اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
روان شناسی اجتماعی مارکسیستی ـ لنینیستی
(سوسیال ـ پسیکولوژی مارکسیستی ـ لنینیستی)
ادامه
تاریخمسئله روان شناسی اجتماعی
۱
· تاریخمسئله روان شناسی اجتماعی ماهیتا و عمدتا قبل از به رسمیت شناسی (جا افتادن) روان شناسی اجتماعی به مثابه رشته مستقلی در روان شناسی شروع شده است.
۲
· روان شناسی اجتماعی را می توان به دو خط تکاملی زیر طبقه بندی کرد:
الف
· خط تکاملی مارکسیستی روان شناسی اجتماعی
ب
· خط تکاملی غیرمارکسیستی، یعنی بورژوایی روان شناسی اجتماعی
۳
· پیش شرط خط تکاملی مارکسیستی روان شناسی اجتماعی به شرح زیر بوده است:
الف
· فرمولبندی تزهای اساسی فلسفه و اقتصاد سیاسی مارکسیستی در آثار مارکس و انگلس
ب
· تداوم تزهای اساسی فلسفه و اقتصاد سیاسی مارکسیستی در توسعه مارکسیسم توسط ولادیمیر لنین
پ
· تداوم تزهای اساسی فلسفه و اقتصاد سیاسی مارکسیستی قبل از همه در نتایج مبارزه طبقاتی انقلابی طبقه کارگر
ت
· تداوم تزهای اساسی فلسفه و اقتصاد سیاسی مارکسیستی در نتایج ساختمان موفقیت آمیز جامعه سوسیالیستی
۳
· در کاپیتالیسم طرز تفکرپسیکولوژیکی ـ اجتماعی بورژوایی (و طرز تفکر پسیکولوژیکی ـ اجتماعی طور کلی) بنا بر حوایج اساسی طبقه حاکمه تشکیل می شود و در وهله اول در علوم زیر فرم کسب می کند:
الف
· در اقتصاد ملی
ب
· در آموزه دولت
پ
· در آموزه حقوق
ت
· در فلسفه و غیره
۴
· در تمییز (متمایزسازی) خام می توان میان سه طرح از طرز تفکر پسیکولوژیکی ـ اجتماعی بورژوایی تفاوت قایل شد که در آنها مسئله گزاری خاصی بنا بر مناسبت (رابطه) فرد و جامعه و راه حل (چه بسا تدافعی ـ توجیهی، طرفدارانه از سرمایه داری) خاصی برای آن مسئله عرضه شده است.
۵
· طرز تفکر پسیکولوژیکی ـ اجتماعی بورژوایی به لحاظ توالی زمانی نخست با طرح هایی از لاتساروس (لازاروس) و اشتاین هال تحت عنوان «روان شناسی خلق ها» (۱۸۶۰) وارد صحنه می شود.
۶
· این مکتب به فرضیه بندی چیزی به نام «روح ماورای فردی» می پردازد که سیستم اجتماعی «خلق» تابع آن است.
۷
· این مکتب به لحاظ فلسفی واریانتی (نوعی) از ایدئالیسم عینی است.
۸
· هدف حضرات از درک (نظریه) «خلق» به مثابه تنها کلیت اجتماعی متعالی که همه چیز جامعه تابع آن است، بی تردید، ماستمالی و استتار مناسبات طبقاتی به مدد این طرح غلط از ساختار جامعه است.
· (ما با مفهوم «خلق» کذایی در ادبیات فاشیستی، فئودالی – فوندامنتالیستی، فدایی و آوانتوریستی چپ و غیره نیز آشنا می شویم.
· هدف این جریانات ضد خلقی، انکار ساختار طبقاتی جامعه و تعلقات طبقاتی اعضای جامعه است. مترجم)
۹
· البته در روان شناسی اجتماعی و جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی نیز بررسی ساختارهای روانی و روحیات قومی (اتنیکی) که به طور تاریخی تشکیل شده اند، به عنوان وظیفه مشروع دنبال می شود.
· مراجعه کنید به بررسی های مقایسه ای درونفرهنگی که در حال حاضر صورت می گیرند.
۱۰
· با این تفاوت که این مسائل فقط بر پایه طرح جامعتی مارکسیستی ـ لنینیستی قابل حلند.
۱۱
· در اواخر قرن ۱۹، «روان شناسی توده ها» به مثابه شعبه دیگری از روان شناسی اجتماعی بورژوایی توسط تارده، سیژل، لو بن و غیره تشکیل شد که کماکان رواج دارد.
۱۲
· خصلت تدافعی ـ توجیهی آن در اثر لو بن تحت عنوان «روان شناسی توده ها» (۱۸۹۵)، بالاخص آشکار می گردد.
۱۳
· در این اثر لو بن، برخورد تحقیرآمیز بر به اصطلاح توده ها تبیین می یابد.
· منظور لو بن، مبارزه طبقاتی بورژوازی بر ضد مبارزات اعتصابی نیرومند پرولتاریا در آن سال ها ست.
۱۴
· افکار مربوط به روان شناسی توده ها کماکان به مثابه دلایلی بر ضد جنبش کارگری، قبل از همه در تئوری های بورژوایی توده ـ نخبه که ذاتی هر «روان شناسی توده ها» است، مورد استفاده قرار می گیرند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر