۱۳۹۳ شهریور ۱۳, پنجشنبه

چاله ها و چالش ها (491)


سرچشمه:
صفحه فیسبوک
رضائی
پیامبری با شالِ سفید
من در این نوشته به پیشگاه پیامبری سر فرود آورده ام که
 معجزه اش: انسانیت،
 کتابش: مردم،
 و سخنش پایداری است.
 پیامبری که خدا از تماشای قد و بالای فهم او در پوست نمی گنجد.
می گویم:
 آنجا که مردانِ نام آورِ عرصه ی هیاهو به خانه ها خزیده اند،
یا مردانی که به تکه نانی و منصبی و منفعتی خود را خمیرِ حضرتِ نادوست کرده اند،
ظهور پیامبری از میان بانوان،
چه نمکین و شوق انگیز و بی اعوجاج است.
بانویی با شال سفید بر سر و انسانیتی عمیق در دل
و بُردی نافذ در کلام و پاهایی برای پیمودن و خسته نشدن.
محمد نوریزاد
تحلیلی از گاف سنگزاد 

من در این نوشته به پیشگاه پیامبری سر فرود آورده ام که
 معجزه اش: انسانیت
کتابش: مردم
و سخنش پایداری است.

·        کتاب پیامبر سپید شال، نه کتاب معمولی، بلکه مردم است.

·        منظور محمد نوریزاد از مفهوم «مردم» چیست؟

1
کتابش: مردم

·        احتمال آن می رود که نوریزاد، به پیروی از اجامر و اوباش امپریالیستی مفهوم مدرن و مد روز و بی محتوای «دموکراسی» بورژوائی واپسین را در مد نظر داشته باشد:
·        چون ترجمه مفهوم دموکراسی به فارسی، مردم سالاری است.

2
کتابش: مردم

·        کتاب اما در عین حال حاوی دانش است و دانش عبارت است از تجربه شخصی و نوعی (تاریخی ـ بشری) جمعبندی شده و تحریر یافته.
·        شاید منظور نوریزاد این باشد که پیامبر سپید شال به ساز مردم می رقصد.
·        آن می گوید و آن می کند که مردم می خواهند.
·        یعنی مطیع دربست مردم است.

·        اما منظور مشخص نوریزاد از مردم چیست؟

3
کتابش: مردم

·        احتمال آن هم می رود که منظور نوریزاد از مردم، طبقه مرفه موسوم به طبقه متوسط (بورژوازی)  شمال شهرنشین باشد.
·        بدین طریق، از ماهیت طبقاتی پیامبر پرده برمی افتد:
·        پیامبر نوریزاد نه نماینده توده های مولد و زحمتکش بی همه چیز، بلکه نماینده طبقات اجتماعی مرفه، ملی ـ مذهبی، لائیک و شیک و پیک است.

4
و سخنش پایداری است.

·        نوریزاد و نه فقط نوریزاد، ظاهرا یا نمی تواند منظور خود را درست و دقیق فرمولبندی کند تا خواننده مجبور به خیالبافی نشود و یا قصد عوامفریبی دارد و نمی خواهد منظور خود را بروشنی و صراحت تبیین دارد.
·        همه این لاطائلات که نوریزاد تحویل نون های ترحم انگیز خود می دهد، مبهم و ناروشن و نادقیق اند.
·        جفنگ به معنی حقیقی کلمه اند:
·        نه انسانیت را می توان اعجاز جا زد، نه مردم را می توان کتاب تصور کرد و نه جمله «سخنش پایداری است» را می توان معنی کرد.

·        عوامفریب و شیاد که حتما نباید کفتر از کلاه بیرون آورد.

5
و سخنش پایداری است.

·        شاید منظور نوریزاد این باشد که پیامبر سپید شال مظهر پایداری و مقاومت است.
·        چون پیامبر اسلام هم مظهر مقاومت و پایداری بود.
·        ماجرای ابولهب، مهاجرت پیامبر اسلام، قصه غار و عنکبوت و کفتر و غیره  معروف خاص و عام است.

·        سخن مادران و پدران پیر و خواهران و برادران جوان ما هم می توانست پایداری باشد و می توانستند از پل صراط جهنم اوین بگذرند، اگر حامیانی از قماش حامیان پیامبر سپید شال می داشتند.
·        کسی به حقوق بشر و دموکراسی نیندیشید و کسی به آنها جایزه غیابی نداد و به حمایت از آنها سینه سپر نکرد.
·        در نهایت معصومیت و مظلومیت خرد و خراب و نابود شدند و در غیاب آنها پیامبرتراشان بیسواد و پیامبران قلابی یکه تاز میدان شدند.

6
پیامبری که خدا از تماشای قد و بالای فهم او در پوست نمی گنجد.

·        آدم اندک اندک دلش به حال خدا هم می سوزد که کسانی بدون کمترین تأملی آبرویش را در ملأ عام می ریزند:
·        قد و بالای فهم دیگر به چه معنی است، تا خدائی برایش دل غشه رود؟
·        پیامبر سپید شال که سهل است، روشنفکریت جهنم یأجوج و مأجوج بویژه در این سی سال، به همه چیز رسیده اند، مگر به فهم و فراست.

·        در خطه عه هورا قحط فهم و فراست است.
·        مثال نمونه اش همین جفنگیات نوریزاد و همین سطح نازل شعور نون های نوریزاد است که بدون تأملی جفنگیات او را و بدتر از او را تکثیر و توزیع و تبلیغ می کنند.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر