۱۳۹۴ آبان ۱, جمعه

قرآن کریم از دیدی دیگر (39)


ویرایش و تحلیل از
فریدون ابراهیمی

سوره بقره
آیه (٦٤) 
ثُمَّ تَوَلَّيْتُمْ مِنْ بَعْدِ ذَٰلِكَ ۖ فَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ لَكُنْتُمْ مِنَ الْخَاسِرِينَ  
سپس شما پس از اين، روگردان شديد
 و اگر فضل و رحمت خداوند بر شما نبود، از زيانكاران بوديد.  

·        نظری به آیه قبلی می اندازیم تا منظور خدا از مفهوم «پس از این» روشن شود:   

(و به شما گفتيم:)
 «آنچه را (از آيات و دستورهاى خداوند) به شما داده ‏ايم، با قدرت بگيريد
 و آنچه را در آن است به ياد داشته باشيد (و به آن عمل كنيد)
 شايد پرهيزكار شويد!»  

·        با توجه به این آیه، بنی اسرائیل آنچه را که خدا داده با قدرت نگرفته اند، از بر نکرده اند و بدان عمل نکرده اند تا پرهیزگار شوند.
·        تنها چیزی که مانع ضزر و زیان آنها شده، فضل و رحمت الهی بوده است.

·        این اما به چه معنی است؟  

1
سپس شما پس از اين، روگردان شديد
 و اگر فضل و رحمت خداوند بر شما نبود، از زيانكاران بوديد.  

·        این بدان معنی است که در رفتار و کرد و کار خدا، همانقدر اصولیت و پرنسیپ وجود دارد که در رفتار و کرد و کار خوانین و سلاطین فئودالی.
·        به قول شیخ شیراز، چه بسا به سلامی گردن می زنند و به دشنامی خلعت می بخشند.

·        این به معنی سوبژکتیویسم است:
·        رستگاری و زیانکاری بنی اسرائیل نه وابسته و منوط به  ماهیت خود آنها، نه وابسته و منوط به کرد و کار آنها، بلکه وابسته به اراده خدا ست.
·        بدین طریق ایراد منطقی وحشت انگیزی وارد تئولوژی (فقه) می شود.
·        آن سان که اوبژکتیویته (عینیت) چیزها، پدیده ها، سیستم ها و روندهای هستی، بی اعتبار می گردد و حرف آخر را سوبژکتیویته الهی و یا نور دیدگان الهی می زند.
·        در نتیجه، نیکخواهی و نیکوکاری ارزش فی نفسه (درخود)  خود را از دست می دهد.
·        چون همان اوتوریته الهی که با فضل و رحمت، بنی اسرائیل را از جرگه زیانکاران بدر می برد، به همان سان هم می تواند نیکخواهان و نیکوکاران را به جرگه زیانکاران پرتاب کند و می کند.
·        تا بعد بهانه بیاورد که قصد امتحان آنها را داشته است.
·        کلک اندر کلک
·        ترفند اندر ترفند.

2
سوره بقره
آیه (٦٥) 
وَلَقَدْ عَلِمْتُمُ الَّذِينَ اعْتَدَوْا مِنْكُمْ فِي السَّبْتِ فَقُلْنَا لَهُمْ كُونُوا قِرَدَةً خَاسِئِينَ   
به طور قطع از حال كسانى از شما، كه در روز شنبه نافرمانى و گناه كردند، آگاه شده ‏ايد!
ما به آنها گفتيم:
«به صورت بوزينه‏ هايى طردشده درآييد!»  

·        بنا بر این آیه، فضل و رحمت الهی شامل حال همه بنی اسرائیل نشده است.
·        برخی از آنها بوزینه شده اند و طرد شده اند.

·        از کجا طرد شده اند؟

3
·        این شیوه برخورد خدا، دال بر استبداد و خود کامگی او و در تحلیل نهائی دال بر ایراسیونالیسم (خردستیزی) او ست.
·        چون خدا به جای استدلال و اقناع نافرمانان و گناهکاران، آنها را مسخ و بعد طرد می کند.
·        این شیوه عمل را مؤمنین الهی در زندان های جماهیر اسلامی مو به مو پیش گرفته اند و پیش می گیرند.
·        هر دگر اندیشی را یا زجرکش می کنند و یا چنان طرد می کنند که برود و تا آخر عمر ذلتبارش به ذلتکده اسلامی بر نگردد.

4
سوره بقره
آیه (٦٦) 
 فَجَعَلْنَاهَا نَكَالًا لِمَا بَيْنَ يَدَيْهَا وَمَا خَلْفَهَا وَمَوْعِظَةً لِلْمُتَّقِينَ
ما اين كيفر را درس عبرتى براى مردم آن زمان و نسل هاى بعد از آنان
 و پند و اندرزى براى پرهيزكاران قرار داديم.  

·        خدای مهربان برخی از بنی اسرائیل را به بوزینه تبدیل می کند تا برای بقیه درس عبرت شوند.

·        از این درس های عبرت و پند ها و اندرز ها به درگاه کدام مرجعی باید پناه برد؟

·        پاک ترین و پارسا ترین پیران و جوانان خلق را اجامر جماهیر اسلامی بسان ددان درنده شقه شقه کرده اند تا درس عبرتی به پاکان و پارسایان بالقوه بدهند.
·        نتیجه اش همین است که می بینیم.
·        ثروت صدها هزار ساله با سخاوت عظیمی در بازارهای جهانی حراج می شود تا شکم ها پر و سر ها تهی شوند.
·        تا عرعر جای اندیشه را بگیرد.

5
سوره بقره
آیه (٦٧) 
 وَإِذْ قَالَ مُوسَىٰ لِقَوْمِهِ إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تَذْبَحُوا بَقَرَةً ۖ قَالُوا أَتَتَّخِذُنَا هُزُوًا ۖ قَالَ أَعُوذُ بِاللَّهِ أَنْ أَكُونَ مِنَ الْجَاهِلِينَ  
و (به ياد آوريد) هنگامى را كه موسى به قوم خود گفت:
 «خداوند به شما دستور مى‏ دهد ماده‏ گاوى را ذبح كنيد (و قطعه‏اى از بدن آن را به مقتولى كه قاتل او شناخته نشده، بزنيد، تا زنده شود و قاتل خويش را معرفى كند و غوغا خاموش گردد.)»
گفتند:
«آيا ما را مسخره مى ‏كنى؟»
(موسى) گفت:
«به خدا پناه مى ‏برم از اينكه از جاهلان باشم!»  

·        در این آیه در هر صورت، فهم و فراست ستایش انگیز بنی اسرائیل برای چندمین بار آشکار می گردد:
·        بنی اسرائیل به ادعای موسی مبنی بر زنده شدن مقتول و افشای نام قاتل خویش، تره حتی خرد نمی کنند.
·        جالب تر اما واکنش موسی است:

6
(موسى) گفت:
«به خدا پناه مى ‏برم از اينكه از جاهلان باشم!»  

·        موسی به جای اثبات عملی نظر خویش، به جای کشتن ماده گاوی و زدن گوشت آن به مقتول، از تعلق به جاهلان به خدا پناه می برد.
·        موسی قوم بنی اسرائیل را تحقیر می کند تا از امپیریسم معرفتی ـ نظری خود دست بردارند و بی نیاز از اثبات تجربی ادعا، به یاوه و خرافه ایمان بیاورند و با چشم بسته از او اطاعت کنند.

·        مراجعه کنید به  امپیریسم (تجربه گرائی) در تارنمای دایرة المعارف روشنگری   

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر