مارینا آبرامویچ
(۱۹۴۶)
مریم
ثانياً
مارينا آبراموويچ
مادر هنر پرفورمنس،
با پرداختن به مضامين انسانى و اجتماعى،
در رده هنرمندانى قرار مى گيرد كه هومانيسم را نمايندگى مى كنند.
شيوه هنرى او جديد و بسيار آسان است
او هنر را از چهارچوب هاى كارگاهى و آتليه اى خارج كرده و به ميان مردم آورده است
طورى كه مخاطب او در متن اثر قرار گرفته و به عنصرى از اثر وى بدل مى شود
و
اما نكته اى كه شما بدان اشاره كرديد
مبنى سيستم اجتماعى هومانيستى
كاملا درست است
و
مارينا آبراموويچ
مادر هنر پرفورمنس،
با پرداختن به مضامين انسانى و اجتماعى،
در رده هنرمندانى قرار مى گيرد كه هومانيسم را نمايندگى مى كنند.
شيوه هنرى او جديد و بسيار آسان است
او هنر را از چهارچوب هاى كارگاهى و آتليه اى خارج كرده و به ميان مردم آورده است
طورى كه مخاطب او در متن اثر قرار گرفته و به عنصرى از اثر وى بدل مى شود
و
اما نكته اى كه شما بدان اشاره كرديد
مبنى سيستم اجتماعى هومانيستى
كاملا درست است
و
آبراموويچ در اين اثر
همين موضوع را به چالش كشيده
و
از كمبود حس همنوعدوستى و تلخى واقعيتى انكارناپذير
پرده برداشته است
همين موضوع را به چالش كشيده
و
از كمبود حس همنوعدوستى و تلخى واقعيتى انكارناپذير
پرده برداشته است
۱
برای تحلیل این «تحلیل» مریم از ابراموویچ
باید
مفهوم معرفتی ـ نظری ارجمندی از
هوشنگ ابتهاج (سایه)
را
به خدمت گرفت:
مفهوم معرفتی - نظری «زنده اندیشی» را
۲
زندگی زیبا ست
ای زیبا پسند
زندگی زیبا ست
ای زیبا پسند
زنده اندیشان
به زیبایی رسند
آنقدر زیبا ست
این بی بازگشت
کز برایش
می توان از جان گذشت
مردن عاشق نمی میراندش
در چراغ تازه می گیراندش
باغ ها را
ـ گرچه ـ
دیوارو در است
از هوا شان
راه
با یکدیگر است
شاخه ها را
ـ از جدایی ـ
گر غم است
ریشه ها شان
دست در دست هم است.
۳
سایه
در این چند بیت شعر
چندین
دیالک تیک بکر و بدیع هنری ـ ادبی
توسعه داده است:
الف
زندگی زیبا ست
ای زیبا پسند
زنده اندیشان
به زیبایی رسند
زندگی زیبا ست
ای زیبا پسند
زنده اندیشان
به زیبایی رسند
سایه
- قبل از همه ـ
دیالک تیک مرده اندیشی و زنده اندیشی
را
توسعه داده است.
این دیالک تیک معرفتی ـ نظری سایه
بهترین شناخت افزار
برای تمیز طرز تفکر سطحی و صوری
از
طرز تفکر عمیق و ماهوی
است.
ب
باغ ها را
ـ گرچه ـ
دیوارو در است
از هوا شان
راه
با یکدیگر است
سایه
- ثانیا ـ
دیالک تیک جدایی زمینی و پیوند هوایی (فضایی)
را
توسعه داده است.
پ
شاخه ها را
ـ از جدایی ـ
گر غم است
ریشه ها شان
دست در دست هم است.
سایه
- ثالثا ـ
دیالک تیک جدایی سطحی و پیوند عمقی (ریشه ای)
را
توسعه داده است.
۴
ثانياً
مارينا آبراموويچ
مادر هنر پرفورمنس،
با پرداختن به مضامين انسانى و اجتماعى،
در رده هنرمندانى قرار مى گيرد كه هومانيسم را نمايندگى مى كنند.
مارينا آبراموويچ
مادر هنر پرفورمنس،
با پرداختن به مضامين انسانى و اجتماعى،
در رده هنرمندانى قرار مى گيرد كه هومانيسم را نمايندگى مى كنند.
۱
برخورد مریم به ابراموویچ را
می توان فرمی از مرده اندیشی محسوب داشت
۲
چون این برخورد
برخوردی سطحی و صوری است.
۳
مریم
ابراموویچ را مادر پرفورمنس می نامد.
یعنی فرم کردوکار او را عمده و برجسته می کند.
۴
بدین طریق
محتوا و ماهیت طبقاتی «هنر» ابراموویچ
ماستمالی و فراموش می شود.
۵
فرم اجرایی «هنر» ابراموویچ
چنان عمده و مطلق و برجسته می شود
که محتوا و ماهیت طبقاتی و ایده ئولوژیکی اش
رنگ می بازد.
۶
خواننده تحلیل مریم
ـ خواه و ناخواه ـ
خر می شود.
۷
یکی از مضرات مرده اندیشی همین است.
۸
مرده اندیشی سبب می شود که
آدم در سطح پدیده ها پرسه زند و گرد و خاک به راه اندازد
بی آنکه بتواند گامی به سوی ماهیات و ذوات (ماهیت ها و ذات های) پنهان در اعماق بردارد و به شناخت ذاتی و ماهوی پدیده ای نایل آید.
مریم
با پرداختن به مضامين انسانى و اجتماعى،
در رده هنرمندانى قرار مى گيرد كه هومانيسم را نمايندگى مى كنند.
۱
هومانیسم
به چه معنی است
که
گویا
ابراموویچ نمایندگی می کند؟
۲
هومانیسم
یعنی
انسانگرایی
۳
هومانیسم
یعنی
قرار دادن انسان
در کانون هستی
۴
هومانیسم
یعنی
به زیر کشیدن خدا از آسمان
و
نشاندن انسان به جای خالی خدا
۵
هومانیسم
را
فروغ فرخ زاد نوجوان
در طولانی ترین شعر سرشته به عصیانش
نمایندگی می کند:
فروغ فرخ زاد نوجوان
خدا را از اریکه قدرت به زیر می کشد
و
خود به جایش می نشیند
تا طرح دیگر اندازد.
مراجعه کنید به
تحلیل اشعار فروع فرخزاد
در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
۶
بد ذات مادر زاد قلمدا کردن انسان که به معنی انسانگرایی نیست.
۷
به معنی پسیمیسم و فاشیسم و فوندامنتالیسم است.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر