۱۳۹۴ مهر ۲۰, دوشنبه

قرآن کریم از دیدی دیگر (35)


ویرایش و تحلیل از
فریدون ابراهیمی

 آیه (٥٠)
سوره بقره
وَإِذْ فَرَقْنَا بِكُمُ الْبَحْرَ فَأَنْجَيْنَاكُمْ وَأَغْرَقْنَا آلَ فِرْعَوْنَ وَأَنْتُمْ تَنْظُرُونَ   
و (به خاطر بياوريد) هنگامى را كه دريا را براى شما شكافتيم
 و شما را نجات داديم
 و فرعونيان را غرق ساختيم
در حالى كه شما تماشا مى ‏كرديد.  

·        اشاره خدا در این آیه به نجات بنی اسرائیل از طریق معجزه حضرت موسی است:
·        حضرت موسی برای نجات بنی اسرائیل از دست فرعونیان عصای کذائی خود را به رود نیل می زند و نیل متوقف می شود و راهی پدیدار می گردد تا بنی اسرائیل از آن عبور کنند.
·        پس از گذشت آنان رود نیل دوباره به راه می افتد و فرعونیان را در راه کذائی غافلگیر می کند و از بین می برد.

·        خدا در این آیه، منت دیگری بر سر بنی اسرائیل می گذارد تا به ازای ستد دیگری، داد دیگری طلب کند.
·        خدای اسلام از فرق سر تا نوک پا تاجر است و کسب و کارش بده ـ بستان.  

1
آیه (٥١)       
سوره بقره
وَإِذْ وَاعَدْنَا مُوسَىٰ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً ثُمَّ اتَّخَذْتُمُ الْعِجْلَ مِنْ بَعْدِهِ وَأَنْتُمْ ظَالِمُونَ  
و (به ياد آوريد) هنگامى را كه با موسى چهل شب وعده گذارديم
 (و او، براى گرفتن فرامین الهى، به ميعادگاه آمد)
سپس شما گوساله را بعد از او (معبود خود) انتخاب نموديد
 در حالى كه ستمكار بوديد.

·        حضرت محمد همه این افکار را از تورات آموخته است:
·        موسی 40 روز در جائی با خدا وارد گفتگو می شود و فرامین الهی کذائی را در الواحی تقریر می کند و بعد به میان بنی اسرائیل برمی گردد و می بیند که آنها خدای موسی را فراموش کرده اند و به پرستش گوساله زرین مشغولند.
·        خدا به همین دلیل آنها را جزو ظالمون (ستمگران) محسوب می دارد.

2 
 

·        معلوم نیست که چرا در بینش الهی گوساله زرین پرستی، نشانه ستمگری پرستندگان است.
·        منطق الهی به منطق اجامر جمهوری عهد عتیق شباهت دارد.
·        ستمگری در روابط میان انسان ها معنی دارد.
·        ستمگری در دیالک تیک ستمگر و ستمکش معنی دارد.

3
·        دیالک تیک ستمگر و ستمکش بسط و تعمیم دیالک تیک سوبژکت ـ اوبژکت است.
·        خدا در این آیه، خود را تا درجه اوبژکت ستم (ستمدیده) تنزل می دهد.
·        چون بنی اسرائیل به جای او، گوساله ای را پرستیده اند، پس ستمگر شده اند و بر خدا ستم روا داشته اند.
·        خدایی که سوبژکت کل و مطلق است، از فرط حواس پرتی خود را اوبژکت ستم احساس می کند.

4
و (به ياد آوريد) هنگامى را كه با موسى چهل شب وعده گذارديم
 (و او، براى گرفتن فرامین الهى، به ميعادگاه آمد)
سپس شما گوساله را بعد از او (معبود خود) انتخاب نموديد
 در حالى كه ستمكار بوديد.

·        هدف خدا در این آیه، گذاشتن منت دیگری بر سر انسان ها و طلبکار قلمداد کردن خویشتن است.
·        می توان گفت که خدا منت مضاعف بر سر بنی اسرائیل می گذارد:
·        منتی بابت نجات آنان از فرعونیان و منتی بابت بی اعتنائی بنی اسرائیل به او و  گوساله پرستی.
·        باید دید که خدا به ازای این داد های رنگارنگ خود از آنها چه ستدی را طلب می کند.  

5
آیه (٥٢)
سوره بقره
ثُمَّ عَفَوْنَا عَنْكُمْ مِنْ بَعْدِ ذَٰلِكَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ
سپس شما را بعد از آن بخشيديم
 شايد شكر (اين نعمت را) به جا آوريد.

·        خدا در این آیه، دیالک تیک داد و ستد را به شکل دیالک تیک بخشش و شکر بسط و تعمیم می دهد:
·        خدا گناهان بنی اسرائیل  را می بخشد (داد) تا به ازای آن شکر کنند (ستد)

·        خدای اسلام  مظهر نیاز است.
·        مظهر نیاز به بنده و نوکر و کلفت و کنیز است.

·        خدای اسلام بشریت را برده می خواهد و نه آزاد، مغبون می خواهد و نه مغرور، زبون می خواهد و نه سرافراز.
·        چنین خدائی فقط می تواند خدای نظامات برده داری و فئودالی باشد.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر