۱۳۹۵ مهر ۱۰, شنبه

طبقه بندی علوم (10)


پروفسور دکتر کامیلیا وارنکه
برگردان شین میم شین

طبقه بندی علوم
در عصر جدید
ادامه

گرایش دوم
ادامه

21
·        انگلس که علوم را بنا بر فرم های حرکت ماده و یا بنا بر درجه بغرنجی سیستم ها طبقه بندی می کند، هرگز به این معیار بسنده نمی کند.

22
·        او برای قضاوت درست در باره مثلا فلسفه و ریاضیات، علوم را بنا بر اصل گذار از مجرد به مشخص طبقه بندی می کند.

23
·        فلسفه که قوانین عام کلیه عرصه های واقعیت را مورد بررسی قرار می دهد، در رأس این سلسله مراتب علوم قرار می گیرد و نسبت به علوم، به مثابه متا تئوری عمل می کند.

24
·        طبقه بندی علوم نیز مثل هر نوع کردوکار علمی در خدمت پراتیک است.

25
·        به همین دلیل است که طبقه بندی همواره آماجگرا و هدفمند است.

26
·        گزینش معیار مهم طبقه بندی بر مبنای آماج مورد نظر صورت می گیرد.

27
·        چون همه علوم نه یک خاصیت، بلکه مجموعه ای از خواص را دارند، پس باید مجموعه ای از سیستم های طبقه بندی وجود داشته باشد که بنا بر نیاز توسعه علوم، همه به یکسان ضرور و مفید باشند.

28
·        علوم را می توان اولا بنا بر فرم های حرکت ماده (انگلس)  وبه قصد روشن کردن همه جانبه ساختار واقعیت و پیوند ژنه تیکی آن طبقه بندی کرد.

29
·        امکان دیگر برای طبقه بندی علوم عبارت است از طبقه بندی بنا بر درجه عامیت علوم و یا بنا بر عرصه موضوعی علوم.

30
·        فلسفه علمی که موضوعش قوانین عام و متدهای کلیه عرصه های علمی است، در این سیستم طبقه بندی در رأس همه علوم قرار دارد.

31
·        علوم ساختاری و مقطعی به تعمیم جنبه و یا خاصیتی می پردازند که وجه مشترک همه اوبژکت ها ست و لذا جزو علومی محسوب می شوند که از درجه عالی انتزاع بر  خوردارند و نتیجتا به فلسفه علمی تعلق پیدا می کنند.

32
·        قاعده هرم این سیستم طبقه بندی را علوم منفرد تشکیل می دهند.

33
·        هدف اصلی طبقه بندی علوم بنا بر عرصه موضوعی عبارت است از تعیین عرصه اعتبار علوم و تعیین تأثیر متقابل میان متاعلوم و اوبژکتعلوم.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر