۱۳۹۹ مرداد ۱۶, پنجشنبه

پروا و پرواز و پارس و پرخاش (۳۷۲)

جمعبندی

از
مسعود بهبودی

بیا و کشتی ما در خط خلیج انداز
غریو و لوله در جان شیخ گیج انداز

این هم دلیلی بر اقتصاد دانی استادم دهخدا
سیف الاقتصاد

« " سیر از گرسنه خبر نداره" مگر سرمایه دارهای ما كه برای هفت هشت هزار خانوادة غارت زده لخت وعور و گرسنه بروجرد و لرستان وهمدان و كرمانشاهان و توابع چهارتا بخاری در چهار مسجد گذاشته اند كه در هر بخاری اقل كم روزی دو تومن هیزم می سوزد»

علی اكبر دهخدا : «چرند پرند»

۱
این سخن دهخدا در چرند و پرند
طنزی است
که
تجار سنتی و مذهبی طویله
را
نشانه گرفته است.

۲
امثال عسگر اولادی ها را

۳
این طنز دهخدا
کم ترین ربطی
به اقتصاد و علم الاقتصاد
ندارد

۴
ضمنا منظور از اقتصاد چیست؟

۵
این ضرب المثل «سواره از پیاده خبر ندارد، سیر از گرسنه»
را
هر دهاتی دهات ایران می دانند و بر زبان می رانند.

۶
بنابرین
همه دهاتی های دهات جماران
باید
اکونومیست های تمامعیار باشند


درنگی در ضرب المثل ها

میگن
هر کس می بخورد به جهنم خواهد رفت
جهنمی که سکنه اش مست باشند
از بهشتی که سکنه اش پست باشند
بهتر است.
حریف

۱
اولا
به جهنم برده شدن مست
و
به
جنت برده شدن پست
در بهترین حالت
از فرامین اخلاقی ـ مذهبی است
برای امر به معروف و نهی از منکر است.

۲
یعنی
برای دعوت کردن اعضای جامعه به پرهیز از مستی و گروش به پستی است.

۳
مثلا
خمینی و خلخالی و خامنه ای و تمساح یزدی و جنتی جذامی
اهل جنت اند و پست اند و نان خونالوده می خورند و خورده اند.
اما لب به مشروبات الکلی نمی زنند و نزده اند.

اگر تیز بنرگیم
نه
پست
بلکه اعضای طبقه حاکمه انگل و استثمارگرند.

۴
ثانیا
جهنم و جنت
خرافه اند و وجود واقعی ندارند.

۵
ثالثا
طبقه بندی ادم ها به مست و پست
خود خرافه ای دیگر است.

۶
رابعا طبقه بندی مذهبی و خرافی و لومپنیستی ادم ها به مست و پست
در نهایت
همان طبقه بندی نیچه ئیستی ـ فاشیستی ـ راسیستی ـ انتی سیمیتیستی (یهودی ستیزی) آدم ها به عالی و پست است
و
هدف از آن
انکار برابری اعضای جامعه
و
بهانه تراشی برای شعله ور سازی مبارزه طبقاتی از بالا و بر افروختن کوره کینه های بی پایه خواهر و برادر ستیزانه و جنگ های بیدادگرانه است.

۷
ابنای بشر
بی اعتنا به تفاوت های تصادفی و سطحی و صوری و بند تنبانی
برابر و خواهر و برادرند.

۸
تنها تفاوت میان آنان در سیستم جامعتی مبتنی بر تقسیم اجتماعی کار است:
یکی بقال است و دیگری حمال
یکی کارگر است و دیگری پیشه ور
یکی شاعر است و دیگری شاطر
یکی عالم است و دیگری فیلسوف
و همه با هم برابرند


قبل از تحریر فکری باید به تعلیم فوت و فن تفکر خطر کرد.

مبارزه طبقاتی میراث بنیان گذاران سوسیالیسم علمی است
حریف

۱
اولا
به قول کلاسیک های مارکسیسم و شخص شخیص مشد انگلس
کاشفین مبارزه طبقاتی
اقتصاددانان کلاسیک بورژوایی
ریکاردو و اسمیث بوده اند.

۲
ثانیا
مبارزه طبقاتی امری اوبژکتیو و عینی است و نه سوبزکتیو تا تحت تملک کسی در آید و به میراث نهاده شود.

۳
مبارزه طبقاتی همزاد جامعه طبقاتی است.

۴
به قول کلاسیک ها
مبارزه میان برده و برده دار
رعیت و فئودال
حتی نوچه و استاد کار
پرولتاریا و بورژوازی
...
فرم هایی از مبارزه طبقاتی اند

۵
ثالثا
مبارزه طبقاتی سه فرم اصلی و اساسی دارد:
اقتصادی مثلا اعتصاب کارگران، تلاش در راه افزایش سطح دستمزد و یا کاهش ساعات کار
سیاسی مثلا شرکت در تظاهرات، انتخابات، انقلابات
ایده ئولوژیکی مثلا هماندیشی

۶
هر کامنتی که دایرة المعارف روشنگری می نویسد
هر شعری که تحلیل می کند
هر مطلبی که ترجمه و منتشر می کند
حتی
هر لطیفه ای که نقل می کند
مبارزه طبقاتی است.

۷
خلایق قبل از تحریر مطلب
بهتر است به تعلیم تفکر خطر کنند تا هم رستگار شوند و هم خرابکاری و خر پروری نکنند


نظر برشت راجع به کسب و کارها

بانک زنی کسب و کار ناشی جماعت است.
حرفه ای جماعت به تأسیس بانک مبادرت می ورزند.


گفت و گوی دوستانه میان مش دونالد با مش سعود

مش دونالد:
نظرت راجع به ونزوئلا چیه؟

مش سعود:
مادورو ناشی (دیله تانت) است.
من اگر جای او بودم
خوان قایدو
را
در سفارت خانه ای
شقه شقه می کردم.


این حرف ها باید نقد شوند و نه نقل

رادیکال بودن یعنی دست به ریشه بردن
و
نه
واله شاخه بودن

ادامه دارد.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر