۱۳۹۴ مهر ۲۹, چهارشنبه

قرآن کریم از دیدی دیگر (38)

 
ویرایش و تحلیل از
فریدون ابراهیمی

سوره بقره
آیه (٦١) 
وَإِذْ قُلْتُمْ يَا مُوسَىٰ لَنْ نَصْبِرَ عَلَىٰ طَعَامٍ وَاحِدٍ فَادْعُ لَنَا رَبَّكَ يُخْرِجْ لَنَا مِمَّا تُنْبِتُ الْأَرْضُ مِنْ بَقْلِهَا وَقِثَّائِهَا وَفُومِهَا وَعَدَسِهَا وَبَصَلِهَا ۖ قَالَ أَتَسْتَبْدِلُونَ الَّذِي هُوَ أَدْنَىٰ بِالَّذِي هُوَ خَيْرٌ ۚ اهْبِطُوا مِصْرًا فَإِنَّ لَكُمْ مَا سَأَلْتُمْ ۗ وَضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ وَالْمَسْكَنَةُ وَبَاءُوا بِغَضَبٍ مِنَ اللَّهِ ۗ ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ كَانُوا يَكْفُرُونَ بِآيَاتِ اللَّهِ وَيَقْتُلُونَ النَّبِيِّينَ بِغَيْرِ الْحَقِّ ۗ ذَٰلِكَ بِمَا عَصَوْا وَكَانُوا يَعْتَدُونَ 

و (نيز به خاطر بياوريد) زمانى را كه گفتيد:
«اى موسى، هرگز حاضر نيستيم به يك نوع غذا اكتفا كنيم!
از خداى خود بخواه كه از آنچه زمين مى روياند، از سبزيجات و خيار و سير و عدس و پيازش، براى ما فراهم سازد.»
موسى گفت:
«آيا غذاى پست ‏تر را به جاى غذاى بهتر انتخاب مى‏كنيد؟!
(اكنون كه چنين است، بكوشيد از اين بيابان)
شهرى فرود آئيد
 زيرا هر چه خواستيد، در آنجا براى شما هست.»
و (مهر) ذلت و نياز، بر پيشانى آنها زده شد
 و باز گرفتار خشم خدائى شدند
 چرا كه آنان نسبت به آيات الهى، كفر مى ‏ورزيدند
 و پيامبران را به ناحق مى كشتند.
اينها به خاطر آن بود كه گناهكار و متجاوز بودند.

·        این آیه را بهتر است که نخست تجزیه و بعد تحلیل کنیم: 

1
و (نيز به خاطر بياوريد) زمانى را كه گفتيد:
«اى موسى، هرگز حاضر نيستيم به يك نوع غذا اكتفا كنيم،
از خداى خود بخواه كه از آنچه زمين مى روياند، از سبزيجات و 
خيار و سير و عدس و پيازش، براى ما فراهم سازد.»

·        بنا بر این جمله آیه، بنی اسرائیل قومی بسیار خردمند و هوشمند و دانا ست.
·        چون بر خلاف خدا و کلیم خدا، حاضر به تغذیه تک بعدی نیست و برای خدا در زمینه انواع مواد غذائی تعیین تکلیف می کند.
·        واکنش حضرت موسی از سطح نازل تفکر او حکایت دارد:

2
موسى گفت:
«آيا غذاى پست ‏تر را به جاى غذاى بهتر انتخاب مى ‏كنيد؟!

·        حضرت موسی مواد عذائی را به مواد عالی و پست طبقه بندی می کند.
·        معلوم نیست که منظور او از مواد عذائی عالی چیست.
·        حضرت موسی ظاهرا طرفدار تغذیه تک بعدی است.

3
(اكنون كه چنين است، بكوشيد از اين بيابان)
شهرى فرود آئيد
 زيرا هر چه خواستيد، در آنجا براى شما هست.»

·        حضرت موسی از فرط خشم، قوم بنی اسرائیل را از بیابان به شهری هدایت می کند که در آنجا تغذیه همه جانبه امکان پذیر است.

4
و (مهر) ذلت و نياز، بر پيشانى آنها زده شد
 و باز گرفتار خشم خدائى شدند

·        در قاموس خدا، خروج از برهوت و ورود به شهر، کرد و کار معیوب و مذمومی است.
·        به همین دلیل، بر پیشانی بنی اسرائیل مهر نیاز و ذلت زده می شود و گرفتار خشم الهی می گردند.
·        حالا معلوم می شود که تغذیه همه جانبه و شهرنشینی در قاموس خدا، نامطلوب و نامشروع و مذموم و ممنوع است.
·        خدا ظاهرا طرفدار بیابان نشینی و تغذیه تک بعدی است.

5
چرا كه آنان نسبت به آيات الهى، كفر مى ‏ورزيدند

·        خدا برای تنبیه بنی اسرائیل دلیل هم دارد:
·        چون بنی اسرائیل به آیات الهی ایمان نمی آورند، بر پیشانی شان مهر نیاز و ذلت زده می شود و گرفتار خشم خدا می شوند.
·        ایکاش یکی پیدا می شد و از خدا می پرسید که تغذیه همه جانبه چه ربطی به کفر بر آیات الهی دارد و چرا و به چه دلیل باید طرفداران تغذیه همه جانبه مجازات شوند؟

6
و پيامبران را به ناحق مى كشتند.

·        بنی اسرائیل به ناحق پیامبران را می کشتند.
·        معلوم نیست که آنها کدام پیامبر را کشته اند.
·        جالب تر اما علت این کرد و کار آنها ست:

7
اينها به خاطر آن بود كه گناهكار و متجاوز بودند.

·        علت قتل به ناحق پیامبران این بود که بنی اسرائیل گناهکار و متجاوز بودند.
·        دلیل بدی نیست.
·        انگار هر کس گناهکار باشد، باید قاتل هم باشد.

8
سوره بقره
آیه (٦٢) 
إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَالَّذِينَ هَادُوا وَالنَّصَارَىٰ وَالصَّابِئِينَ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَعَمِلَ صَالِحًا فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ  
كسانى كه (به پيامبر اسلام) ايمان آورده ‏اند و كسانى كه به آئين يهود گرويده اند 
و نصارى و صابئان ( پيروان يحيى) هر گاه به خدا و روز رستاخيز ايمان آورند و 
عمل صالح انجام دهند، پاداش شان نزد پروردگارشان مسلم است  
 و هيچگونه ترس و اندوهى براى آنها نيست.
(هر كدام از پيروان اديان الهى، كه در عصر و زمان خود، بر طبق وظايف 
و فرمان دين عمل كرده ‏اند، ماجور و رستگارند.)  

·        در این آیه به مؤمنین به ادیان الهی وعده رستگاری مطلق، مسلم و بی چون و چرا داده می شود.

·        یکی هم کاش پیدا می شد و از رسول اکرم دلیل حمله به خیبر را و برده سازی سکنه آن را می پرسید.
·        البته اگر حمله به خیبر، نعمت الهی نباشد.

9
سوره بقره
آیه (٦٣) 
وَإِذْ أَخَذْنَا مِيثَاقَكُمْ وَرَفَعْنَا فَوْقَكُمُ الطُّورَ خُذُوا مَا آتَيْنَاكُمْ بِقُوَّةٍ وَاذْكُرُوا مَا فِيهِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ   
و (به ياد آوريد) زمانى را كه از شما پيمان گرفتيم و كوه طور را بالاى سر شما قرار داديم
 (و به شما گفتيم:)
 «آنچه را (از آيات و دستورهاى خداوند) به شما داده ‏ايم، با قدرت بگيريد
 و آنچه را در آن است به ياد داشته باشيد (و به آن عمل كنيد)
 شايد پرهيزكار شويد!»  

·        منت دیگر خدا بر بنی اسرائیل پیمان گرفتن از آنها و قرار دادن کوه طور بالای سر آنها ست.
·        خدا به بنی اسرائیل گفته که فرامین او را «با قدرت بگیرند و محتوای آنها را به یاد داشته باشند.»

·        چرا و برای چه؟
  
·        دلیل قوی خدا شنیدنی است:
·        تا شاید رستگار شوند.

10
·        ایکاش محارب با خدائی پیدا می شد و بی هراس از اعدام، این آیه مبتنی بر «دیالک تیک باید و شاید» را با آیه قبلی مقایسه می کرد:

پاداش شان نزد پروردگارشان مسلم است
 و هيچگونه ترس و اندوهى براى آنها نيست.

·        این مسلم بودن پاداش و بیهوده بودن اندوه و هراس کجا و «شاید رستگار شوند»، کجا؟

·        وقتی گفته می شود که قرآن، مکتب بد آموزی است، به همین دلیل است.

·        تعجبی ندارد، اگر اجامر با و بی عمانه، شب و روز ضد و نقیض سخن می گویند.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر