پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
رفتار
ادامه
۵
· رواج نیرومند مفهوم رفتار در جامعه شناسی معاصر بورژوایی، گشتاوری (ممانی) از گرایشی است که کم و بیش مستقیم مبنای امپیریستی و پسیکولوژیکی (تجربه گرایی و روانشناسی) دارد.
۶
· مهمترین جریان از این نقطه نظر از مفهوم بیهیوریستی (رفتارگاریی) رفتار شروع به کار می کند.
۷
· روان شناسی بیهویوریستی خود را به آنالیز (تجریه و تحلیل) شیوه های رفتاری محدود می سازد که برای شاهدان برونی قابل مشاهده اند.
۸
· روان شناسی بیهویوریستی مفاهیم تحریکات و واکنش ها را و قوانین وابستگی میان تحریکات و واکنش ها را به عنوان مفاهیم اساسی خود برمی گزیند.
۹
· روان شناسی بیهویوریستی رفتار ارگانیسم (اندام) را به مثابه فونکسیون هم تحریکات لحظه ای ارگانیسم و هم تحریکات مؤثر افتاده ماقبل تاریخی بر ارگانیسم مؤثر می داند. (یادگیری)
· هوف اشتتر
۱۰
· جورج کاسپار هومنس مهم ترین و متنفذترین نماینده ترکیبی از شیوه های رفتاری بیهیویوریستی و سوسیولوژیکی (جامعه شناسی) بورژوایی، بر این مبنا رفتار اجتماعی را به مثابه مبادله اکتیویته (فعالیت آگاهانه) میان دو نفر در تحلیل نهایی تفسیر می کند که برای فرد مربوطه کم و بیش سودمند و یا پرهزینه است.
۱۱
· میزان و نوع رفتار به نظر هومنس وابسته به میزان و نوع پاداش (سود) و جریمه ای (زیانی) است که به همراه دارد.
۱۲
· تئوری جورج کاسپار هومنس عمدتا از فرمولبندی تعدادی از وابستگی های فونکسیونال (کارکردی) عام از انواع زیر تشکیل می یابد:
· اگر شرایط تحریکی معینی در گذشته سبب کسب پاداش (سود) بابت رفتار معینی بوده باشد، احتمال تکرار همان رفتار می رود و رفتار فعلی به همان اندازه بیشتر به رفتار قبلی در گذشته شباهت پیدا می کند و یا هر چه بیشتر او بابت شیوه های رفتار شخص دیگر داداش (سود) کسب کرده باشد، همان رفتار را برمی انگیزد و الی آخر.
۱۳
· جورج کاسپار هومنس چنین احکامی را برای توضیح و پیشگویی نتایج پژوهشی و برای توصیف اینتراکسیون های واقعی مورد استفاده قرار می دهد.
۱۴
· ما اینجا با نتایج و مواردی سر و کار پیدا می کنیم که در گروه های نسبتا کوچک مطرح می شوند.
۱۵
· استندنباخ نیز مدل مشابهی توسعه می دهد.
· البته با استفاده از افکار اساسی پارسونس راجع به سمتگیری فرد عمل کننده نسبت به بخش های سیستم های اجتماعی.
· مراجعه کنید به عمل
عمل
جامعه شناسی
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/3644
پایان
عمل
فلسفی
https://hadgarie.blogspot.com/2019/07/blog-post_759.html
پایان
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر