احسان طبری
(1295 ـ 1368)
تحلیلی از شین میم شین
گفتمش:
«منكر
آنى كه بشر
فتح ها كرده به رزم ِ با شر؟
فتح ها كرده به رزم ِ با شر؟
منكرى
آنكه بشر پيش رود
سوى اوجى به ره خويش رود؟
سوى اوجى به ره خويش رود؟
·
معنی تحت اللفظی:
·
پرسیدم:
·
«قبول نداری که بشر پیشرفت کند و در راه خویش
تعالی یابد؟»
·
طبری در این بیت، دو خصیصه دیگر بشر
به مثابه سوبژکت اجتماعی را و در واقع جامعه بشری را برمی شمارد:
·
پیشرفت و تعالی
·
اما منظور او از این مفاهیم چیست؟
1
منكرى
آنكه بشر پيش رود
سوى اوجى به ره خويش رود؟
سوى اوجى به ره خويش رود؟
·
پیشرفت به معنای فلسفی ـ سوسیولوژیکی
(جامعه شناسی) آن به توسعه تاریخی جامعه بشری و
یا عرصه های منفرد حیات اجتماعی از نازل به عالی اطلاق می شود، که بر بنیان معیارهای عینی قابل تعیین است.
·
سؤال احسان طبری در رابطه با قبول
و رد پیشرفت جامعه بشری، بی دلیل نیست.
2
منكرى
آنكه بشر پيش رود
سوى اوجى به ره خويش رود؟
سوى اوجى به ره خويش رود؟
·
بورژوازی آغازین با فلاسفه گرانقدری
از قبیل کانت و فیشته و هگل و فویرباخ و هولباخ و لامتری و روسو و روبسپیر و غیره طرفدار
پیشرفت بوده است.
·
نظراتی به نمایندگی روسو، هردر، کانت، فیشته و هگل رواج می یابند که به
خصلت مبتنی بر تضاد دیالک تیکی پیشرفت باور دارند.
·
تدوین و بنیانگذاری نظریه
مارکسیستی پیشرفت تاریخی این گنجینه فکری را به
خدمت می گیرد، آن را توسعه می دهد و ضمنا از موضع طبقه کارگر به چالش و نقد
ماتریالیستی می کشد.
·
هگل نقطه اوج تفکر بورژوائی پیشرفت بوده
است.
3
·
هرچه حاکمیت طبقاتی بورژوازی
استحکام بیشتری می یابد و آنتاگونیسم (تضاد آشتی ناپذیر) طبقاتی میان بورژوازی و طبقه کارگر تشدید می
شود، بورژوازی به همان اندازه بیشتر اطمینان به آینده را از دست می دهد.
·
این امر در ایدئولوژی بورژوائی
بصورت روی برتافتن از اندیشه پیشرفت تاریخی خودنمائی می کند، که در آثار نیچه و
سپس اشپنگلر می توان آن را به وضوح دید.
·
مراجعه کنید به پیشرفت در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
پیشرفت
پروفسور
دکتر ولفگانگ پطر ایش هورن
برگردان
شین میم شین
پایان
4
منكرى
آنكه بشر پيش رود
سوى اوجى به ره خويش رود؟
سوى اوجى به ره خويش رود؟
·
از این به بعد، پسیمیسم (بدبینی)
ژرفی بر تفکر تاریخی بورژوائی سیطره می یابد و سرانجام در قرن بیستم، مفهوم پیشرفت
ـ بیشتر و بیشتر ـ به آماج حملات بورژوائی بدل می شود.
·
این عدول از پیشرفت ـ به مثابه یکی
از مترقی ترین دستاوردهای بورژوازی آغازین و یکی از عوامل تئوریکی برانگیزنده آن ـ
بطرز آشکاری بر ضد جنبش انقلابی طبقه
کارگر، سوسیالیسم و جنبش دموکراتیک خلق ها نشانه رفته است.
·
تجارب تلخی اعتقاد به پیشرفت را
برای بسیاری از ایدئولوگ های بورژوائی (مثلا کورتیوس،
لوویت) درهم شکسته است.
5
برتراند راسل (1872 ـ 1970)
فیلسوف، ریاضی دان، منطقدان انگلیسی
مؤلف (با الفرد وایتهد) مهمترین اثر
ریاضی موسوم به «اصول ریاضی»
پدر فلسفه تحلیلی
مبارز صلح و خلع سلاح
استاد دانشگاه
برنده جایزه نوبل ادبیات (1950)
·
مفهوم پیشرفت اکنون برای اکثریت
ایدئولوگ های بورژوائی از قرار زیر است:
·
بنظر برتراند راسل، فون ویژه و
تورن دایک مفهوم پیشرفت، مفهومی است، که تعریف علمی از آن محال و امکان ناپذیر است.
·
مفهوم پیشرفت، مفهومی است که
بکمک هیچ معیاری نمی توان صحت آن را اثبات نمود.
·
مفهوم پیشرفت، چیزی جز مجموعه
ای از ارزیابی های سوبژکتیو نیست.
ادوارد لی
تورن دایک (1874 ـ 1949)
روانشناس
امریکائی
بررسی های او در زمینه رفتار حیوانات به رفتارشناسی منتهی
شد.
آثار:
اصول اساسی آموزش
6
منكرى
آنكه بشر پيش رود
سوى اوجى به ره خويش رود؟
سوى اوجى به ره خويش رود؟
·
رفته رفته متدی رواج داده می
شود که به درک مارکسیستی از پیشرفت تهمت طرحی
مبتنی بر اشاتولوژی (انتظار منجی موعود و شروع جهان نوین) و حرکت خطی ـ ابتدائی
زده می شود.
·
طبری در این بیت، این گرایش بورژوائی
واپسین راجع به پیشرفت جامعه بشری را به چالش می کشد و از تئوری مارکسیستی ـ
لنینیستی پیشرفت دفاع می کند.
5
منكرى
آنكه بشر پيش رود
سوى اوجى به ره خويش رود؟
سوى اوجى به ره خويش رود؟
·
منظور طبری از مفهوم تعالی (سوی اوج
رفتن) تئوری مارکسیستی ـ لنینیستی توسعه است:
·
پیشرفت جامعه بشری نه خطی، بلکه
مارپیچی است.
·
طبری در جاهای دیگر، مثلا در
مقالات خویش در نامه مردم و دنیا، خواهد گفت:
·
توسعه ی جامعه بشری فراز و فرود دارد.
·
افت و خیز دارد.
·
پر تضاریس است.
·
دندانه دار است.
·
منظور طبری این است که توسعه و
تکامل جامعه بشری از گردنه دیالک تیک پیوست و گسست می گذرد.
·
هر پیشرفتی با پسرفت هائی توأم
است.
·
ولی جامعه در نهایت «سوی اوج می رود»
·
توسعه و تکامل اجتماعی و غیره سیری
بالنده است، رو به تعالی و ترقی است.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر