۱۳۹۶ فروردین ۵, شنبه

دایرة المعارف فلسفه بورژوائی واپسین (514)

 

پروفسور دکتر کارل هاینتس رودر  
(۱۹۳۵ ـ ۱۹۹۱)
تئوریسن مارکسیست ـ لنینیست دولت و حقوق
استاد دانشگاه 
مؤلف آثار بیشمار
 
فصل سیزدهم
دولت ـ تئوری
پروفسور دکتر کارل هاینتس رودر
 
برگردان
شین میم شین

پیشکش به
 
عباس حجری
(۱۳۰۱ ـ ۱۳۶۷)
اعدام در زندان اوین
 
بخش سوم
جریانات اصلی دولت ـ تئوری بورژوائی واپسین
   
قسمت اول
درک کنسرواتیو دولت 
 
الف
تئوری نئوتومیستی ـ کاتولیکی دولت 
 
تئوری نئوتومیستی ـ کاتولیکی دولت عمدتا بر اصول زیر مبتنی است: 
 
الف
مبتنی بر اصل همبستگی است.
 ب
مبتنی بر اصل  همیاری (سوبسید) است. 
 
پ 
 
مبتنی بر اصل رفاه عمومی است.    
 
ب 
اصل  همیاری (سوبسید)
 
۱
اصل همیاری در رساله پاپ تحت عنوان «کوادرا گسیمو انو» (۱۹۳۱)، به مثابه مهمترین قانون اساسی تعلیمات اجتماعی کاتولیکی قلمداد شده است و در ادبیات نئوتومیستی به شرح زیر فرمولبندی شده است:
«هر کرد و کار اجتماعی بلحاظ ماهوی و مفهومی همیاری است.
هر کرد و کار اجتماعی باید به حمایت از اعضای جامعه بانجامد.
ولی هرگز نباید مخرب و مکنده باشد.»
(«دایرة المعارف دولت»، جلد ۷، ۱۹۶۲)
 
۲
اصل همیاری محتوای اصل همبستگی را در حوزه سازمانی جامعه تشکیل می دهد.
 
۳
اصل همیاری، حاوی اهمیت سیاسی و ایده ئولوژیکی چند لایه ای است.
 
۴
از تئوری نئوتومیستی دولت هم قوانین اساسی دولت ـ سازمانی استخراج می شوند و هم قوانین اساسی دولت ـ ایده ئولوژیکی
 
۵
نتایج نهایی دولت ـ سازمانی به مکانیسم سیاسی مربوط می شوند که بنا بر تعلقات حرفه ای عضوبندی می شوند. 
 
۶
بنا بر تئوری نئوتومیستی دولت، بنیان سازمانی دولت و جامعه باید در عضو بندی حرفه ای افراد باشد که خادم کل اند.
آماج عضوبندی افراد بنا بر تعلقات حرفه ای اما فقط تشکیل فرم های سازمانی و ساختاری بروکراتیکی معین نیست.
آماج عضوبندی افراد بنا بر تعلقات حرفه ای، قبل از همه به نیت هماهنگ سازی (هارمونیزاسیون) تضادهای طبقاتی جامعه سرمایه داری به کمک آنها ست.
 
۷
اصل همیاری را می توان بلحاظ دولت ـ ایده ئولوژیکی بر شرایط متفاوت حاکمیت امپریالیسم پیاده کرد:
 
الف
این تز که دولت می تواند تا زمانی که اعضای جامعه در سطوح پایین از عهده انجام امور مربوطه برآیند، مداخله نکند، چیزی جز توجیه کرد و کار خودپوی قانونمندی های کاپیتالیستی نیست.
 
ب
این بدان معنی است که تا زمانی که این قانونمندی ها پیشبرد دارند، یعنی تا زمانی که زحمتکشان به آنها تمکین کرده اند، لزومی ندارد که دولت مداخله کند. 
 
پ
تشدید تضاد اصلی جامعه کاپیتالیستی اما مداخله دولت در روند های اقتصادی و اجتماعی را الزامی می سازد.
 
۸
اصل همیاری فونکسیون های زیر را به عهده دارد:
 
الف
تنظیم انحصاری ـ دولتی اقتصاد 
 
ب
تو جیه ایده ئولوژیکی استفاده از دولت امپریالیستی برای سرکوب مقاومت و مبارزه طبقه کارگر و دیگر زحمتکشان
 
پ
مطالبه مداخله دولت در اقتصاد
 
ت
مطالبه تشکیل «دولت قدر قدرت» برای برقراری «نظم و آرامش»
 
پ
اصل  رفاه عمومی
 
۱
اصل همبستگی و اصل همیاری در تئوری رفاه عمومی به مثابه هدف دولت، تکمیل و اشتمال خود را کسب می کنند.
بدین طریق حراست از رفاه عمومی به عنوان نتیجه نهایی کرد و کار دولت جا زده می شود.
 
۲
خود کاپیتالیسم هم به مثابه پاسدار رفاه عمومی و حافظ آن جا زده می شود. 
 
۳
 
در تئوری نئوتومیستی دولت، رفاه عمومی با چیزهای زیر یکسان قلمداد می شود:
 
الف
 
با وجود مالکیت خصوصی کاپیتالیستی بر وسایل تولید
 
ب
 
با وجود مناسبات کاپیتالیستی کار مبتنی بر دستمزد که گویا فقط می تواند «عادلانه» باشد و بس.
 
۴
 
در تئوری نئوتومیستی دولت، ایده رفاه عمومی، فقط به شرطی می تواند جامه عمل در بر کند که سرمایه و کار و دیگر «حلقات  جامعه» برای تأمین رفاه کل جامعه به همکاری بپردازند.
برای نیل به این آماج و حفظ آن، به «دولت قدر قدرت» نیاز مبرم هست. 
 
۵
 
تئوری نئوتومیستی دولت، رفاه عمومی را به مثابه هدف الاهداف دولت جا می زند و بدین طریق و با این ترفند هم به توجیه نقش دولت امپریالیستی به مثابه ابزار اصلی حفظ حاکمیت انحصارات  و ابزار سرکوب طبقه کارگر و دیگر زحمتکشان می پردازد و هم به دفاع از آن، مبادرت می ورزد. 
 
ادامه دارد.
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر