۱۳۹۹ مرداد ۲۲, چهارشنبه

خرد ـ انسان ـ تاریخ (۱۷۵)

·

 

پروفسور دکتر مانفرد بور

برگردان

شین میم شین

 

فصل هشتم

بخش اول


یوهان گوتلیب فیشته 
(۱۷۶۲ ـ ۱۸۱۴)
یکی از برجسته ترین نمایندگان ایدئالیسم آلمانی 
 

 

۱۸

·     فیشته جزو آن دسته از متفکران آلمانی بوده است که مسئله اساسی دوران را یعنی روند گذار از فئودالیسم به کاپیتالیسم را می شناخته و در آثارش از آن نام برده است.

·     (اشترایسند، «یوهان گوتلیب فیشته و تاریخ آلمان»، ۱۹۶۳، ص ۳۲)

 

۱۹

·     عظمت فیشته مبتنی بر این است.

 

۲۰

·     فیشته اما در آثار خود، همزمان وابسته به شرایط جامعتی و شرایط اجتماعی و سنن فکری ئی بود که با مرحله توسعه جامعه بورژوایی نایله با انقلاب فرانسه (۱۷۸۹) مطابقت نداشت:

·     «اوضاع آلمانی» (نکبت آلمانی)

 

۲۱

·     تضاد میان توسعه ملی و بین المللی خود جامعه بورژوایی است که ذاتی آثار فیشته است.

 

۲۲

·     هم گشتاورهای (ممان های) مثبت آثار فیشته و هم گشتاورهای منفی آن را به کمک این تضاد می توان توضیح داد.

 

۲۳

·     به همین دلیل آثار فیشته را نه با حرکت از «مسیر سنگلاخ و سنگلاخ تر» توسعه در آلمان آن زمان، بلکه با توجه به «منطق عینی» روند گذار از فئودالیسم به کاپیتالیسم در فرانسه (نامه انگلس به مرینگ، مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد ۳۹، ص ۹۹)،  باید در نظر گرفت که خود فیشته از ان به راه می افتاد (که مبدأ حرکت فیشته بود) و در تلاش کشف معنای آن بود و از منظر آن فیشته به انتقاد از واقعیت آلمان زمان خود می پرداخت، که به آناکرونیسم های (نامعاصریت های) تاریخی سرشته بود.

 

۲۴

·     آنچه که در رابطه با فیشته معتبر است، شامل حال مجموعه فلسفه بورژوایی کلاسیک آلمان نیزمی شود.

 

۲۵

·     فلسفه بورژوایی کلاسیک آلمان، بدون چالش پربار با سرمشق فرانسوی اش، قابل تصور نیست.

 

۲۶

·     روابط فلسفه بورژوایی کلاسیک آلمان با انقلاب فرانسه یکی از موتیوهای (انگیزه های) حامل و مسلط آن است و شناخت انقلاب فرانسه برای فهم فلسفه بورژوایی کلاسیک آلمان و توضیح آن صرفنظر ناپذیرند.

 

۲۷

·     تحریف فلسفه بورژوایی کلاسیک آلمان توسط تاریخ نگاری بورژوایی با انکار و یا تحقیر این روابط آن با انقلاب فرانسه شروع شده است.

 

۲۸

·     از آنجا که خود متفکرین فلسفه بورژوایی کلاسیک آلمان، به این پیوند وقوف داشتند، خود را با روند تاریخی (انقلاب فرانسه) دمساز می دانستند.

 

۲۹

·     این حقیقت امر به میزان ستایش انگیزی در مورد فیشته مصداق دارد.

 

ادامه دارد.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر