۱۳۹۴ آبان ۹, شنبه

شعری از ژاله اصفهانی (1)


ژاله اصفهانی 
(1300 ـ 1386)  
دکترای ادبیات فارسی
آثار
گل‌های خود رو، تهران، ۱۳۲۴
زنده رود، مسکو، ۱۳۴۴
کشتی کبود، تاجیکستان، ۱۳۵۷
نقش جهان، مسکو، ۱۳۵۹
اگر هزارقلم داشتم، تهران، ۱۳۶۰
البرز بی شکست، لندن، ۱۳۶۲
البرز بی شکست، چاپ دوم، واشینگتن، ۱۳۶۵
ای باد شرطه، لندن، ۱۳۶۵
خروش خاموشی، سوئد، ۱۳۷۱
سرود جنگل، لندن، ۱۳۷۲
ترنم پرواز، لندن، ۱۳۷۵
موج در موج، تهران، ۱۳۷۶
گزیده‌ای از اشعار او هم با نام پرندگان مهاجر
 (Migrating Birds)
 به زبان انگلیسی انتشار یافته ‌است.
آثار دیگر:
نیما یوشیج: پدر شعر نو
عارف قزوینی: شعر و موسیقی مبارزش
هر گل بویی دارد: ترجمه اشعار خارجی به فارسی، لندن ۱۳۶۵
ترجمه چند نمایشنامه از زبان آذری
آثار تحقیقی و تطبیقی در باره شعر معاصر ایران، افغانستان و تاجیکستان
سایه‌ های سال، خاطرات
 
·        می‌پرسی از من
·        اهل کجایم؟

·        من کولی ‌ام، من دوره‌ گرد ام
·        پرورده‌ی اندوه و درد ام

·        بر نقشه‌ ی دنیا نظر کن
·        با یک نظر از مرز کشورها گذر کن
·        بی ‌شک نیابی سرزمینی
·        کا‌نجا نباشد در به ‌در، هم ‌میهن من

·        روح پریش خوابگردم
·        شب ‌های مهتاب
·        در عالم خواب
·        بر صخره‌ های بی ‌کران آرزوها رهنورد ام

·        با پرسش «اهل کجایی؟»
·        کردی مرا بیدار از این خواب طلایی

·        افتادم از بام بلند آرزو ها
·        در پای دیوار حقیقت


·        می‌پرسی از من،
·        اهل کجایم؟

·        از سرزمین فقر و ثروت
·        از دامن پرسبزه‌ ی البرزکوه ‌ام

·        از ساحل زاینده‌ رود پر شکوه ‌ام
·        وز کاخ‌ های باستان تخت‌ جمشید

·        می‌پرسی از من،
·        اهل کجایم؟

·        از سرزمین شعر و عشق و آفتاب ‌ام
·        از کشور پیکار و امید و عذاب ‌ام

·        از سنگر قربانیان انقلاب ‌ام
·        در انتظاری تشنه، سوزد چشم ‌هایم

·        می ‌دانی اکنون،
·        اهل کجایم؟


پایان
ویرایش از تارنمای دایرة المعارف روشنگری

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر