۱۳۹۹ مرداد ۲۶, یکشنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۷۰۶)

Sozialpsychologie-Konzept als eine Gruppe von verbundenen Netzwerk ...
 
پروفسور دکتر 
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت 
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین
 

 روان شناسی اجتماعی مارکسیستی ـ لنینیستی

(سوسیال ـ پسیکولوژی مارکسیستی ـ لنینیستی)

ادامه

 

تاریخمسئله روان شناسی اجتماعی  

 

۱

·     تاریخمسئله روان شناسی اجتماعی ماهیتا و عمدتا قبل از به رسمیت شناسی (جا افتادن) روان شناسی اجتماعی  به مثابه رشته مستقلی در روان شناسی شروع شده است.

 

۲

·     روان شناسی اجتماعی را می توان به دو خط تکاملی زیر طبقه بندی کرد: 

 

الف

·     خط تکاملی مارکسیستی روان شناسی اجتماعی    

 

ب

·     خط تکاملی غیرمارکسیستی، یعنی بورژوایی روان شناسی اجتماعی 

 

۳

·    پیش شرط خط تکاملی مارکسیستی روان شناسی اجتماعی به شرح زیر بوده است:

 

الف

·    فرمولبندی تزهای اساسی فلسفه و اقتصاد سیاسی مارکسیستی  در آثار مارکس و انگلس

 

ب

·    تداوم تزهای اساسی فلسفه و اقتصاد سیاسی مارکسیستی   در توسعه مارکسیسم توسط ولادیمیر لنین

 

پ

·    تداوم تزهای اساسی فلسفه و اقتصاد سیاسی مارکسیستی   قبل از همه در نتایج مبارزه طبقاتی انقلابی طبقه کارگر    

 

ت

·    تداوم تزهای اساسی فلسفه و اقتصاد سیاسی مارکسیستی   در نتایج ساختمان موفقیت آمیز جامعه سوسیالیستی   

 

۳

·    در کاپیتالیسم طرز تفکرپسیکولوژیکی ـ اجتماعی بورژوایی (و طرز تفکر پسیکولوژیکی ـ اجتماعی طور کلی) بنا بر حوایج اساسی طبقه حاکمه تشکیل می شود و در وهله اول در علوم زیر فرم کسب می کند:

 

الف

·    در اقتصاد ملی

ب

·    در آموزه دولت

پ

·    در آموزه حقوق

ت

·    در فلسفه و غیره

 

۴

·    در تمییز (متمایزسازی) خام می توان میان سه طرح از طرز تفکر  پسیکولوژیکی ـ اجتماعی بورژوایی تفاوت قایل شد که در آنها مسئله گزاری خاصی بنا بر مناسبت (رابطه) فرد و جامعه و راه حل (چه بسا تدافعی ـ توجیهی، طرفدارانه از سرمایه داری) خاصی برای آن مسئله عرضه شده است.

 

۵

·    طرز تفکر پسیکولوژیکی ـ اجتماعی  بورژوایی به لحاظ توالی زمانی نخست با طرح هایی از لاتساروس (لازاروس) و اشتاین هال تحت عنوان «روان شناسی خلق ها» (۱۸۶۰) وارد صحنه می شود.

 

۶

·    این مکتب به فرضیه بندی چیزی به نام «روح ماورای فردی» می پردازد که سیستم اجتماعی «خلق» تابع آن است.

 

۷

·    این مکتب به لحاظ فلسفی واریانتی (نوعی) از ایدئالیسم عینی است.

 

۸

·    هدف حضرات از درک (نظریه) «خلق» به مثابه تنها کلیت اجتماعی متعالی که همه چیز جامعه تابع آن است، بی تردید، ماستمالی و استتار مناسبات طبقاتی به مدد این طرح غلط از ساختار جامعه است.

 

·    (ما با مفهوم «خلق» کذایی در ادبیات فاشیستی، فئودالی – فوندامنتالیستی، فدایی و آوانتوریستی چپ و غیره نیز آشنا می شویم.

·     هدف این جریانات ضد خلقی، انکار ساختار طبقاتی جامعه و تعلقات طبقاتی اعضای جامعه است. مترجم)

 

۹

·    البته در روان شناسی اجتماعی و جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی نیز بررسی ساختارهای روانی و روحیات قومی (اتنیکی) که به طور تاریخی تشکیل شده اند، به عنوان وظیفه مشروع دنبال می شود.

 

·    مراجعه کنید به بررسی های مقایسه ای درونفرهنگی که در حال حاضر صورت می گیرند.

 

۱۰

·    با این تفاوت که این مسائل فقط بر پایه طرح جامعتی  مارکسیستی ـ لنینیستی قابل حلند.

 

۱۱

·    در اواخر قرن ۱۹، «روان شناسی توده ها» به مثابه شعبه دیگری از روان شناسی اجتماعی بورژوایی توسط تارده، سیژل، لو بن و غیره تشکیل شد که کماکان رواج دارد.

 

۱۲

Psychologie der Massen: Amazon.de: Le Bon, Gustave: Bücher

·    خصلت تدافعی ـ توجیهی آن در اثر لو بن تحت عنوان «روان شناسی توده ها» (۱۸۹۵)، بالاخص آشکار می گردد.

 

۱۳

·    در این اثر لو بن، برخورد تحقیرآمیز بر به اصطلاح توده ها تبیین می یابد.

·    منظور لو بن، مبارزه طبقاتی بورژوازی بر ضد مبارزات اعتصابی نیرومند پرولتاریا در آن سال ها ست.

 

۱۴

·    افکار مربوط به روان شناسی توده ها کماکان به مثابه دلایلی بر ضد جنبش کارگری، قبل از همه در تئوری های بورژوایی توده ـ نخبه که ذاتی هر «روان شناسی توده ها» است، مورد استفاده قرار می گیرند.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر