۱۳۹۰ مهر ۱, جمعه

راجع به موضعمندی

سمبل موضعمندی
ارنست تلمن (1886 ـ 1944)
از اعضای رایشتاگ در جمهوری وایمار (1924 ـ 1933)
رهبر حزب کمونیست آلمان (1925 ـ 1933)
در سال 1933 از سوی گستاپو بازداشت می شود.
11 سال در سلول انفرادی بسر می برد.
در سال 1944 به دستور آدولف هیتلر تیرباران می شود.

قصه های آقای کوینر
برتولت برشت
برگردان میم حجری

سمبل خردمندی

• خردمندی یکی از پیامدهای موضعمندی است.

• از آنجا که خردمندی آماج موضعمندی نیست، نمی توان کسی را به تقلید از موضع خود برانگیخت.

• بدان سان که من می خورم، شما نخواهید خورد.
• ولی اگر شما بدان سان که من می خورم، بخورید، برای تان سودمند خواهد بود.

• من می گویم:
• «موضع هرکس تعیین کننده کردار او ست!»

• شاید چنین باشد.
• ولی برای اینکه چنین باشد، ضرورت های لازم باید تنظیم شوند.

• اندیشنده گفت:
• «اغلب می بینم که من موضع پدرم را اتخاذ می کنم.
• اما کردار پدرم را پیشه نمی کنم.

• چرا من به انجام کردارهای دیگر روی می آورم؟

• برای اینکه اکنون ضرورت های دیگری حاکم اند.

• ولی می بینم که مواضع جانسخت تر و دیرمان تر از شیوه عمل و یا شیوه کردار اند.

• مواضع در مقابل ضرورت ها مقاومت به خرج می دهند.

• کسی که نمی خواهد وجهه خود را ببازد، فقط یک کار می تواند بکند.

• اگر او نتواند بر ضرورت ها تن در دهد، به آسانی فرو می رود.


اما اگر او موضعمند باشد، می تواند خیلی کارها کند، بی آنکه وجهه خود را ببازد.

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر