پروفسور
دکتر گونتر کروبر
برگردان شین میم شین
·
سکون ضد دیالک تیکی حرکت است.
·
حرکت مطلق است، سکون ـ اما ـ
خصلت نسبی دارد.
1
·
دلیل نسبی بودن سکون عبارت است از اینکه هر حالت مبتنی بر سکون و یا تعادل با یک حالت مبتنی بر حرکت پیوند دارد و تنها در پیوند با آن است که می تواند
وجود داشته باشد.
·
مثلا در مکانیک تنها وقتی صحبت
از سکون جسمی معنا پیدا می کند که معلوم شود که
این حکم در رابطه با کدام سیستم مختصات صادر می
شود.
2
·
جسمی که در روی زمین در حالت سکون قرار دارد، نمی تواند در سکون
مطلق باشد.
الف
·
برای اینکه آن جسم در چرخش زمین
دور مدار خود، در چرحش زمین دور خورشید و درحرکت های کیهانی دیگر سهیم است.
ب
·
برای اینکه در آن جسم، حرکت
گرمائی مولکول ها، حرکت الکترون ها و ذرات هسته ای دیگر صورت می گیرد.
3
·
سکون به معنی وسیع کلمه،
بیانگر استواری چیزها و پدیده ها در حرکت و توسعه
شان است.
4
·
سکون به معنی وسیع کلمه،
نیز نمی تواند بطور مطلق و مجزا از حرکت وجود داشته باشد.
·
سکون همواره با فرم مشخصی از حرکت
پیوند دارد.
5
·
دلیل نسبی
بودن سکون ـ علاوه بر این ـ عبارت از این
است، که سکون بلحاظ زمانی موقتی و گذرا ست.
·
سکون تنها تحت شرایط معینی
می تواند وجود داشته باشد.
5
·
حرکت ـ اما ـ بمثابه فرم وجودی عام ماده، مطلق و جاوید است.
6
·
سکون مطلق تنها آنجا امکان
پذیر است که حرکتی وجود نداشته باشد، یعنی ماده ای وجود نداشته باشد.
7
·
اما چون چنین شرایطی هیچگاه و
هیچ جا وجود ندارد، پس در جهان مادی نیز حالات مبتنی بر سکون
مطلق یافت نمی شوند.
8
·
سکون شرط مهمی برای تمییز و تمایز در روند توسعه
ماده است.
9
·
هر مرحله در توسعه ماده از مرحله نازلتر به مرحله عالی بوسیله نوع
جدیدی ازتعادل پویا (دینامیک) هم در درون
جسم و هم میان جسم و محیط پیرامون آن مشخص می شود.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر