدین و یا بوسیله طبقات استثمارگر هدف اجتماعی تولید را تشکیل می دهد.

8

·        اما در شیوه تولید سرمایه داری ـ برعکس ـ عامل تعیین کننده عبارت است از ارزش.

9

·        هدف بیواسطه و انگیزه اجتماعی تولید سرمایه داری عبارت است از تولید و تصاحب اضافه ارزش از سوی سرمایه داران.

10

·        بنیان این حقیقت امر عبارت است از نقش تاریخی ئی که سرمایه داری ـ بویژه در توسعه نیروهای مولده ـ ایفا کرده است و همچنین آنتاگونیسم شدید و پدیده های بحرانی که توسعه و تکامل سرمایه داری دست به گریبان آنها ست و سرمایه داری به مثابه مناسبات تولیدی در این آنتاگونیسم و پدیده های بحرانی است که سرانجام به زانو در خواهد آمد.  

11

·        هدف اصلی شیوه تولید سوسیالیستی ـ در تحلیل نهائی ـ عبارت است از تولید ارزش مصرفی، اما نه به معنای کوته بینانه رایج در فرماسیون های اجتماعی ما قبل سرمایه داری.

12

·        هدف اصلی شیوه تولید سوسیالیستی ـ در تحلیل نهائی ـ عبارت است از تولید ارزش مصرفی به معنای بر آورده ساختن هرچه بهتر نیازمندی های مادی و معنوی اعضای جامعه سوسیالیستی.

13

·        هدف اصلی شیوه تولید سوسیالیستی ـ در تحلیل نهائی ـ عبارت است از تولید ارزش مصرفی به معنای شکوفائی همه جانبه روابط اجتماعی سوسیالیستی.

14

·        هدف اصلی شیوه تولید سوسیالیستی ـ در تحلیل نهائی ـ عبارت است از تولید ارزش مصرفی به معنای شکوفائی شخصیت و استعدادها و توانائی های خلاق انسان ها.

15

·        هدف اصلی شیوه تولید سوسیالیستی ـ در تحلیل نهائی ـ عبارت است از تولید ارزش مصرفی به معنای تقویت سازمان سیاسی دولت و جامعه.

ادامه دارد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر