۱۳۹۴ مهر ۳۰, پنجشنبه

روانشناسی (پسیکولوژی) (2)


سرگی لئونیدویچ روبین اشتاین  
(1889 ـ 1960)  
تحصیل فلسفه در دانشگاه های ماربورگ، فرایبورگ و برلین آلمان
استاد روانشناسی در دانشگاه اودسا (1921)
رئیس انستیتوی پداگوژیکی (1930)
رئیس انستیتوی روانشناسی مسکو و استاد روانشناسی در دانشگاه مسکو (1942 ـ 1947)
سیطره استالینیسم و بیکاری (1947)
اعاده حیثیت پس از درگذشت استالین (5 مارس 1953)
رئیس بخش روانشناسی انستیتوی فلسفه ا. ج. ش. (1956)
ریاست پژوهش نظری و آزمایشگاهی راجع به موضوعات زیر:
شخصیت
تفکر
متدئولوژی، تئوری و تاریخ روانشناسی
آثار:
اصول و طرق توسعه روانشناسی (1959)
مجموعه مقالات دانشجویان و همکاران آزمایشگاهی (1960)
رساله فلسفی (1973)


پروفسور دکتر هانس هیبش
برگردان شین میم شین

I
مبانی تعیین پدیده های روانی    
از دیدگاه روبین اشتاین

·        روبین اشتاین در اثر خویش تحت عنوان «وجود و شعور» (1962) می نویسد:

·        پدیده های روانی را می توان بنا بر رابطه آنها با عوامل زیرین تعیین کرد:

1
·        بنا بر رابطه پدیده های روانی با شرایط خارجی.
·        شرایط خارجی ئی که علل پیدایش این پدیده ها هستند و این پدیده ها انعکاس و یا تصاویر آنها هستند.

2
·        بنا بر رابطه پدیده های روانی با سوبژکتی.

3
·        بنا بر رابطه پدیده های روانی با سیستم عصبی مرکزی که شالوده پدیده ها و روندهای روانی است.
·        از این رو باید جریانات پسیکولوژیکی تنظیمی بمثابه فونکسیون های مغز ـ «عالی ترین کردوکار عصبی» از دیدگاه پاولوف تلقی شوند.  

4
·        بنا بر رابطه پدیده های روانی با کردوکار ارگانیسم مربوطه که پدیده های روانی در خدمت تنظیم آن هستند.

·        تفسیر ماتریالیستی پدیده ها و روندهای پسیکولوژیکی باید کلیه روابط چهارگانه فوق الذکر را در نظر گیرد.»
·        (روبین اشتاین، «وجود و شعور»، 1962)

II
طرح های پسیکولوژیکی غیر مارکسیستی

·        طرح های پسیکولوژیکی ـ عمومی غیر مارکسیستی این روابط چهارگانه را نا دیده می گیرند، وحدت آنها را انکار می کنند و روابط دیگری را عمده می کنند و نتیجه بزرگتر شدن (هیپرتروفی) صرف بقیه قلمداد می کنند.

·        این نحوه برخورد راه را به انحرافات فلسفی زیر هموار می سازد:

1
انحرافات سوبژکتیویستی

·        تأکید یکجانبه بر سوبژکت، یعنی نسبت دادن پدیده های پسیکولوژیکی صرفا به سوبژکت منجر به سوبژکتیویسم می شود که یکی از فرم های نمودین ایدئالیسم ذهنی در روانشناسی معروف به «روانشناسی درونی» است.

2
انحرافات ایدئالیستی ـ عینی

·        انکار پیوند هر پدیده پسیکولوژیکی با سوبژکت به ایدئالیسم عینی منتهی می شود.

3
انحرافات آگنوستیسیستی

·        نا دیده گرفتن رابطه اول فوق الذکر (انعکاس، تصویر) ـ بلحاظ معرفتی ـ نظری ـ به اگنوستیسیسم (ندانم گرائی)  منتهی می شود.

ادامه دارد.

۲ نظر:


  1. پاسخی به پرسش امیر:

    پدیده های روانی را می توان بنا بر رابطه آنها با عوامل زیرین تعیین کرد:

    1
    بنا بر رابطه پدیده های روانی با شرایط خارجی.
    شرایط خارجی ئی که علل پیدایش این پدیده ها هستند و این پدیده ها انعکاس و یا تصاویر آنها هستند.

    2
    بنا بر رابطه پدیده های روانی با سوبژکتی.
    ترجمه، دقیق است
    فرمولبندی خود روبین اشتاین شاید تق و لق باشد.
    حق با شما ست.
    سوبژکت، مقوله ای فلسفی است و نتیجه تجرید خیلی چیزها ست.
    ما در تحلیل شعر هما وثوق به
    رابطه دیالک تیکی شناخت و پسیکولوژی رسیده ایم.
    یعنی شناخت انسانی (چه علمی و چه خرافی)
    روندهای پسیکولوژیکی را بطور مثبت و یا منفی
    تحت تأثیر قرار می دهند.
    مثلا طرز تفکر مارکسیستی ـ لنینیستی
    به آرامش روحی و روانی انسان ها منتهی می شود
    در حالی که خرافه گرائی
    انسان ها را سلب آرامش روحی و روانی می کند.
    یکی از علل اختلالات روانی شاید همین ضعف معرفتی باشد.

    پاتو پسیکولوژی و پسیکو پاتالوژی
    به بیماری های روانی اطلاق می شود.
    بخشی از روان درمانی اند.
    در ویکی پیدا می توانید مطالعه اش کنید

    پاسخحذف
  2. امیدوارم تمام انسانهایی که به دنبال حقیقت میگرددند موفق باشند.
    شما تنها به بعضی از پرسشها پاسخ میدهید.درسالهای اخیر پاسخ عده ای را بلا فاصله میدهید وپاسخ عده ای رامسکوت میگذارید.
    عده ای را دعوت به تفکر مفهومی میکنید وگاهی از کنار پرسشهایی میگذرید!البته به خودتان مربوط است.در برخی پرسشها شما تنها مرجع نیستید !اما بهترین پاسخها را میدهیدوگاهی کلنجارطلب پاسخهارا!درک و دنیایی که از ادبیات ارائه میدهید باور نکردنیست.القصه
    آنان که خاک ره به نظر کیمیا کنند آیا بود به سوالی نگه کنند؟
    تفاوت خصلت شیئی انرژتیکی با ویژگی اطلاعی ماده در چیست چگونه میتوان آنرا یافت؟
    مبحث سیبر نتیک را در چند بخش ارائه دادید.همین سه بخشی که در آرشیو موجود است؟ آیا آنرا ادامه میدهید؟
    ونیز تقاضای توضیح بیشتر در موارد زیر را دارم
    تبدیل اصول علمی به نیروی مولده بلا واسطه

    8
    · تبدیل اصول علمی به علوم هدایتی

    9
    · تبدیل اصول علمی به علوم اطلاعاتی و مبادله ای ـ نظری (مخابراتی)
    مقوله سازی دارای چه اصولی است میتوان آنرا در قالبی مشخص ارائه داد
    http://hadgarie.blogspot.com/2014/04/2_11.html

    پاسخحذف