۱۳۹۹ مرداد ۲۹, چهارشنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۷۰۹)

Sozialpsychologie-Konzept als eine Gruppe von verbundenen Netzwerk ...
 
پروفسور دکتر 
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت 
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین
 

 روان شناسی اجتماعی مارکسیستی ـ لنینیستی

(سوسیال ـ پسیکولوژی مارکسیستی ـ لنینیستی)

ادامه

 

۸

·    نحوه و نوع پاسخ به این مسئله (انسانتصویر) معلوم است.

·    به این مسئله باید در وابستگی سختگیرانه به مناسبات جامعتی هر زمان معین مربوطه، پاسخ داده شود.  

 

۹

·    مارکسیسم ـ لنینیسم حاوی چنین احکامی (حاوی سیستمی از احکامی است که راجع به «ماهیت انسان» ساخته و یا صادر می شوند) که دو حکم آن به مثابه پایه فلسفی روان شناسی اجتماعی حائز اهمیت خاصی اند:

 

الف

·    این حکم اولا در فرم عامش عبارت است از اینکه انسان موجودی جامعتی است.

·    انسان «آنسامبلی (ارکستری) از مناسبات جامعتی» است.

·    (مارکس، «تز ششم در تزهایی راجع به فویرباخ»

 

ب

·    حکم دوم عبارت است از اینکه انسان موجودی است که به طرز کوشا (به ترفند کار) طبیعت و جامعه را تغییر می دهد.

·    «کردوکار آگاهانه آزاد» به مثابه «خصلت نوعی» انسان

·    (مارکس)

 

۱۰

·    فرم خاص این تزهای عام برای جامعه سوسیالیستی و کمونیستی در تحول هنجارین (نرماتیو) شان به دو آماجگزاری مرتبط به هم جامعه سوسیالیستی منجر شده است:

 

الف

·    انطباق (مطابقت یابی) گرایشی حوایج و منافع جامعتی، کلکتیو و فردی .

 

ب

·    تبدیل گرایشی کردوکار کاری به «اولین نیاز» انسان ها.

 

۱۱

·    این آماجگزاری هنجارین (نرماتیو) اساسا دورنمای (پرسپکتیو) واقعی روان شناسی اجتماعی مارکسیستی ـ لنینیستی است.

 

۱۲

·    این دو تز اساسی هم در مفهوم  همکاری و هم در واقعیت امر همکاری (تعاون) به معنی فوق الذکر به طرز سهل الفهمی به وحدت می رسند:

·    هر اکت (عمل) تأثیر متقابل مبتنی بر همکاری (تعاونی) میان افراد، بیانگر ماهیت جامعتی انسان از سویی و همزمان بیانگر «کردوکار آگاهانه آزاد» انسان ها ست، که البته تنها تحت مناسبات تولیدی سوسیالیستی قابل تحقق (واقعیت یابی، جامه عمل پوشی) است.

 

ادامه دارد.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر