۱۳۹۴ بهمن ۲۳, جمعه

زور (خشونت، قهر) (1)

پروفسور دکتر ولفگانگ پطر ایشهورن
برگردان شین میم شین
   
·        زور، خشونت، تحمیل و غیره در مفهوم فلسفی قهر تجرید می یابند.

1
·        قهر بطور کلی به معنی استفاده از وسایل قدرت برای پیشبرد نیات معینی در مقابل نیات انسان های دیگر است.

2
·        برای فلسفه، قهر ـ قبل از همه ـ در تاریخ مبارزات طبقاتی جالب است.

3
·        قهر به استفاده از وسایل قدرت سیاسی ـ بویژه قدرت دولتی ـ از سوی قوای طبقاتی معین برای تحمیل اراده و خواست خود بر قوای طبقاتی دیگر و برای پیشبرد منافع خود بر ضد منافع آنان اطلاق می شود.

4
·        خصلت و نقش تاریخی قهر، از این رو، در هر حال بنا بر موضع اجتماعی و تاریخی طبقه معینی تعیین می شود که از اعمال قهر در راستای منافع خود استفاده می کند (و بر ضد منافعش از قهر استفاده می شود. مترجم)

5
·        اعمال قهر از سوی ملتی بر ضد ملل دیگر نیز در تحلیل نهائی، همواره اعمال قهر از سوی طبقاتی بر ضد طبقات دیگر است.

6
·        طبقه کارگر انقلابی می خواهد جامعه ای بسازد که در آن، آنتاگونیسم های طبقاتی و سرانجام تفاوت های طبقاتی از بین بروند، توسعه آزاد هر فرد، پیش شرط توسعه آزاد همه افراد باشد، همراه با آنتاگونیسم طبقاتی در داخل کشور، آنتاگونیسم ها و اختلافات ملی میان خلق های مختلف نیز از بین بروند.
·        در چنین جامعه ای برای اعمال قهر ـ به معنای فوق الذکر ـ جائی وجود ندارد.

7
·        لنین تأکید می ورزد:
·        «اعمال قهر بر ضد انسان ها با ایدئال های ما انطباق ندارد.»
·        (ولادیمیر لنین، «مجموعه آثار»، جلد 26، ص 64)

8
·        لنین می افزاید:
·        «سوسیالیسم ـ بطور کلی ـ مخالف اعمال قهر از سوی انسانی بر ضد انسان های دیگر است.»
·        (ولادیمیر لنین، «مجموعه آثار»، جلد 28، ص 285)

9
·        مارکسیسم ـ لنینیسم اما با هر موضعگیری انتزاعی و غیرتاریخی نسبت به قهر مخالف است.

10
·        مارکسیسم ـ لنینیسم هم مخالف ستایش و تجلیل و ایدئالیزاسیون ماکیاولیستی و آنارشیستی قهر است و هم مخالف لعن و نفرین اخلاقی ـ خرده بورژوائی قهر بطور کلی است:


الف

·        مارکسیسم ـ لنینیسم هم مخالف ستایش و تجلیل و ایدئالیزاسیون ماکیاولیستی و آنارشیستی قهر است.



·        مراجعه کنید به آنارشیسم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری



ب

·         و هم مخالف لعن و نفرین اخلاقی ـ خرده بورژوائی قهر بطور کلی است.

11
·        قهر از زمان تشکیل آنتاگونیسم های طبقاتی، در حیات اجتماعی و در توسعه تاریخی، پدیده اجتناب ناپذیری بوده و خواهد بود.

12
·        قهر تنها زمانی می تواند از حیات اجتماعی انسان ها رخت بربندد که آنتاگونیسم های طبقاتی در مقیاس جهانی از بین بروند.

13
·        تا کنون مسائل بزرگ در زندگی خلق ها همیشه با توسل به قهر حل شده اند.

14
·        از این رو، باید هر اعمال قهر در پیوند با مبارزه طبقاتی و منافع طبقاتی در نظر گرفته شود و مورد قضاوت قرار گیرد:
الف


·        اگر اعمال قهر، وسیله ای برای پیشبرد منافع طبقات انقلابی باشد، قهر آنگاه نقش مترقی و انقلابی بازی می کند.



·        به قول مارکس، قهر «قابله هر جامعه کهنه ای است که آبستن نو است.»

·        (مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد 23، ص 779)



 ب


·        قهر بمثابه وسیله ای برای دفاع از منافع طبقاتی ارتجاعی و حاکمیت طبقاتی ارتجاعی ـ اما بر عکس ـ  نقش ارتجاعی بازی می کند.

15
·        مارکسیسم ـ لنینیسم ضرورت استفاده از قهر انقلابی را در انقلاب سوسیالیستی و در تشکیل نظام دولتی و اجتماعی سوسیالیستی برسمیت می شناسد.
·        چون هرگز طبقه استثمارگری داوطلبانه صحنه تاریخ را ترک نگفته است.

16
·        استقرار سوسیالیسم ناگزیر در مبارزه طبقاتی بیرحمانه ای جامه عمل می پوشد.
·        مبارزه ای که نیروهای ضد انقلابی داخلی و بویژه بورژوازی امپریالیستی از کلیه وسایل توطئه، ارتشاء، ترور، تهدید و مداخله مسلحانه استفاده می کنند تا پیروزی طبقه کارگر را نقش برآب سازند و دستاوردهای سوسیالیسم را از بین ببرند و شرایط پیش از انقلاب را احیا کنند.


ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر