۱۳۹۴ اسفند ۲, یکشنبه

سکون (1)


پروفسور دکتر گونتر کروبر
برگردان شین میم شین
  
·        سکون ضد دیالک تیکی حرکت است. 
·        حرکت مطلق است، سکون ـ اما ـ خصلت نسبی دارد.

1
·        دلیل نسبی بودن سکون عبارت است از اینکه هر حالت مبتنی بر سکون و یا تعادل با یک حالت مبتنی بر حرکت پیوند دارد و تنها در پیوند با آن است که می تواند وجود داشته باشد.
·        مثلا در مکانیک تنها وقتی صحبت از سکون جسمی معنا پیدا می کند که معلوم شود که این حکم در رابطه با کدام سیستم مختصات صادر می شود.

2
·        جسمی که در روی زمین در حالت سکون قرار دارد، نمی تواند در سکون مطلق باشد.

الف
·        برای اینکه آن جسم در چرخش زمین دور مدار خود، در چرحش زمین دور خورشید و درحرکت های کیهانی دیگر سهیم است.

ب
·        برای اینکه در آن جسم، حرکت گرمائی مولکول ها، حرکت الکترون ها و ذرات هسته ای دیگر صورت می گیرد.

3
·        سکون به معنی وسیع کلمه، بیانگر استواری چیزها و پدیده ها در حرکت و توسعه شان است.

4
·        سکون به معنی وسیع کلمه، نیز نمی تواند بطور مطلق و مجزا از حرکت وجود داشته باشد.
·        سکون همواره با فرم مشخصی از حرکت پیوند دارد.

5
·        دلیل نسبی بودن سکون ـ علاوه بر این ـ عبارت از این است، که سکون بلحاظ زمانی موقتی و گذرا ست.
·        سکون تنها تحت شرایط معینی می تواند وجود داشته باشد.

5
·        حرکت ـ اما ـ بمثابه فرم وجودی عام ماده، مطلق و جاوید است.

6
·        سکون مطلق تنها آنجا امکان پذیر است که حرکتی وجود نداشته باشد، یعنی ماده ای وجود نداشته باشد.

7
·        اما چون چنین شرایطی هیچگاه و هیچ جا وجود ندارد، پس در جهان مادی نیز حالات مبتنی بر سکون مطلق یافت نمی شوند.

8
·        سکون شرط مهمی برای تمییز و تمایز در روند توسعه ماده است.

9
·        هر مرحله در توسعه ماده از مرحله نازلتر به مرحله عالی بوسیله نوع جدیدی  ازتعادل پویا (دینامیک) هم در درون جسم و هم میان جسم و محیط پیرامون آن مشخص می شود.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر