۱۳۹۶ فروردین ۱۱, جمعه

دایرة المعارف فلسفه بورژوائی واپسین (519)

 

پروفسور دکتر کارل هاینتس رودر  
(۱۹۳۵ ـ ۱۹۹۱)
تئوریسین مارکسیست ـ لنینیست دولت و حقوق
استاد دانشگاه 
مؤلف آثار بیشمار
 
فصل سیزدهم
دولت ـ تئوری
پروفسور دکتر کارل هاینتس رودر
 
برگردان
شین میم شین

پیشکش به
 
عباس حجری
(۱۳۰۱ ـ ۱۳۶۷)
اعدام در زندان اوین
 
بخش سوم
جریانات اصلی دولت ـ تئوری بورژوائی واپسین
   
قسمت دوم
تئوری های رفرمیستی دولت
 
الف
تئوری های پلورالیستی دولت
ادامه
 
۱۳
 
در جامعه سرمایه داری، منافع گروهی احزاب و سازمان های به لحاظ طبقاتی یکسان در مقابل هم قرار نمی گیرند.
در این جامعه، در وهله اول، احزاب و سازمان های سرمایه داری انحصاری و سازمان های طبقه کارگر به مثابه فرم تبیین تضاد اصلی جامه سرمایه داری در مقابل هم قد علم می کنند. 

۱۴
 
حاکمیت طبقاتی بورژوازی در مقابل طبقه کارگر، سازمان های انقلابی طبقه کارگر، در مقابل عزم طبقه کارگر به مبارزه و همبستگی طبقه کارگر قرار می گیرد.  
 
۱۵
 
اگر در این مبارزه طبقاتی، بورژوازی به عقب نشینی های اجتماعی و سیاسی مجبور می شود، این هرگز به معنی تعادل تضادها طبقاتی و یا همترازی آنها نیست. 
 
۱۶
 
این علاوه بر این، به معنی محو حاکمیت سیاسی بورژوازی نیست.
 
۱۷
 
عقب نشینی های تحمیل شده به بورژوازی، مثلا به رسمیت شناسی فعالیت احزاب و سازمان های زحمتکشان، اگرچه شرایط بهتری برای مبارزه طبقه کارگر پدید می آورد، ولی در اثر آن، تغییری در ماهیت حاکمیت طبقاتی بورژوازی صورت نمی گیرد. 
۱۸
 
تئوری های پلورالیستی بورژوایی با توجه به واقعیت امپریالیستی که در آن، دموکراسی بورژوایی ـ پارلمانی عمدتا محدود شده و چه بسا به گور سپرده شده، سراب فریبایی بیش نیستند.
 
۱۹
 
این ادعا که جمهوری های بورژوای «دموکراسی ناب» اندو دولت بورژوایی، تجسم رفاه عمومی است، بنا بر محاسبات مبتنی بر «توهمات خرده بورژوایی» است.  
 
۲۰
 
تئوری های پلورالیستی دولت، علاوه بر توجیه مناسبات قدرت حاکم، به ماستمالی کردن اقدامات عملی و سیاسی طبقه حاکمه می پردازند.  
 
۲۱
 
با این ترفند، تعویض حکومت احزاب مختلف طبقه حاکمه امپریالیستی و تعویض حکومت و اوپوزیسیون در پارلمان به مثابه نشانه های تقسیم قدرت و ضمنا به معنی برابری کذایی امکانات (شانس ها) در دموکراسی پلورالیستی جا دزه می شود.  
 
۲۲
 
تقسیم کار میان ارگان های قوای مجریه، مقننه و قضائیه و یا عضو بندی فدرال دستگاه دولتی در جماهیر فدرال بورژوایی نیز به مثابه تقسیم پلورالیستی قدرت قلمداد می شود. 
 
۲۳
 
بورژوازی، اما اگر ببیند که حاکمیت سیاسی و اقتصادی اش در خطر است، نقاب های پلورالیستی اش را از سر برمی دارد و به سرکوب تروریستی علنی و عریان طبقه کارگر و حزب انقلابی طبقه کارگر و دیگر قوا و سازمان های دموکراتیک می پردازد. 
 
ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر