پروفسور
دکتر هورست هولتسر
فصل
هشتم
علوم
اجتماعی / جامعه شناسی
برگردان
شین میم شین
بخش
هفتم
توسعه
جامعه شناسی بورژوائی
در
کشورهای مختلف سرمایه داری
پیشکش به
سرگرد عطارد
سردار سلحشور
توده و حزب توده
در
(۲۷ مهر ماه ۱۳۳۳) تيرباران شد.
13
·
لوندبرگ با طرح سنسوئالیستی سختگیرانه
خود بر موضع بیگانه با موضوع می چسبد.
·
موضعی که برای کیفیت خود ویژه ی عمل
اجتماعی و مناسبات اجتماعی و در نتیجه، برای تمایزات و تفاوتات موجود میان قوانین طبیعی
و قوانین اجتماعی تره حتی خرد نمی کند.
·
مراجعه کنید به حسگرائی (سنسوئالیسم)
در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
14
جورج کاسپار
هومانس (1910 ـ 1989)
جامعه شناس
امریکائی
54. رئیس
انجمن جامعه شناسان امریکائی
·
جورج کاسپار هومانس مؤلف آثار زیر
و پنجاه و چهارمین رئیس انجمن جامعه شناسان امریکائی بر متدئولوژی لوندبرگ وفادار
می ماند:
الف
·
«گروه انسانی» (1950)
ب
·
«رفتار اجتماعی» (1961)
15
·
هومانس، عمل اجتماعی و مناسبات اجتماعی
را «اجتماعیت زدائی می کند» و موضوع جامعه شناسی را به مثابه «حقیقت امر تاریخی»
از عرصه بدر می راند.
16
·
هومانس خیال می کند که بدین طریق
می توان موضوع جامعه شناسی را به «رفتار فردی» تقلیل داد و آن را بر اساس «طرز رفتار بنیادی» که خود اختراع کرده است، به عنوان
ثابت آنتروپولوژیکی به اصطلاح ماقبل اجتماعی بطور کلی، جا زد.
17
·
هومانس این کیفیات را در آن می
بیند که گویا انسان ها بر اساس مکانیسم تمایل ـ عدم تمایل (هوس ـ فقدان هوس) رفتار
می کنند و گویا تنها فکر و ذکر انسان ها کسب مزایا و پرهیز از باخت مزایا ست.
18
·
به نظر هومانس، تأثیرات متقابل
میان افراد و میان افراد و محیط پیرامون مادی شان، جریاناتی از جنس مبادله اند که
در آنها تمایل انسان ها افزایش می یابد و از عدم تمایل اجتناب ورزیده می شود.
19
·
از دید هومانس، «تأثیر متقابل میان
اشخاص را می توان به مثابه مبادله ی کالاهای مادی و غیر مادی تصور کرد.»
·
(هومانس، «رفتار اجتماعی به مثابه مبادله» در
هاپتمن، «جامعه شناسی مدرن امریکائی»، ص 173)
20
·
هومانس با تعریف «رفتار فردی» به
مثابه انباشت مزایا و تعریف «تأثیر متقابل»
به مثابه مبادله مزایا، خیال می کند، به تشکیل عرصه موضوعی ئی نایل آمده که برایش
می توان قوانین وضع کرد.
·
یعنی قوانین رفتاری وضع کرد.
·
قوانینی که به دلیل رابطه شان با
چیزهای طبیعی، همانقدر «علمی» اند که قوانین علم الاشیاء (علوم طبیعی) علمی اند.
·
(هومانس، «گروه انسانی»، 1950)
21
·
هومانس در این اثرش، مبادله را به
مثابه روندی از گروه های کوچک توسعه می دهد که مبتنی بر فعالیت، تأثیر متقابل و
احساسات اعضای گروه است.
·
(بلاو، «مبادله و قدرت در حیات اجتماعی»،
1964)
22
·
از دید هومانس، فرمولبندی این
چنینی قوانین به عهده روانشناسی رفتاری ـ نظری است که هومانس آن را به مثابه «تداوم
طبیعی و لذا شالوده جامعه شناسی» قلمداد می کند.
·
(هومانس، «احساسات»، 1962، ص 48)
23
·
به نظر هومانس، «اصولی که قادر به
توضیح عام اند، در جامعه شناسی نیز نه اصول سوسیولوژیکی (آن سان که فونکسیونالیست
ها دل شان می خواهد)، بلکه اصول پسیکولوژیکی اند.
·
این اصول، احکامی راجع به رفتار انسان
ها هستند و نه راجع به رفتار جوامع.»
·
(هومانس، «به عقب بردن انسان»، در مجله مروری
بر جامعه شناسی امریکا، شماره 229، 1964، ص 815. ترجمه هورست هولتسر)
24
·
هومانس می نویسد:
·
«از این رو، بنظر من، این روانشناسی رفتاری ـ
نظری شالوده کلیه علوم مربوط به رفتار انسانی است.
·
مسئله مربوط به توضیح و پیشگوئی
اصول بیهیویوریستی (رفتار شناسی) طرز کار روندهای اصلی جامعه و در هم تنیدگی آنها با
یکدیگر تحت شرایط خاص، هسته مرکری علوم اجتماعی را تشکیل می دهد.»
·
(هومانس، «تئوری سوسیولوژیکی و تئوری رفتاری»
در اثر مولفلد و اشمیت، «تئوری سوسیولوژیکی»،
1974، ص 69، 93)
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر