پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
رفتار
ادامه
· بر طبق تئوری حضرات، روندهای یادگیری نقش بزرگتری بازی می کنند.
۱۷
· روندهای یادگیری اینتراکسیون های قبلی را و دانش تجربی حاصل از آنها را به شیوه های رفتاری فعلی وساطت می کنند.
۱۸
· تئوری یادگیری و تئوری رفتار در یکدیگر جاری می شوند.
· از این رو، رفتار به مثابه محصول (فراورده) یادگیری و انجام یادگیری تلقی می شود و یادگیری نیز فقط در رفتار عرض اندام می کند.
۱۹
· مالوسکی با توسل به تئوری هومنس و سنت روان شناسی بیهیویوریستی (رفتارگرایی) می کوشد تا از مفهوم رفتار، پایه عام واحدی برای همپیوندی (اینتگراسیون) کلیه علم اجتماعی استخراج کند.
۲۰
· از مفهوم رفتار بهره های درخور گرفته می شود.
· برای اینکه به مدد آن می توان از وابستگی های عام، آنسان که هومنس فرمولبندی کرده، انبوهی از احکام، توضیحات و یا پیشگویی های خاص سرهم بندی کرد و به استقرای نظراتی راجع به شرایط مشخص مربوطه نایل آمد.
۲۱
· مالوسکی، علوم نظری مربوط به رفتار انسانی را به مثابه سیستمی از احکام تلقی می کند:
· «آن سان که احکام عام انگشت شماری را و معمولا تعدادی از نظرات دیگر راجع به شرایط موجود را می توان از احکام عام استقراء کرد.»
· (استقراء به عنوان مثال:
· اگر باران ببارد، خیابان خیس می شود.
· خیابان خیس است.
· پس باران باریده است.
· اما اینکه خیابان به دلایل دیگری هم می تواند خیس باشد، برای استقراء مهم نیست.
· مترجم)
۲۲
· ه. آلبرت هم برنامه همپیوندی (اینتگراسیون) علوم اجتماعی مبتنی بر مفهوم رفتار مشابهی را نمایندگی می کند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر