ویرایش
و تحلیل از
فریدون
ابراهیمی
آیه
(48)
سوره
بقره
وَاتَّقُواْ يَوْماً لاَّ تَجْزِي نَفْسٌ عَن
نَّفْسٍ شَيْئاً وَلاَ يُقْبَلُ مِنْهَا شَفَاعَةٌ وَلاَ يُؤْخَذُ مِنْهَا عَدْلٌ
وَلاَ هُمْ يُنصَرُونَ
و از آن روز
بترسيد كه كسى مجازات ديگرى را نمى پذيرد
و نه از او شفاعت پذيرفته مى شود
و نه غرامت از او قبول خواهد شد
و نه يارى مى شوند.
·
معنی تحت اللفظی:
·
از روز قیامت بترسید که کسی مدافعی
برای نجات از عذاب الهی نخواهد داشت.
·
شفیعی نخواهد داشت.
·
خدا از کسی رشوه ای برای بخشش کسی نخواهد
پذیرفت.
·
کسی یار و یاوری نخواهد داشت.
1
از روز قیامت بترسید که کسی مدافعی برای نجات از عذاب الهی
ندارد.
شفیعی ندارد.
خدا از کسی رشوه ای برای بخشش کسی نمی پذیرد.
کسی یار و یاوری ندارد.
·
در این آیه، تئوری هراس ادیان آسمانی
تصریح می شود.
·
اسلام به مثابه ایده ئولوژی نظامات
برده داری و فئودالی، برای اولین بار ایندیودوئالیسم (فرداگرائی) بورژوائی را در
دنیای دیگر، نمایندگی می کند:
·
بشریت در روز قیامت، به افراد مجزا
از هم، تک و تنها، بی پناه، بی کس و بی یار و یاور تجزیه می شود.
·
در مقابل فرد فرد انسان ها، خدای
قلدر و قسی القلب قرار می گیرد.
·
دوئالیسم بشریت و خدا، به شکل دوئالیسم
فرد و خدا بسط و تعمیم می یابد و نقش تعیین کننده از آن خدا جا زده می شود.
2
از روز قیامت بترسید که کسی مدافعی برای نجات از عذاب الهی
ندارد.
شفیعی ندارد.
خدا از کسی رشوه ای برای بخشش کسی نمی پذیرد.
کسی یار و یاوری ندارد.
·
این بدان معنی است که در روز قیامت
وحدت مسلمین تار و مار می شود.
·
همبود تشیع و تسنن و غیره اتمیزه
می شوند و به افراد اتم واره تجزیه می شوند.
·
روز قیامت بدین طریق، به مثابه انعکاس
آسمانی ـ انتزاعی جامعه بورژوائی مطرح می شود.
·
می توان گفت که دیالک تیک طبقه
حاکمه و توده در روز قیامت به مثابه دوئالیسم خدا و انسان بسط و تعمیم می یابد.
3
از روز قیامت بترسید که کسی مدافعی برای نجات از عذاب الهی
ندارد.
شفیعی ندارد.
خدا از کسی رشوه ای برای بخشش کسی نمی پذیرد.
کسی یار و یاوری ندارد.
·
این آیه اما تمام امید و انتظار توده
های بی همه چیز را نقش بر آب می سازد:
·
چون یکی از تئوری های مهم اسلام،
شفاعت مقربین الهی در روز جزا ست.
·
اگر خواجه شیراز این آیه را فهمیده
بود، دیگر از تیمور لنگ ـ به مثابه یکی از مقربین انگشت شمار الهی ـ قول صد در صد
برای شفاعتش در روز قیامت نمی گرفت.
·
بنا بر این آیه، مفهوم شفیع روز جزا جفنگی بیش نیست.
·
بنا بر این آیه مفهوم شفیع روز جزا
از محتوا تهی می شود و توخالی می ماند.
·
چون صراحت خدا در این آیه بی چون و
چرا ست:
·
کسی را یارای نجات کسی از عذاب
الهی نخواهد بود.
·
شفاعت کشک خواهد بود.
·
خدا از کسی برای عفو گناهان کسی
رشوه نخواهد گرفت و کسی یار و یاوری نخواهد داشت.
4
آیه (٤٩)
سوره بقره
وَإِذْ نَجَّيْنَاكُمْ مِنْ آلِ فِرْعَوْنَ
يَسُومُونَكُمْ سُوءَ الْعَذَابِ يُذَبِّحُونَ
أَبْنَاءَكُمْ وَيَسْتَحْيُونَ نِسَاءَكُمْ ۚ وَفِي ذَٰلِكُمْ بَلَاءٌ مِنْ رَبِّكُمْ
عَظِيمٌ
و
(نيز به ياد آوريد) آن زمان كه شما را از چنگال فرعونيان رهايى بخشيديم
كه همواره شما را به بدترين صورت آزار مى دادند:
پسران
شما را سر مى بريدند
و زنان شما را (براى كنيزى) زنده نگه مىداشتند.
و
در اينها، آزمايش بزرگى از طرف پروردگارتان براى شما بود.
·
در این آیه نیز روی سخن خدا با بنی
اسرائیل است و ضمنا آنها را به یاد «ستدی» می اندازد که از خدا دریافت کرده اند:
·
خدا بنی اسرائیل را از شر فرعونیان
که مردان شان را می کشتند و زنان شان را به بردگی (کنیزی) می بردند، نجات داده است.
·
طنز این قضیه اما از قرار زیر است:
5
و
در اينها، آزمايش بزرگى از طرف پروردگارتان براى شما بود.
·
بنا بر این آیه، کشتار بنی اسرائیل
و برده کردن زنان آنان آزمایش الهی بوده است.
·
این اعتراف داوطلبانه و بی شلاق و شکنجه
خدا اما به چه معنی است؟
6
و
در اينها، آزمايش بزرگى از طرف پروردگارتان براى شما بود.
·
این بدان معنی است که دشمنان بنی
اسرائیل، یعنی فرعونیان در حقیقت، معلمین و مأمورین خدا بوده اند تا بنی اسرائیل به
مثابه دانش آموز مورد آزمون و آزمایش قرار گیرند.
·
بعد از گرفتن امتحان از بنی
اسرائیل، خدا آنها را از شر مأمورین شکنجه و کشتار و آزار خویش نجات داده است.
·
عجب خدای خردگرا و رئوف و مهربانی.
7
·
اکنون همه کسانی که هنوز حافظه ای
دارند، از خدا خواهند پرسید، هیتلریان نازی نیز مأمورین الهی بوده اند که مردان و
پیران و کودکان بنی اسرائیل را میلیون میلیون می کشتند و دختران زیبای شان را برده
می کردند و در جنده خانه های نازی اجازه می دادند؟
·
باز هم خدای خردگرا و رئوف و مهربان
قصد آزمون و آزمایش بنی اسرائیل را داشته است؟
·
ضمنا آیا بنی اسرائیل هنوز از
امتحان الهی قبول نشده اند؟
·
چون دولت بنی اسرائیل علیرغم داشتن
زرادخانه ای از بمب ها و راکت های هسته ای، میکروبیولوژیکی، شیمیائی و گاز بی ضرر
و زیان سرین، هنوز هم از شر امتحانات الهی رهائی نیافته است.
8
و
در اينها، آزمايش بزرگى از طرف پروردگارتان براى شما بود.
·
سؤال آخر این است که به ازای یاد
اوری این عذاب های الهی به مأموریت فرعونیان و هیتلریان، بنی اسرائیل علاوه بر ترس
از خدا، چه باید بکند، تا بالاخره نفسی به آسودگی کشد و مورد امتحانات دیگر قرار
نگیرد؟
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر