پروفسور
دکتر مانفرد بور
برگردان
شین میم شین
II
فنومنولوژی بمثابه جریان فلسفی بورژوائی
واپسین آلمانی
۱
·
فنومنولوژی ـ
بمثابه یک جریان فلسفی بورژوائی واپسین آلمانی ـ توسط هاسرل بنیانگذاری می شود.
·
(ما
میان بورژوازی
آغازین انقلابی و مترقی و بورژوازی
واپسین ضد انقلابی و ارتجاعی تفاوت قائل می شویم که از هر نظر با
هم تفاوت و تضاد دارند. مترجم)
۲
·
فنومنولوژی در
نقطه عطف قرن (۱۹ ـ ۲۰) در رابطه با روی برتافتن فلسفه بورژوائی واپسین آلمانی از
نئوکانتیانیسم توسعه یافته و تدوین می گردد.
·
مراجعه
کنید به کانتیانیسم
و نئوکانتیانیسم در
تارنمای دایرة المعارف روشنگری.
۳
·
محتوای اصلی
این روی برتافتن فلسفه بورژوائی از نئوکانتیانیسم به
شرح زیر بود:
الف
·
جایگزین
ساختن اسالیب
(متدهای) معرفتی راسیونالیستی آننئوکانتیانیسم، با اسالیب
معرفتی ایراسیونالیستی
·
جایگزین
ساختن اسالیب
خردگرا با اسالیب
خردستیز.
· مراجعه
کنید به اسلوب
(متد)، ایراسیونالیسم (خردستیزی) در تارنمای دایرة المعارف روشنگری.
ب
·
کوشش
در جهت از بین بردن ایدئالیسم ذهنی نئوکانتیانیسم با
تشکیل یک عینیت کاذب، بمثابه پیش شرایط لازم برای تشکیل یک جهان بینی
ایراسیونالیستی (خردستیز) که محافل وسیعی از روشنفکران را در برگیرد.
۴
·
فنومنولوژی ـ قبل
از همه و قبل از هر چیز ـ اختراع یک «اسلوب و یا متد معرفتی» ایراسیونالیستی
(خردستیز) را به
عهده می گیرد.
۵
·
فنومنولوژی
ضمنا برای مسائل جهان بینانه نقش درجه دوم قائل می شود.
۶
·
مسائل
جهان بینانه
مطروحه در فنومنولوژی، پس از جنگ جهانی از سوی جریانات فلسفی جانشین آن، یعنی
نئواونتولوژی و اگزیستانسیالیسم که شدیدا تحت تأثیر آن قرار دارند، تقبل و توسعه و
تکامل داده می شوند
·
مراجعه
کنید به اونتولوژی،
نئواونتولوژی، اگزیستانسیالیسم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری.
۷
·
با
توجه به اینکه هدف از فنومنولوژی عمدتا توسعه اسلوب و یا متد فلسفی ئی بود، اغلب
به جای سحن گفتن از
«فنومنولوژی» از «متد فنومنولوژیکی» سخن گفته می شود و هر دو عنوان می
توانند عملا به معنی واحدی به کار روند.
۸
·
هاسرل،
فنومنولوژی را
بمثابه اسلوب و یا متد فلسفی در دهه اول قرن بیستم ـ در وهله اول ـ بمثابه یک امر آکادمیک (دانشگاهی) بوجود
می آورد.
۹
·
بعدها شاگردان
و پیروان او،
فنومنولوژی را در جهت منافع بورژوازی واپسین و بر طبق نیازهای ایدئولوژیکی آن
توسعه می دهند و تکامل می بخشند.
10
·
شاگردان
هاسرل به شرح
زیر بوده اند:
الف
ماکس شلر
(۱۸۷۴ ـ ۱۹۲۸)
فیلسوف آلمانی
مؤلف آثاری در زمینه اتیک، فنومنولوژی
و آنتروپولوژی فلسفی
ملقب به «اولین مرد جنت فلسفه»
هایدگر ضمن تأیید لقب او، اعلام کرده که
همه فلاسفه قرن بیستم از آبشخور ماکس
شلر سیراب گشته اند و
او را قوی ترین قدرت فلسفی در آلمان مدرن،
اروپای معاصر و فلسفه معاصر نامیده است.
در سال ۱۹۵۴ کارول وژتیلا و بعدها پاپ
ژان پل دوم،
تز دکترای او را توسعه عنوان
«ارزیابی امکان تشکیل اتیک مسیحی بر پایه
سیستم ماکس شلر»
مورد مدافعه قرار دادند.
·
ماکس
شلر
ب
مارتین هایدگر
(۱۸۸۹ ـ ۱۹۷۶)
فیلسوف آلمانی در سنت فنومنولوژی
هاسرل، فلسفه حیات ویلهلم دیلتی، اگزیستانسیالیسم کیرکگارد
منتقد فلسفه غرب و توسعه درک جدیدی از
انسان و جهان
از ایدئولوگ های سینه چاک فاشیسم آلمان
·
مارتین
هایدگر
ت
·
فندر
پ
·
گایگر
ث
·
رایناخ
ج
·
بکر
۱۱
نیکولای هارتمن
(۱۸۸۲ ـ ۱۹۵۰)
فیلسوف و پروفسور فلسفه آلمانی
از اونتولوگ های بنیادی
نماینده رئالیسم انتقادی
از نوسازان مهم متافیزیک در قرن بیستم
آثار او:
اونتولوژی (۴ جلدی)
جلد اول: بنیانگذاری اونتولوژی
جلد دوم: امکان و واقعیت
جلد سوم: ساختمان جهان واقعی
جلد چهارم: تعلیمات مقوله ای و طبیعتفلسفه
فلسفه ایدئالیسم آلمان
اتیک
ارسطو و هگل
خطوط اصلی متافیزیک شناخت
فکر فلسفی و تاریخ آن
·
از پیروان
مهم هاسرل می
توان نیکولای
هارتمن را
نام برد.
۱۲
·
شاگردان
و پیروان هاسرل فنومنولوژی
او را
وسیعا اشاعه می دهند.
الف
·
آنها
اولا فنومنولوژی هاسرل را بمثابه یک شالوده اسلوبی ـ فلسفی برای تشکیل تعالیم فلسفی
خویش به خدمت می گیرند.
ب
·
ثانیا فنومنولوژی
هاسرل را در رشته های منفرد از قبیل اتیک (اخلاق) و منطق مورد
بهره برداری قرار می دهند.
· مراجعه کنید به اتیک
(اخلاق) در
تارنمای دایرة المعارف روشنگری
ت
·
و یا در علوم منفرد از قبیل ریاضیات و جامعه شناسی
مورد استفاده قرار می دهند.
ادامه دارد
ویرایش:
پاسخحذفجایگزین ساختن اسالیب (متدهای) معرفتی راسیونالیستی ننئوکانتیانیسم، با اسالیب معرفتی ایراسیونالیستی
· جایگزین ساختن اسالیب خردگرا با اسالیب خردستیز.