۱۳۹۴ بهمن ۲۳, جمعه

سیری در جهان بینی مهاتما گاندی (3)


 تحلیلی از
میمحا نجار

شایسته
گاندی می گوید:
«ﺍﺻﻞ ﻋﺪﻡ ﺗﻮﺳﻞ ﺑﻪ ﺯﻭﺭ، ﺍﻭﻟﯿﻦ ﻭ ﺁﺧﺮﯾﻦ ﺁﯾﻪ ﻣﻦ ﺍﺳﺖ.»

·        همین نظر گاندی را بعدها یورگن هابرمس ـ علامه امپریالیسم ـ تحت عنوان «بحث عاری از سلطه» تئوریزه خواهد کرد.
·        راه حل علامه امپریالیسم هم فرقی با راه حل گاندی ندارد:
·        هر دو ـ البته با فرمولبندی های متفاوت ـ یکی از فرم های حل تضادها را  پیشاپیش مطلق می کنند و ضمنا فاتحه بلند بالائی بر فرم های دیگر می خوانند.

1

·        جریانات آوانتوریستی راست و چپ (تروریسم، چریکیسم، آنارشیسم، فدائیسم، مجاهدیسم، فاشیسم، نازیسم، فوندامنتالیسم، طالبانیسم، حزب اللهیسم و غیره) هم فرم دیگری از فرم های متنوع حل تضادها را پیشاپیش مطلق می کنند و بر بقیه فرم ها و از جمله فرم مورد نظر گاندی و هابرمس، فاتحه بلندی می خوانند.
·        این جریانات ـ در تحلیل نهائی ـ قهر را مطلق می کنند:   

تنها ره رهائی
جنگ مسلحانه

2
گاندی می گوید:
«ﺍﺻﻞ ﻋﺪﻡ ﺗﻮﺳﻞ ﺑﻪ ﺯﻭﺭ، ﺍﻭﻟﯿﻦ ﻭ ﺁﺧﺮﯾﻦ ﺁﯾﻪ ﻣﻦ ﺍﺳﺖ.»

·        کسانی که امروزه   شعار «نه، به اعدام» می دهند، در تحلیل نهائی همین تئوری گاندی را نمایندگی می کنند.
·        جریانات آوانتوریستی متنوع نیز ضد همین شعار را می دهند:
·        آنها، از اعدام دگراندیشان و دگرمذهبان دفاع می کنند.

3
گاندی می گوید:
«ﺍﺻﻞ ﻋﺪﻡ ﺗﻮﺳﻞ ﺑﻪ ﺯﻭﺭ، ﺍﻭﻟﯿﻦ ﻭ ﺁﺧﺮﯾﻦ ﺁﯾﻪ ﻣﻦ ﺍﺳﺖ.»

·        هر دو دسته را می توان طرفداران فرمالیسم محسوب داشت.
·        هر دو دسته در واقع، دیالک تیک فرم و محتوا را به شکل دوئالیسم همه چیز و هیچ تخریب می کنند.
·        هر دو دسته راجع به محتوای مبارزه حرفی نمی زنند و همه هم و غم خود را صرف اثبات صحت آیه، دگم و یا جزم خود می کنند.
·        هم گاندی صدها صفحه در زمینه اثبات صحت این آیه سیاه کرده، هم یورگن هابرمس و هم علامه های بی سواد جریانات آوانتوریستی راست و چپ.
·        ولی حتی کلمه ای راجع به محتوای مورد نظر خویش بر زبان نرانده اند.
·        سؤال این است که چرا فرم را مطلق می کنند و محتوا را مسکوت می گذارند؟

4
گاندی می گوید:
«ﺍﺻﻞ ﻋﺪﻡ ﺗﻮﺳﻞ ﺑﻪ ﺯﻭﺭ، ﺍﻭﻟﯿﻦ ﻭ ﺁﺧﺮﯾﻦ ﺁﯾﻪ ﻣﻦ ﺍﺳﺖ.»

·        مطلق کردن یکی از قطب های دیالک تیکی همیشه به نیت عوامفریبی صورت می گیرد.
·        فرق هم نمی کند که کدام قطب مطلق شود.
·        تخریب دیالک تیک به معنی تخریب خانه خرد خلق است.
·        تخریب خانه خرد خلق به معنی خردستیزی است.
·        خردستیزی وسیله ای برای کتمان حقیقت عینی است.

5
گاندی می گوید:
«ﺍﺻﻞ ﻋﺪﻡ ﺗﻮﺳﻞ ﺑﻪ ﺯﻭﺭ، ﺍﻭﻟﯿﻦ ﻭ ﺁﺧﺮﯾﻦ ﺁﯾﻪ ﻣﻦ ﺍﺳﺖ.»

·        گاندی در این آیه فرم را مطلق می کند و محتوا را مسکوت می گذارد.
·        نظام اجتماعی ـ اقتصادی که پس از پیروزی تشکیل خواهد یافت، زیر گرد و غبار فرمالیسم از دیده ها پنهان می ماند.
·        تعیین کننده در دیالک تیک فرم و محتوا، اما نه فرم، بلکه محتوا ست.
·        چون اینکه تضاد معینی به چه نحوی از انحاء حل شود، ثانوی است.

مثال

·        محتوای کوزه ای را به انحای مختلف می توان نوشید.
·        نحوه آشامیدن محتوای کوزه تعیین کننده نیست.
·        با تغییر نحوه آشامیدن آن آسمان به زمین نمی اید.
·        مهم محتوای کوزه است.
·        تعیین کننده این است که آیا در کوزه آب است و یا شراب، شهد است و یا شرنگ، زهر است و یا پادزهر.


6
گاندی می گوید:
«ﺍﺻﻞ ﻋﺪﻡ ﺗﻮﺳﻞ ﺑﻪ ﺯﻭﺭ، ﺍﻭﻟﯿﻦ ﻭ ﺁﺧﺮﯾﻦ ﺁﯾﻪ ﻣﻦ ﺍﺳﺖ.»

·        همه جریانات آوانتوریستی پس از انقلاب بورژوائی سفید، شعار «تنها ره رهائی ـ جنگ مسلحانه ی کذائی» را عربده می کشیدند تا از آلترناتیو خود برای نظام کاپیتالیستی حرفی نزنند.
·        فرم مبارزه را مطلق می کردند تا محتوای مبارزه را پرده پوشی کنند.
·        این چیزی جز عوامفریبی نبود.
·        نتیجه تخریب خانه خرد خلق همین نظام کج و کوله عهد عتیق می شود.
·        تهوع آور اما این است که اکنون همان منادیان «تنها ره رهائی، جنگ مسلحانه کذائی»، شعار زنده باد گاندی و هابرمس را نشخوار می کنند و «تنها ره رهائی را انتخابات و یا بحث به جای گلوله» می دانند.
·        جالب اما این است که امروزه شعار «تنها ره رهائی، جنگ مسلحانه کذائی» را سطل ننه ات طلب ها می دهند.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر