۱۳۹۹ بهمن ۱۶, پنجشنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۸۳۲)

Unziemliches Verhalten

 پروفسور دکتر 

ولفگانگ ایشهورن

اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت

و

دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین 

 

رفتار

ادامه

 

۱۶

·    بر طبق تئوری حضرات، روندهای یادگیری نقش بزرگتری بازی می کنند. 

 

۱۷

·    روندهای یادگیری اینتراکسیون های قبلی را و دانش تجربی حاصل از آنها را به شیوه های رفتاری فعلی  وساطت می کنند.

 

۱۸

·    تئوری یادگیری و تئوری رفتار در یکدیگر جاری می شوند.

·    از این رو، رفتار به مثابه محصول (فراورده) یادگیری و انجام یادگیری تلقی می شود و یادگیری نیز فقط در رفتار عرض اندام می کند.

 

۱۹

·    مالوسکی با توسل به تئوری هومنس و سنت روان شناسی بیهیویوریستی (رفتارگرایی) می کوشد تا از مفهوم رفتار، پایه عام واحدی برای همپیوندی (اینتگراسیون) کلیه علم اجتماعی استخراج کند.

 

۲۰

·    از مفهوم رفتار بهره های درخور گرفته می شود.

·    برای اینکه به مدد آن می توان از وابستگی های عام، آنسان که هومنس فرمولبندی کرده، انبوهی از احکام، توضیحات و یا پیشگویی های خاص سرهم بندی کرد و به استقرای نظراتی راجع به شرایط مشخص مربوطه نایل آمد.

 

۲۱

·    مالوسکی، علوم نظری مربوط به رفتار انسانی را به مثابه سیستمی از احکام تلقی می کند:

·    «آن سان که احکام عام انگشت شماری را و معمولا تعدادی از نظرات دیگر راجع به شرایط موجود را می توان از احکام عام استقراء کرد.»

 

·    (استقراء به عنوان مثال:

·    اگر باران ببارد، خیابان خیس می شود.

·    خیابان خیس است.

·    پس باران باریده است.

·    اما اینکه خیابان به دلایل دیگری هم می تواند خیس باشد، برای استقراء مهم نیست.

·    مترجم)

 

۲۲

·    ه. آلبرت هم برنامه همپیوندی (اینتگراسیون) علوم اجتماعی مبتنی بر مفهوم رفتار مشابهی را نمایندگی می کند.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر