ویرایش و تحلیل از
میمحا نجار
1
شده او پیش و دل ها جمله از پی
گرفته دست دل ها، دامن وی
میمحا نجار
1
شده او پیش و دل ها جمله از پی
گرفته دست دل ها، دامن وی
·
معنی تحت اللفظی:
·
پیامبر اسلام پیش افتاده و دل ها
به دنبال او افتاده اند و دست دل ها دامن او را گرفته است.
·
شیخ شبستر در این بیت، دل را
انسان واره تصور و تصویر می کند.
·
دل را آنتروپومورفیزه می کند.
·
سید او جلو افتاده و دل ها شیفته
وار به دنبال او روان شده اند و از دامنش گرفته اند.
2
شده
او پیش و دل ها جمله از پی
گرفته
دست دل ها، دامن وی
·
می توان گفت که شیخ شبستر دیالک
تیک عاشق و معشوق را به شکل دیالک تیک بشریت و محمد بسط و تعمیم می دهد.
·
شیخ در این بیت، همه عالم و آدم را
عاشق پیامبر می داند.
·
از شیخ برای ادعاهایش نمی توان
دلیل خواست.
·
تنها از کسی می توان دلیل خواست که
برای خرد حداقل، تره خرد کند.
·
شیخ اما اگر قافیه اش تنگ آید، می
تواند به تئوری متافیزیکی عرفان، به آیه و روایت و حدیث و خبر توسل جوید.
·
با چنین کسانی نمی توان در افتاد.
·
حالا دل های عاشق از پیامبر اسلام
چه می خواهند؟
·
عاشق بالاخره باید از معشوق چیزی
طلب کند.
3
شده
او پیش و دل ها جمله از پی
گرفته
دست دل ها، دامن وی
·
شاید بشریت همه از دم کورند و
محتاج رهنما هستند تا به باری تعالی برسند و با او یکی شوند.
4
در
این ره اولیا باز از پس و پیش
نشانی
داده اند از منزل خویش
چهار منزل
شریعت - طریقت - معرفت - حقیقت
·
شیخ در این بیت شعر به جانشینان
پیامبر، به اولیا (جمع ولی) می رسد، که آنها هم یکی پس از دیگری از منزل خویش
نشانی داده اند.
·
با مفهوم «منزل» صراحت جدیدی وارد
مقوله «حرکت به سوی مقصد نهائی» می شود.
·
ظاهرا اولیا نه هدف نهائی، بلکه
کاروانسراها، یعنی منازل کوتاهمدت را نشان داده اند.
5
در
این ره اولیا باز از پس و پیش
نشانی
داده اند از منزل خویش
·
برای نیل به مقصد نهائی باید هم به
ناگزیر از منازل گذر کرد.
·
منازل به مقاصد کوتاهمدت اطلاق می
شود که مسافر پس از طی همه آنها به مقصد نهائی می رسد.
·
منازل، اهداف تاکتیکی اند و مقصد
(منزل) نهائی هدف استراتژیک است.
·
هر راهی دیالک
تیک تاکتیک و استراتژی است.
·
مقصد نهائی دیالک تیک مقصد و
مقصود است.
6
در
این ره اولیا باز از پس و پیش
نشانی
داده اند از منزل خویش
·
منظور شیخ شبستر احتمالا این است
که اولیا در منازل متفاوت مأمن دارند و رهرو راه حق را از منزل بعدی که ضمنا مأمن ولی بالاتر است، با خبر می سازند.
·
در مقصد نهائی هم سید شیخ مأمن دارد
و امت را از منزل نهائی با خبر می سازد که مأمن حق تعالی است.
·
فرق نبی با ولی شاید همین باشد.
·
خوش به حال مللی که امم اند و علاوه
بر نبی، ولی هم دارند.
·
امروزه امت شیعه در عیران و عراق و
لبنان سید علی را به عنوان ولی دارند که در منزل جماران مأمن دارد و امت شیعه را
از منزل بعدی که مأمن امام زمان است، با خبر می سازد.
7
در
این ره اولیا باز از پس و پیش
نشانی
داده اند از منزل خویش
·
می توان گفت که در عرفان شیخ شبستر
امت به مثابه رهرو (اهل طریق) برای نیل به مقصد و مقصود (حق تعالی) از پلکان های هرم
ولی ـ نبی ـ حق تعالی بالا می رود.
·
جالب اما این است که هر منزلی دیالک
تیک ماده و روح است.
·
دیالک تیک رباط و رهنما (امام)
است.
·
سید شیخ و حق تعالی نیز دیالک تیک
مقصد و مقصود اند.
·
ایراد این طرز تفکر اما از چه قرار
است؟
8
در
این ره اولیا باز از پس و پیش
نشانی
داده اند از منزل خویش
·
ایراد اول این طرز تفکر شیخ شبستر،
مکان مندی اولیاء و انبیاء و حق تعالی است.
·
مکان مندی اما بطور خود به خودی و
منطقی، به معنی مادیت همه آنها ست.
·
عرفان برای نجات از این معضل منطقی،
می تواند به تئوری عرفانی مبتنی بر یگانگی ماده و روح توسل جوید.
·
این تئوری عرفان، پایان دیالک تیک
ماده و روح، رباط و رهنما و مقصد و مقصود است:
·
در قاموس عرفان ماده و روح به
مثابه عالی ترین مقولات فلسفی در وحدت محض قرار دارند و از تضاد آندو اثری نیست.
·
حذف تضاد از دیالک تیک ماده و روح
به معنی وحدت محض آندو ست.
9
در
این ره اولیا باز از پس و پیش
نشانی
داده اند از منزل خویش
·
ایراد دیگر این نظر شیخ این است که
در این صورت امت به مشتی کور استحاله می یابد.
·
به درجه چیزی نازل تر از الاغ تنزل
می یابد که در هر منزل راه، محتاج راهنمائی است.
·
خواه در منازل کوتاه و خواه در
مقصد نهائی به رهنما نیاز دارد.
·
در غیر این صورت جزو ضالین (گمراهان)
خواهد بود.
·
این اما با اساس نظری عرفان یعنی با
شعار بی نیازی مطلق از واسطه، بی نیای مطلق از راهنما برای نیل به ذات حق، منافات
دارد.
·
مگر قرار نبوده و نیست که هر کس در
دخمه ای، به تنهائی و یا در خانقاهی، بطور دسته جمعی به ترفند رقص و سماع و افیون
و هروئین و غیره اوج گیرد و به ذات باری تعالی برسد؟
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر