۱۳۹۴ آبان ۹, شنبه

روانشناسی اجتماعی (4) (بخش آخر)


پروفسور دکتر هانس هیبش
برگردان شین میم شین

پیشکش به

 هوشنگ تیزابی
(۱۳۲۲ ـ ۱۳۵۳) 
مؤلف «نقدی بر فرویدیسم»

روانشناسی اجتماعی مارکسیستی
ادامه

18
·        امتحان صحت و سقم مستمسک ها (نقاط اتکائی) در رابطه با متغیرهای اصلی حوادث و نخستین فرضیه ها می تواند بصورت تکرار روندها و گروه های اصولا همانند صورت گیرد و ضمنا تغییر پذیری وابستگی متقابل کشف شده از طریق پرسش مورد استفاده قرار گیرد.

19
·        علاوه بر این، روش هائی مانند مشاهده رفتار با درجه بندی های مناسب، درجه بندی نظرات، فهرست سؤالات، مصاحبه، تلاش برای انتخاب همکار و غیره مورد استفاده قرار می گیرند.

20
·        حوادثی که مسائل منفردرا در برمی گیرند، باید مورد آزمایش قرار گیرند.
·        این امر می تواند هم بصورت آزمایش آزمایشگاهی و هم بصورت آزمایش طبیعی صورت گیرد.

21
·        امتحان دقیق رابطه تصویرسازی میان وضع آزمایشی و وضع واقعی در صورت استفاده از آزمایش، الزامی است و استفاده از امکانات ریاضی نیز هم برای مدل سازی از روند مورد بررسی وهم برای حلاجی داده های مکسوبه (علم آمار) لازم است.

22
·        برشماری (البته نه کامل) موضوعات روانشناسی اجتماعی موارد زیر را آشکار می سازد:

الف
·        روانشناسی اجتماعی اولا باید سیستم نسبتا مستقلی از موضوعات را مورد بررسی و حلاجی قرار دهد.

ب
·        مسائل روانشناسی اجتماعی ثانیا مسائلی اند که خود، دربرگیرنده ی مسائل فرعی غیرمستقلی هستند که باید در انتگراسیون (همپیوندی) با علوم دیگر از قبیل جامعه شناسی، سازمان شناسی، تبادل نظر پژوهی (کومونیکاسیون پژوهی، هماندیشی پژوهی)، عملیات پژوهی و قبل از همه، از سوی رشته های استعمالی  روانشناسی مورد بررسی قرار گیرند.

ت
·        از این رو ست که همکاری متقابل میان روانشناسی اجتماعی و رشته های علمی فوق الذکر برای حل مسائل معین مربوط به ساختمان سوسیالیستی جامعه، همواره اهمیت بزرگتری کسب می کند.

·        مراجعه کنید به روانشناسی، جامعه شناسی در تارنمای دایرة المعارف روشنگری  

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر